Když ptáčka chytají, pěkně mu zpívají. Vědí to i politické strany, které v kampani využívají hudbu - řadu více či méně známých a více či méně povedených skladeb.
Strany sází na nové písně i klasiku. V kampani jim tak k novým voličům pomáhá novinka popových O5 a Radeček, stará "pecka" rockových Europe nebo Svatováclavský chorál.
KDU-ČSL, zpěvná strana
"Možná zítra slunce bude svítit trochu dýl, možná je jen možná, každý chceme dát svůj díl. Ať můžem být spolu šťastní tak, jak to chce Bůh, ten co nám dal víru, lásku, oheň vodu vzduch," prozpěvuje se například na mítincích KDU-ČSL.
Jen jedna z verzí chytlavého volebního hitu od bratrů Polákových ze šumperské skupiny O5 a Radeček mluví o Bohu. Jiná se mu v textu elegantně vyhýbá.
KDU-ČSL, která za svoji píseň zaplatila desítky tisíc, ale tvrdí, že více "bezbožná" verze skladby nevznikla kvůli ateistickým voličům strany. "Chtěli jsme jen nabídnout verze pro různé příležitosti, aby to pasovalo," řekl deníku Aktuálně.cz volební manažer strany Aleš Kašpar.
Pro lidovce jsou písně v kampani téměř tradicí. Už za federace Josef Lux na náměstích učil děti voličů jednoduchou píseň s tleskáním či dupáním, letos dala strana přednost hudebním profesionálům. "Jsme zpěvná strana, naši voliči rádi poslouchají hudbu a rádi zpívají. Pokud ale nějaká píseň pro nás vznikne, je to od lidí, kteří nás dobře znají, a je od srdce," řekl Kašpar.
Předsedovi se to líbí
Platí ale jednoduchá asociace pro spojení stran a stylu hudby ve stylu: Koruna česká rovná se klasická hudba, Zelení písně táborových ohňů, KSČM dechovka?
Ne zcela. Komunisté například letos používají jako volební znělku jiný žánr než dechovku a také u Nezávislých demokratů Vladimíra Železného by asi jen málokdo čekal, že ho na mítincích přivítá "vlasatý" rock osmdesátých let - skupina Europe a její Final Countdown, který například v posledních Superstar úspěšně reprodukoval vítěz Vlasta Horváth.
"Panu předsedovi se to líbí," řekl deníku Aktuálně.cz produkční kampaně NEZ/DEM Pavel Procházka.
SNK Evropští demokraté vsadili dokonce na country styl, tvrdí ale že je to vlastně náhoda. "Byla to spontánní nabídka sympatizanta, který nám hymnu složil a nahrál za dva dny. Je jednoduchá, ale i to má svůj význam. Když slyšíte, jak si ji děti prozpěvují, když odchází s balonkem z našeho mítinku, říkáte si: No jo, funguje to," řekl deníku Aktuálně.cz lídr kandidátky Jan Kasl.
Skládají příznivci i kandidáti
Zatímco Kaslovým demokratům vypomohl fanoušek, pro stranu Moravané, která sídlí v Brně, například složil volební song hudebník z moravské skupiny Synkopy.
Strana zdravého rozumu je ale co se týče hudby naprosto soběstačná. Její lídr Petr Hannig, objevitel Lucie Bílé, stále skládá a zpívá, takže stačilo sáhnout do alba Přívětivý pán a vybrat šestiminutovou romantiku Lépe dávat nežli brát.
"Hudba je nezbytná. Jde o to naladit určitou skupinu lidí, stejně jako na fotbale. Lidem se melodie po chvíli, kdy stojí na mítinku, vryje pod kůži," míní Jan Kasl (SNK ED).
To potvrzuje i psycholog Lubomír Smékal z Olomouce. "Hudba může stranám hodně pomoci, zvlášť u ne zcela rozhodnutých voličů. I volební píseň s sebou nese nálady a působí na ne zcela vědomé složky osobnosti, které se na rozhodnutí také podílí.Volby totiž nejsou zcela záležitostí racionálního kalkulu, i když by samozřejmě měly být," řekl deníku Aktuálně.cz Smékal.
ČSSD: nehrajeme
Jednou z mála stran, která letos hudbu v kampani nepoužívá, jsou vládní sociální demokraté. Na několikanásobné dotazy deníku Aktuálně.cz nedokázali zástupci strany uvést jediný příklad skladby, kterou by na mítinku nebo ve spotech použili. "Nepoužíváme žádnou hudbu," potvrdila také manažerka Anna Veverková. Hudbu nezná ani strana Rovnost šancí.
ODS hudbu v kampani má, ovšem v našem jukeboxu zastoupena není. Ani přes týdenní urgence strana deníku Aktuálně.cz svou ukázku neposlala. Některé další oslovené strany poslaly do jukeboxu deníku Aktuálně.cz jen celé rozhlasové spoty s odůvodněním, že by mohly nastat problémy s autorskými právy.