Praha - Pražský magistrát už podruhé narazil u soudu se svým plánem poslat desetitisíce aut z centra města po nové dálnici přes Suchdol na severním okraji metropole.
Tamní obyvatelé se obávají, že v jejich ovzduší výrazně přibude exhalací. Nezávislá studie společnosti EKOLA group jim přitom dává za pravdu.
Zatímco na většině území Prahy - především v centru - se má po dokončení okruhu ovzduší aspoň trochu vyčistit, Suchdol patří mezi několik čtvrtí, kde se kvůli autům bude dýchat hůř.
"Největší nárůst koncentrací oxidů dusičitého oproti současnému stavu byl vypočten u Pražského okruhu, a to zejména v Suchdole při vyústění tunelu Rybářka, u přemostění Vltavy a v prostoru Draháně, na jihu pak při vyústění v tunelů v Komořanech a v Radotíně," uvádí se v ekologické studii, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.
Podobné je to i s dalšími škodlivinami, jako je například benzen nebo mikroskopické částice prachu, které vnikají hluboko do dýchacího ústrojí a vážou se na něj i další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.
Suchdol je ohrožován i hlukem
Kromě exhalací ohrožuje pražskou část Suchdol rovněž hluk.
"Obyvatelé bytového komplexu v Kamýcké ulici mnohokrát požadovali prodloužení tunelu Rybářka (prodloužení tunelu o zhruba 10 procent by ochránilo o 100 procent více obyvatel). Pražský magistrát se namísto toho rozhodl tunel o 20 metrů zkrátit. Pro sousedy stavby to znamená hluk a exhalace přímo pod jejich okny," konstatoval Vítězslav Dohnal, právní zástupce majitelů suchdolských domů.
Druhou hrozbu po desítkách tisíc automobilů představují pro obyvatele Suchdola plánovaná stavba nové ranveje v Ruzyni.
Suchdolská radnice z údajů zmiňované ekologické studie společnosti EKOLA group sestavila graf, který ukazuje, že v roce 2020 - po dokončení dálnice i nové přistávací a vzletové dráhy - by se na většině území měla zvýšit hluková zátěž na 55 až 60 decibelů.
Zhruba třetinu území v Suchdole má dokonce zatěžovat hluk, který překračuje 60 decibelů.
Ať vede dálnice vedle
Suchdolští věří, že na základě údajů o tom, jak se plánovaná dálnice podepíše na jejich prostředí, se nakonec posune trasa dál na sever k Ústavu jaderného výzkumu Řež.
Tuto severní variantu podporuje i ministerstvo životního prostředí. "Tuto variantu preferujeme a požadujeme v dlouhodobém horizontu za vhodnější," uvedlo ministerstvo.
Praha ovšem zatím nechce o tom, že by severozápadní část obchvatu posunula dál na sever, ani slyšet. "Zcela jistě je jižní varianta ta správná," prohlásil před časem primátor Pavel Bém.
Příprava výstavby okruhu v jižní variantě přes Suchdol je v pokročilém stádiu, k severnímu vedení je jen hrubá studie, která je podle Béma virtuální realitou.