Praha - Policie může i nadále odtahovat auta poslanců, kteří neoprávněně zaparkují na placených zónách. Zákon, který by zákonodárcům zajistil neomezené parkování, napodruhé neprošel Sněmovnou.
Novelu silničního zákona schválila Sněmovna již v červnu tohoto roku. Norma však narazila u Senátu, který ji vrátil zpět do dolní komory. Poslanci se nakonec kritice senátorů podřídili a odhlasovali verzi, která jejich autům imunitu nezaručí.
Mimo jiné i proto, že by s nejvyšší pravděpodobností nenašli potřebných 101 hlasů pro přehlasování senátorů.
Humlův fígl
Zákon navrhoval zcela nová pravidla pro zóny placeného stání. Pokud by prošel, policie by už nemohla auta, která v nich neoprávněně parkují, rovnou odtáhnout.
Místo toho by jim musela nejdříve nasadit botičku. Pouze v případě, že by se řidič do 24 hodin nepřihlásil, by mohli policisté auto poslat na odtahové parkoviště. Fígl, který do vládní novely připsal sociálnědemokratický poslanec Stanislav Huml, spočívá v tom, že autům poslanců ze zákona nelze botičku nasadit.
Právě tuto pasáž navrhli senátoři ze zákona vyškrtnout. "Botička neřeší uvolnění parkovacího místa, naopak ho blokuje. Nemá smysl řešit nějakou situaci tím, že přivodím větší obtíže," řekl poslancům senátor Jiří Bis (ČSSD).
Proti zákonu vystoupil také ministr dopravy Antonín Prachař. Novinka by podle něj přinesla zbytečné komplikace a vyšší náklady pro městskou policii. Návrh Senátu podpořilo 82 poslanců.
"Primárně mi nešlo o poslaneckou imunitu, vůbec ne," bránil se Huml v úterý ve Sněmovně těsně před tím, než jeho návrh ztroskotal. Chtěl prý zabránit tomu, aby policie odtahovala například sanitky. Podle poslance a pražského starosty Jiřího Koubka (TOP 09) je to ale nesmysl a k podobnému případu v Praze nikdy nedošlo.
I další poslanci, kteří pro zákon v červnu zvedli ruku, popírají, že by si tím chtěli zajistit vlastní výhody. Řada z nich se ohání invalidy, jejichž auta by díky zákonu také nebylo možné odtáhnout.
Zákon chce Evropská unie
Vrácení zákona Senátem je nepříjemné zdržení - na co nejrychlejší přijetí novely silničního zákona totiž tlačí Evropská unie. Cílem původní vládní novely je ztížit zahraničním řidičům možnost vyhnout se trestu za dopravní přestupky spáchané v Česku. Počítá s tím, že cizinec bude muset obdržet informace o svých proviněních proti pravidlům dopravy v ČR ve svém rodném jazyce.
Povinnost podávat informace o majiteli vozidla by se měla týkat pouze taxativně vymezených, zejména nejzávažnějších protiprávních deliktů. Jde například o překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy, nezastavení auta na patřičný signál nebo jízdu pod vlivem alkoholu či drog.
Novela má změnit současný stav, kdy nelze majitele vozidla v zahraničí vypátrat podle registrační značky. Cizinci totiž zatím nemusí na české výzvy a žádosti odpovídat. Valná většina přestupků tak zůstává bez potrestání.