Praha - Náklady na prezidentskou kampaň odhadují politické strany řádově na desítky milionů korun. Finančně na tom nejsou nijak růžově, takže tento problém hodlají řešit každá po svém.
Zatímco kampaň zatím jediného oficiálně oznámeného kandidáta Karla Schwarzenberga budou hradit TOP 09 a Starostové a nezávislí, ODS zřejmě většinu kampaně vloží na bedra svého kandidáta a tím si jako strana uleví.
"Myslím, že budeme chtít po našem kandidátovi, aby výraznou část peněz na kampaň, podle mě většinu, zajistil on. Strana může přispět menší částkou. Tento princip já osobně budu navrhovat," říká předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura.
Ať už v kampani ukáže, jakou má podporu
"Osobnost, která bude kandidovat, by měla prokázat schopnost oslovit voliče i tím, že je schopná si sama sehnat většinu peněz na volební kampaň - od příznivců, sponzorů apod.," vysvětluje Stanjura.
Předseda TOP 09 se může spolehnout na svou stranu, i on ale bude muset shánět sponzory.
"Peníze půjdou z prostředků TOP 09 i hnutí Starostové a nezávislí. Ale budeme oslovovat i sponzory, které průběžně zveřejňujeme hned na webu a při kampani budeme ukazovat transparentní účet," upřesňuje předseda poslanců TOP 09 a předseda Starostů Petr Gazdík.
Méně starostí mají Věci veřejné.
"Věci veřejné neuvažují o tom, že by stavěly vlastního kandidáta, připojíme se k podpoře některého z kandidátů," říká místopředsedkyně VV Kateřina Klasnová a dodává, že v úvahu přichází případně Jan Švejnar nebo Jan Fischer.
Komunisté se spolehnou na straníky...
Ani komunisté si s penězi pro kampaň svého kandidáta, kterého hodlají vybírat v březnu, hlavu příliš nelámou.
"My máme nejširší členskou základnu, můžeme se o ní opřít. Našeho kandidáta budou členové podporovat nejen finančně, ale především svojí prací," usmívá se předseda KSČM Vojtěch Filip.
Peníze na kampaň naopak řeší ČSSD - a našla způsob: ve sněmovně hodlá prosazovat strop na kampaň už přímo v technickém zákoně o volbě prezidenta, který teď připravuje vláda.
"Debatu chceme startovat na částce 15 milionů korun," upřesňuje předseda poslanců ČSSD Jeroným Tejc.
Ostatní se k návrhu stavějí opatrně stylem "chceme o tom diskutovat, ale...".
... a ČSSD chce finanční strop
"Třeba při volbách do sněmovny jsem měl pocit, že sociální demokraté měli mnohem víc billboardů než my a oni pak řekli, že mají 90 procent slevu. Museli bychom si tedy říct, jestli budou povolené jen běžné ceny podle ceníku, nebo bude povolen nějaký rabat a kdo to bude kontrolovat," říká za ODS Stanjura.
"Když třeba ČSSD řekne 80 milionů korun na volby do poslanecké sněmovny, když se ví, že jejich kampaň se pohybovala kolem 600 milionů nebo i více, pak je to směšné," přidává se místopředsedkyně Věcí veřejných Kateřina Klasnová.
Podle Klasnové by stropy na všechny typy volebních kampaní měl řešit připravovaný zákon o financování politických stran. Jeho cesta ke schválení je ale ještě na počátku a těžko by se projevil už při prezidentských volbách začátkem příštího roku.
TOP 09 se debatě nebrání, říká Petr Gazdík. "Ale důležitější než stropy na kampaň je pro nás to, aby bylo naprosto jasné, kdo a jak kampaň financuje a bylo to zveřejňováno průběžně. Aby prostě bylo zřetelné, že si tady nikdo nechce koupit prezidenta," dodává Gazdík.
Nejde ale jen o kontrolu, jde i o sankce, přidává další vážnou výhradu Zbyněk Stanjura.
"Pokuta by musela být citelná. Jestli při porušení stropu někdo dostane sankci třeba 100 tisíc korun, tak je to nicotné vzhledem k celkové částce na kampaň," namítá Stanjura.
Návrh zákona o podmínkách volby prezidenta ČR teď vbrzku posoudí vláda a pak ho postoupí parlamentu.