Praha - Agentura Median zveřejnila nový průzkum prezidentských preferencí za červenec. A opět v něm kalkuluje i se jmény, která ještě ani prezidentskou kandidaturu neohlásila. Týká se to zjm. Jana Švejnara, který si ještě ani nerozmyslel, zda chce být českým prezidentem.
Podle červencového modelu Medianu si první pozici drží Jan Fischer se 34,5 procentem (polepšil si tak meziměsíčně o 2,5 procentního bodu). Druhou příčku přisuzuje průzkum Miloši Zemanovi. p b.).
Následují Jana Bobošíková, kandidát TOP 09 Karel Schwarzenberg, Vladimír Dlouhý a kandidát opoziční ČSSD Jiří Dienstbier.
"Jsou to vůbec první přímé volby prezidenta, voliči s nimi nemají žádnou zkušenost. Proto i průzkumy jsou v tuto chvíli jen jakýmsi testem oblíbenosti - s volbou to nemá nic společného," zpochybňuje dosavadní průzkumy politolog a expert na volební systémy Tomáš Lebeda.
"Vypadá například absurdně, aby kandidát strany, která vede stranické preference, byl úplně na chvostě," dodává expert na volební systémy Lebeda.
Průzkumy zatím jen dvou agnetur
Průzkumy, jak si vedou skuteční (ale třeba i jen potenciální) kandidáti, provádějí už delší dobu jen dvě z těch větších tazatelských společností: Factum Invenio a Median.
"Na začátku jsme shromáždili mediálně diskutovaná jména. Soubor doplňujeme podle dvou kritérií: pokud se člověk stane oficiálně kandidátem a máme otevřený soubor, kde respondenti sami kandidáty nabízejí. Pokud některý z nich přesáhne jedno procento podpory, zařadíme ho," vysvětluje ředitel agentury Factum Invenio Jan Herzmann.
Právě v průzkumech agentury Factum se objevuje jak kandidát-nekandidát Jan Švejnar (po delším váhání, kdy se začal účastnit debat ČSSD, udělal úkrok stranou a boj o nominaci si rozmyslel), Tomio Okamura, který veřejně podpořil Miloše Zemana, nebo třeba Zdeněk Tůma, který kandidaturu také vůbec neohlásil.
"Veřejnost o nich uvažuje, mají nezanedbatelnou podporu," obhajuje zařazení Švejnara a Okamury na seznam kandidátů ředitel Herzmann.
"Jakmile bude uzavřen seznam oficiálních kandidátů, budeme uvádět jen je," dodává.
Lebeda: Průzkumy ovlivňují zpětně voliče
Problémem je, nakolik tyto průzkumy ovlivní voliče. "Jako politologové si troufáme říct, že ovlivňují, ale neumíme měřit, jak moc," říká politolog Lebeda.
"Když na seznam zařadíte i kandidáta, který ve vašem průzkumu získá třeba dvě procenta, ale vůbec kandidovat nebude, někomu ta dvě procenta ubere a celý výsledek zkreslí," dodává Daniel Kunštát, zástupce vedoucího CVVM.
Právě Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) při Sociologickém ústavu Akademie věd ani soukromá agentura STEM zatím žádný průzkum týkající se pořadí prezidentských kandidátů zatím nepublikovali.
"Chystáme se na to, ale vyčkáváme, až se projasní pole. S průzkumem počítáme tak v září, ale možná, že dokonce až v říjnu," říká za CVVM Daniel Kunštát.
Podobně mluví i ředitel soukromé agentury STEM Jan Hartl: "Už jsme dělali celou řadu průzkumů, ale žádný jsme nepublikovali. Dílem to byly klientské výzkumy, dílem pro naši potřebu."
"Ale nechtěl jsem se účastnit plytkého typování vítěze. A pak když předložíte různé seznamy, dostanete různé výsledky," vysvětluje nakonec Hartl mediální mlčení STEM.
CVVM: Nabídneme i něco navíc
CVVM i STEM teď zvažují, jak vybírat kandidáty do dotazníku.
"Můžete mít seznam i otevřený dotazník, koho by dotázaný volil, můžete to kombinovat. Ostatně i seznam je problém: když bude dlouhý, je důležité, jak je uspořádaný," říká za STEM Hartl.
CVVM v průzkumu, který slibuje už na podzim, nabídne podle Kunštáta něco navíc, než jen "peloton kandidátů", jak říká dosavadním průzkumům.
"Chtěli bychom to pojmout sofistikovaněji, i s kombinací finálových dvojic. Podobně se to dělá ve Francii: Když Sarkozy postoupí do druhého kola, s protikandidátem A má takovou šanci, s protikandidátem B takovou'," objasňuje záměr CVVM Kunštát.
Různé výzkumy, různé výsledky
Porovnáme-li průzkumy agentur Factum Invenio a Medianu, pak oběma v červnu vede Jan Fischer (26,6, respektive 32 procent), podle agentury Factum by se ale střetl s (zatím nekandidujícím) Janem Švejnarem, podle Medianu s Milošem Zemanem.
Stačí také porovnat zisky některých kandidátů: Přemysl Sobotka (ODS) by podle Factum dostal jen 3,1 procenta, Median mu přisoudil hned 7,5. Naopak je to s Janou Bobošíkovou: 7,6 procenta (Factum) oproti 4 procentům (Median).
ČSSD má svůj interní průzkum (který jako klientský mimochodem zpracovala agentura STEM) taktéž za červen.
Ten nabízí zase trochu jiný pohled na prezidentský peloton: první Fischer (32 %), druhý Švejnar (19 %), na třetí příčce pak s 13 procenty shodně Zeman a kandidát ČSSD Jiří Dienstbier (kterému Factum přisuzuje 8,5 procenta a Median dokonce jen 6).
Interní průzkum ČSSD se navíc svérázně vypořádal s "fenoménem Švejnar": je vypracovaný ve dvou variantách. V případě Švejnarovy kandidatury - a pak bez Švejnara (v tomto druhém případě by Fischer údajně nezískal 32, ale hned 42 procent).