Praha - Dopravu v metropoli čeká od pravého poledne prvního březnového úterý nezanedbatelné dopravní omezení - oprava části Pražského okruhu. A i když se původně město snažilo nedostat do kolize s avizovanou stávkou v dopravě, přesuny termínů a nová odborářská ultimáta nakonec mohou vyústit v dopravní kolaps.
Rekonstrukce úseku Třebonice - Slivenec, měla začít 1. března a skončit až na sklonku letních prázdnin. Kvůli původně avizovanému termínu dopravní stávky, v níž si odboráři chtějí vynutit zpět zaměstnanecké výhody, byla akce posunuta na druhý březnový den.
Podle odhadů pražského magistrátu by se totiž ve chvíli, kdy v ranní špičce budou stávkovat vozy MHD, počet aut projíždějících kritickou částí okruhu mohl zvýšit až o třetinu. To by způsobilo návazný dopravní chaos.
V této chvíli jsou však podobné časové přesuny a čekání na vývoj vyjednávání s odbory zjevně marné.
Kolik stávek vydržíme
Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík totiž v neděli v ČT uvedl, že stávek může být celá série. Odborářský boss zároveň potvrdil, že pokud se pravicové strany, kterým se ústupek ve věci zaměstnaneckých benefitů pro vybrané profese nelíbí, tlaku nepodvolí, ranní stávka tento čtvrtek už je neodvratná.
"Máme podporu všech odborových svazů napříč odvětvími. Koneckonců i odborová organizace České televize nás jednoznačně podpořila," prohlásil ve vysílání Pomajbík.
Místopředseda ODS a dlouholetý středočeský hejtman Petr Bendl označil možnou stávku dopravců za vydírání. Vadí mu nejen finanční dopad akce na státní rozpočet, ale také to, že odboráři spolu s ČSSD využívají nátlakovou akci v rámci předvolebního boje.
Co se stane na Okruhu
Ať dopravní stávka dopadne na obyvatele ve čtvrtek, nebo jiné dny, jisté je, že lidé cestující po Pražském okruhu ve směru Třebonice - Slivenec ji pocítí naplno.
Uzavírka by měla začít na sjezdu z dálnice D5 na Pražský okruh v místě exitu Třebonice a pokračovat na křižovatku se silnicí K Barrandovu směrem na Slivenec. Úpravy se budou podle Dálničních staveb Praha týkat úseku mezi 16,2. a 22,5. kilometrem.
Přibližně v polovině června by se pak rekonstrukce měla přemístit do opačného směru. Po celou dobu oprav bude vždy k dispozici jen jeden jízdní pás, do nějž bude převeden i provoz z protisměru.