Praha - Poprvé od loňských regionálních voleb, kdy se hejtman David Rath dohodl na spolupráci s komunisty, došlo mezi oběma spojenci k první vážnější roztržce.
Důvod? Kraj chce zrušit provoz osobních vlaků na jedenácti tratích a z krajského rozpočtu tak ušetřit zhruba 31 milionů korun.
To komunisty zdvihlo ze židle. Podporu železniční dopravy totiž považují za jeden z nejdůležitějších bodů svého politického programu. Proti rušení spojů se před časem postavila i tamní ODS.
Navíc je zřejmé, že ušetřené peníze v krajské kase nezůstanou, ale investují se do posilování autobusové dopravy.
Kraj pak také tento rok utratil 80 milionů korun na hrazení poplatků ve zdravotnictví. Ovšem jen v několika krajských nemocnicích, kdežto omezení vlakových spojů by se dotklo obyvatel celého kraje. 250 miliony ročně také kraj dotuje žákovské jízdné.
Roztržka, nebo kompromis?
"Omezení železniční dopravy v takovém rozsahu, s nímž přišel náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík, je pro nás nepřijatelné," řekl Aktuálně.cz předseda středočeské KSČM Stanislav Grospič.
Rýsuje se tak první velký spor mezi regionálními politiky ČSSD a KSČM, kteří se po loňských krajských volbách dohodli na prosazování společných programových bodů.
Silným prohlášením se ale komunisté zatím brání a věří, že se do dalšího zasedání zastupitelstva, které se uskuteční v pondělí, domluví s Rathovou vládou na kompromisním řešení.
"Nenazval bych to roztržkou. Přišli s nějakým návrhem, proti němuž jsme se ohradili. Určitě se můžeme domluvit na jistých úpravách jízdních řádů, k nimž běžně dochází. Ale takovéto rušení spojů odmítáme," vysvětlil komunista Grospič.
Reakci středočeského hejtama Davida Ratha se Aktuálně.cz získat nepodařilo.
Pokud by se socialisté s KSČM do pondělka nedohodli, nedošlo by ani ke schválení příslušné části krajského rozpočtu pro příští rok.
Dráhy nabízejí úsporu
Hejtmanův náměstek Povšík navrhl, aby rozpočet na vlakovou dopravu činil 905 milionů korun, tedy zhruba o třicet milionů méně, než se původně počítalo.
Rušit by se měla například osobní doprava na trati Chlumec nad Cidlinou-Křinec, Rakovník-Mladotice, Slaný-Louny nebo Neratovice-Kralupy nad Vltavou.
České dráhy pak kraji nabídly, že jsou schopné uspořit některé náklady a původní rozsah spojů zajistit regionu za 915 milionů korun.
Teprve příští dny ale ukáží, zda se politici dokáží na takovém kompromisním řešení domluvit.