Zákon může ohrozit budoucnost drah. Poslanci jsou pro

Petr Holub
13. 3. 2008 0:00
České dráhy ohrožuje plíživá transformace
Foto: České dráhy

Praha - Sněmovna schvaluje zákon, který může poslat České dráhy do konkurzu. Předběžně s ním souhlasí všechny poslanecké kluby.

O transformaci Českých drah, odkládané už osmnáct let, se může rozhodnout během několika měsíců. Vláda přitom předem neřekla, co má z druhé největší státní firmy vzniknout.

Rozhodující transformační zákon vznikl jako iniciativa poslance ODS Oldřicha Vojíře. Ten sepsal novelu zákona o Českých drahách v prosinci, od té doby návrh doporučila vláda a v úterý prošel už druhým čtením ve sněmovně. Definitivní hlasování tak mohou poslanci stihnout už v pátek.

Čtěte souvislosti: Revoluce na železnici: stát oddělil nákladní vlaky

Zákon má umožnit, aby Českým drahám konkurovaly na železnici soukromé společnosti. Uspěchaný zákon je však pro státní firmu nevýhodný, upozorňují právníci nevládní společnosti eStat.cz. Bude proti soukromým společnostem v konkurenční nevýhodě a může proto zkrachovat.

Přitom existuje ještě horší varianta, kterou navrhl hospodářský výbor sněmovny. Podle ní hrozí krach ještě dříve.

Příležitost pro konkurenci

"Celý transformační proces by mohl skončit do konce roku," slibuje si od své iniciativy Vojíř.

Postupuje po dohodě s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem, který mu zajistil služby svých právníků.

Vojíř svůj záměr konzultoval také ve všech poslaneckých klubech. Proto neměl při prvním čtení ve sněmovně žádný z poslanců námitky.

Vojířova novela nařizuje, aby státní akciová společnost České dráhy předala některé své aktivity státní organizaci Správa železničních a dopravních cest (SŽDC).

Dnes se SŽDC stará o železniční koleje, řízení provozu však za ni obstarávají České dráhy. Ty zároveň nabízejí své služby jako monopolní dopravce po železnici. Konkurovat mohou i soukromníci, ti se však zatím nedokázali v osobní dopravě prosadit.

Podle Vojíře začne SŽDC dopravu po železnici také řídit a České dráhy se stanou jen jedním z dopravců.

"To by mělo umožnit ostatním dopravcům lepší přístup na železnici," chválí záměr Dalibor Veřmiřovský z eStat.cz.

Nevýhody pro ČD

Ihned však upozorňuje na základní slabinu celého plánu. "České dráhy budou i nadále disponovat některými dlouhodobě podinvestovanými majetky," říká Veřmiřovský.

Jde hlavně o zanedbané nádražní budovy. České dráhy do nich na jedné straně musí umožnit přístup konkurenci za výhodných podmínek, na druhé straně budou muset financovat jejich údržbu. Tím se dostanou do konkurenční nevýhody. "V konečném důsledku to povede ke znehodnocení tržní hodnoty této obchodní společnosti," vysvětluje expert.

V případné privatizaci by pak stát prodělal.

Veřmiřovský považuje za mnohem rozumnější postup, který byl zvolen v letecké dopravě. Zde vznikla dopravní společnost ČSA, která se nemusí starat o pražské letiště, může je ale využívat jako každá jiná letecká firma.

"Vnímáme bez problémů"

S Vojířovým návrhem přesto souhlasí všechny poslanecké kluby i samotné vedení Českých drah.

"Část majetku může České dráhy skutečně zatěžovat," připouští Vojíř. Dodává však, že ve velkých městech může státní firma nádražní prostory výhodně pronajímat. Ani při vysokých nájmech pak nemůže být konkurencí obviněna z toho, že jim předepisuje příliš vysokou nájemní cenu. Případné potíže se podle Vojíře také dají vyřešit dalším zákonem.

"S obsahem novely nemáme problém," říká za opozici Jaroslav Kala (ČSSD). "Návrh zákona vnímáme bez problémů," doplňuje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Oldřich Vojíř
Oldřich Vojíř | Foto: ODS

Jak vytvořit zadluženou firmu

Důvodem vstřícnosti může být hrozba, že novela projde s úpravami, které za hospodářský výbor před sněmovnou obhajoval Karel Sehoř (ODS). Podle ní se skutečně zvolí "letecká varianta" a České dráhy předají organizaci SŽDC všechny své budovy a pozemky.

"Je to v souladu s usnesením vlády," zdůvodnil Sehoř alternativní návrh.

Nesouhlasí s ním ovšem ani jeho stranický kolega Vojíř: "Mohla by se tím znejistit ekonomická pozice Český drah," míní poslanec.

Sociální demokrat Miloslav Kala doplňuje, že České dráhy si od bank půjčují na nové vagóny a přitom zastavují své pozemky. Pokud o pozemky přijdou, mohou banky žádat o vrácení vkladů, na které nebude žádná zástava. Pak může dluhy převzít stát, anebo banky pošlou železnici do konkursu.

Při krachu Českých drah by na celé operaci vydělaly soukromé firmy, které by mohly převzít státem dotovanou osobní dopravu.

Také proto v úterý navrhl Vojíř poslancům usnesení, ve kterém by požádali ministra dopravy, aby během letoška popsal konečný cíl, ke kterému transformace Českých drah směřuje. "Ctěná Sněmovna se zaslouží dostat tuto informaci," řekl Vojíř.

Foto: České dráhy

Viamont: Zákon nás nezajímá

Cestující zatím na železnici přepravují dvě soukromé společnosti, Veolia-Transport a Viamont, kterou dříve řídil a spoluvlastnil současný ministr Řebíček. Zájem o přepravu osob oznámila před čtrnácti dny také Student Agency.

Zástupci firem ovšem tvrdí, že je osud novely ve sněmovně nezajímá.

"Ani nevím, co se v zákoně píše," tvrdí například František Kozel, který má ve Viamontu na starost osobní dopravu.

Podle něho ani nezáleží na tom, jestli se zlepší přístup soukromých společností k osobní přepravě po železnice.

"Jde o to, aby stát a kraje objednali osobní dopravu a vyčlenili tolik peněz, aby byli schopni zaplatit dopravním společnostem. Dnes mohou osobní dopravu ve větším měřítku provozovat jen České dráhy, které jsou trvale ve ztrátě. To my si nemůžeme dovolit," vysvětluje Kozel.

Podle Františka Kozla ani nezáleží na tom, za jakou cenu nabídnou České dráhy konkurenci přístup na nádraží. "Železniční dopravu můžete klidně provozovat bez toho. A pokud například kraj bude chtít, abychom si někde zřídili informační kancelář s pokladnou, tak náklady započteme do ceny," vysvětluje expert Viamontu.

 

Právě se děje

Další zprávy