Praha - Světlo světa spatřily klipy některých prezidentských kandidátů, zčásti určených pro vysílání ve veřejnoprávní České televizi. Stejně jako ona, i Český rozhlas musí ze zákona poskytnout kandidátům bezplatně prostor pro jejich prezentaci.
ČT chtěla začít spoty vysílat 29. prosince a vyhradila pro ně podvečerní čas na zpravodajské ČT24. Na programu ČT1 se pak měli začít kandidáti prezentovat až 2. ledna, vždy ve čtyři hodiny odpoledne a dva dny před volbou pak půl hodiny po poledni.
Záleží na tom, nakolik se změní situace poté, co Tomio Okamura oznámil, že podává ústavní stížnost. Může se stát, že Ústavní soud volbu předběžným opatřením odloží.
Podle požadavků televize, které má Aktuálně.cz k dispozici, mají kandidáti dodat "alespoň 1 pořad o stopáži 1 minuta a alespoň 1 pořad o stopáži 30 sekund".
"Klip našeho kandidáta je ve výrobě. Je natočený, ale přestříhává se, ČT za pochodu měnila stopáž," upřesnil člověk z volebního štábu Přemysla Sobotky (ODS) na dotaz, zda i oni uvolní klip kandidáta ODS dřív, než půjde do vysílání.
Na YouTube nebo sociálních sítích tak jsou k vidění klipy zatím jen pěti kandidátů. Zčásti může jít o nástřel či "pracovní" nebo neoficiální verzi, kterou si kandidáti otestují reakce (např. Dienstbierův klip je dvakrát delší, než stanovila ČT).
Videoklipy kandidátů
Dynamický Fischer i Air Franz One
Většina kandidátů vcelku logicky vsadila na sebeprezentaci.
V klipu Jana Fischera není jediný záběr, ve kterém by nefiguroval, podobné to je u Miloše Zemana. Fischer se snaží působit jako dynamický politik, zjevně tak reaguje na časté výtky o šedivé myši. Fischerův tým vsadil na prostředí konferenčních místností, přednáškových sálů a řečnických pultíků.
Zeman sází na klišé o objímání stromů (vyvrací, že by z nich čerpal energii), pak se ale přesune do pražských ulic a v závěru do místnosti s přímým výhledem na katedrálu sv. Víta v areálu prezidentského sídla.
Vladimír Franz ve svém dvoudílném klipu použil letušku (vysvětluje, že let s "Air Franz One" bude bezpečný), teprve ve druhé části se objeví sám Franz, sázející výlučně na svou potetovanou tvář.
Tým kandidáta TOP 09 Karla Schwarzenberga nezapřel "neortodoxní přístup" svého týmu a celou scénu předvádí jako "nácvik na tiskovku".
Z pohledu prezentace se pak vymyká klip dalšího stranického kandidáta Jiřího Dienstbiera (ČSSD). Celým nás totiž provází liberecký rapper Lipo, zatímco Dienstbier se ukáže prakticky až v závěru.
Kritika soupeřů a předvolební sliby
Právě Dienstbierův klip se vymyká i v další věci: otevřeně se rapperovými ústy vymezuje vůči kandidátům favorizovaným předvolebními průzkumy: Fischerovi ("nechci, aby se prezidentem stal šedý úředník, kterého podporují mediální magnáti ") a Zemanovi ("možný pokračovatel Klausovy éry, druhý tvůrce opoziční smlouvy ").
Naproti tomu Schwarzenberg vsadil na protikomunistickou notu (je důležité zvolit prezidenta, který "s tou stranou není nijak spojený a nikdy nebyl spojený"). Miloš Zeman a Jan Fischer kritizují současnou politiku: je nudná a šedivá (Zeman) a její stav pro lidi je už nepřijatelný (Fischer). Fischer pak slibuje "využít všech možností" (právě ty prezidentovy jsou velmi omezené) k "posílení ekonomiky" či "změně veřejného života".
Zeman naopak neslibuje, snad s výjimkou obecného "pracovat pro budoucnost". Jinak prezentuje sebeironii a za svou nejhorší ("ale možná i nejlepší") vlastnost označuje "důvěřivost".
Zbylí čtyři kandidáti zatím videoklipy buď teprve točí, nebo upravují.
Druhé kolo: Úspěch a více mediálního prostoru
"Teprve teď začínáme točit," říká Táňa Fischerová. Podobné je to u Jany Bobošíkové: "Budeme to točit tento čtvrtek, nechtěla jsem do toho dávat peníze, když nebylo jasné, jak to dopadne."
"Přemýšleli jsme, že klip také dáme na YouTube, ale zatím ho vyrábíme, takže jsme to zatím neřešili," říká i kandidátka KDU-ČSL Zuzana Roithová.
Videoklipy na přesně stanoveném nosiči musí kandidáti dodat ČT do 27. prosince. Vysílat se budou v pořadí daném losem. Pokud klip některého z kandidátů přesáhne stanovenou délku, zkrátí ČT "pořad na jeho konci na rozpisem stanovenou stopáž bez ohledu na jeho obsah".
Kandidáti postupující do druhého kola pak budou mít ve veřejnoprávní televizi ještě více prostoru: každý zhruba 2-3 minuty v přesně vyhrazených blocích.