Polovina voličů se rozhodovala "na poslední chvíli"

Veronika Rodriguez Veronika Rodriguez
25. 11. 2008 15:15
STEM: Sociální demokraté vydělali na silné kampani
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Koho budou volit, se lidé většinou rozhodovali "na poslední chvíli".

Téměř polovina voličů nevěděla, komu dá svůj hlas, ještě měsíc před volbami. Vyplývá to z listopadového průzkumu agentury STEM, kterého se zúčastnilo 1275 lidí.

Letošním krajským volbám předcházela tvrdá předvolební kampaň a k volebním urnám přišlo výrazně víc lidí než před čtyřmi lety. Průzkum ukázal, že pokud by strany vedly předvolební souboj jinak, výsledky mohly vypadat úplně jinak.

Koho volit? Polovina lidí se rozhodovala během posledního měsíce

"Třetina lidí měla jasno dávno - jsou to lidé, kteří volí stále stejnou stranu. Další přibližně čtvrtina voličů se rozhodla několik měsíců před dnem voleb. Zbylých asi čtyřicet procent se ale rozhodovalo až behem posledního měsíce," uvádí zpráva agentury STEM.

Podle průzkumu na tom nejvíc vydělali právě sociální demokraté.

Téměř polovina lidí, kteří pro ČSSD hlasovali, se pro tuto stranu rozhodla právě měsíc, nebo dokonce jen týden před volbami. Z lidí, kteří pro ČSSD letos ve volbách hlasovali, tvoří její stálou základnu jen 23 procent lidí.

U konkurentů ČSSD se podíl stálých voličů pohyboval kolem 30 procent.

"To dokazuje, jak účinná byla kampaň sociální demokracie v porovnání s hlavními soupeři," píše agentura STEM.

Čtvrtina lidí chtěla vyjádřit nespokojenost

Další lidé se rozhodovali "na poslední chvíli" proto, že viděli na kandidátce jméno svého starosty nebo regionálně známé osobnosti.

Při volbě rozhodovala nejčastěji nespokojenost. Čtvrtina lidí uvedla, že chtěli hlavně vyjádřit nespokojenost s vládou Mirka Topolánka.

Dalších 22 procent dotázaných volilo podle toho, jakou strany vedou celostátní politiku. Otázky regionu pro tyto voliče nehrály až tak významnou roli.

U 19 procent lidí rozhodoval volební program a zvyk.

 

Právě se děje

Další zprávy