Ministerstvo financí ničí nástroj proti korupci

Petr Holub
20. 1. 2011 6:00
Vláda sice čerstvě doladila svou protikorupční strategii, ministr Kalousek ji však mění
Ministr financí Miroslav Kalousek.
Ministr financí Miroslav Kalousek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Vláda sice čerstvě doladila poslední body své protikorupční strategie, ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ji však mění.

Ačkoli zásadní část dokumentu schválili všichni ministři už počátkem ledna, odkládá do šuplíku už hotový zákon, který měl zabránit zbytečným veřejným zakázkám a se kterým strategie počítala.

Návrh nového zákona o finančním řízení ukládal státním i komunálním úředníkům, aby kontrolovali efektivitu veřejných zakázek ještě předtím, než jejich úřad uzavřel smlouvu a vyplatil peníze.

Současný zákon o finanční kontrole nařizuje kontrolu až ve chvíli, kdy jsou peníze utraceny. Stát či kraje podle něho mají možnost vyhozené peníze vymáhat.

Jak svědčí řada příkladů předražených zakázek v dopravě, zdravotnictví a v armádě, v praxi se o to nikdo nesnaží a miliardové částky se prostě odepíší.

Historie zákona
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Historie zákona

Říjen 2008
Vláda přijala akční plán k ochraně finančních zájmů. Na prvním místě je nový zákon o finančním řízení

Červen 2009
První nesplněný termín, kdy měl být zákon předložen do vlády

Prosinec 2009 
Nový termín předložení zákona stanoven na říjena 2010

Květen 2010 
Návrh zákona hodnotí mise Světové banky

Listopad 2010
Návrh zákona hodnotí Evropské komise

Prosinec 2010
Ministerstvo obrany žádá, ať se zákon o finančním řízení zařadí do výčtu jedenácti priorit vládní protikorupční strategie. Ministerstvo vnitra odmítá

Leden 2011
Vláda schvaluje protikorupční strategii, zákon o finančním řízení má být vládě předložen v březnu 2011. Ministerstvo financí návrh zákona odkládá

Na žádost z Bruselu

Nový zákon si vyžádala před třemi lety Evropská komise. Chtěla tak zajistit účinnou kontrolu sedmi set miliard korun, které Čechům pošle na investice v rozpočtovém období 2007-2013.

Vláda Mirka Topolánka (ODS) pověřila přípravou ministerstvo financí, které zákon sepsalo během roku 2009. Jeho kvalitu ocenila Evropská komise i Světová banka a ministr vnitra Radek John (VV) ho zařadil do zmiňované protikorupční strategie.

„Kontrola by měla fungovat jako prevence a jeden z účinných nástrojů pro odhalování indikátorů korupce, podvodů, zneužívání aktiv státu a EU," vysvětluje John účel zákona, který má Kalousek vládě předložit do konce března.

Aktuálně.cz však získalo informaci, že ministr Kalousek zákon o finančním řízení předložit nehodlá. Místo toho vládě pošle stručnou novelu současného zákona o finanční kontrole.

To potvrdil i jeho mluvčí Ondřej Jakob: „Připravuje se novela zákona o finanční kontrole. Nijak se neliší věcná stránka, původní cíl ani termín, kdy bude předložen do vlády. Pouze se liší forma předlohy."

Důvody pro změnu plánu nesdělil. Podle neoficiálních informací má nový zákon čekat na komplexní reformu státního rozpočtu. Tu ministerstvo financí připravuje už deset let bez viditelných výsledků.

Novela nestačí

Jakobovo tvrzení nejde ověřit. Stažený zákon o finančním řízení nechce ministerstvo zveřejnit, novelu zákona o finanční kontrole zatím Kalouskův náměstek Jan Gregor nestihl napsat.

Aktuálně.cz má sedmdesátistránkový návrh zákona o finančním řízení k dispozici. Proti praxi, kterou popisuje současný zákon o finanční kontrole, znamená absolutní převrat. Drobná novela stávajícího zákona může tak zásadní změny těžko zařídit.

Nejde jen o to, že nový zákon předepisuje kontrolu veřejných zakázek ještě před jejich proplacením. Zároveň nařizuje, ať se na každém ministerstvu či kraji zřídí nezávislý interní audit. Auditoři budou dohlížet, jestli ministerská kontrola skutečně funguje.

Největší změnou však je přerozdělení pravomocí, o které po zavedení nezávislého auditu přijde v první řadě ministr financí a ve druhé řadě hejtmani.  

Císařský majestát

Státní kontrola se dosud drží praxe Rakouska-Uherska. Na každém ministerstvu a krajském či městském úřadě existuje kontrolní odbor. Jeho ředitelé rozhodují se souhlasem šéfa úřadu o plánu, jak kontrolovat, jestli byly peníze utraceny efektivně.

Pokud zjistí nesrovnalosti, mohou vyměřit pokutu, případně nahlásit finančnímu úřadu, že došlo k porušení rozpočtové kázně. Neefektivně utracené peníze si vyžádá zpátky finanční úřad a převede je zpátky do státního rozpočtu.

Zároveň posílá ministr financí vlastní kontroly na všechna ministerstva i kraje, aby ověřil, že se peníze správně utrácejí. Výsledky svých kontrol nezveřejňuje.

Špatní hospodáři mezi ministry, hejtmany a starosty proto mají šanci, jak se pokutám a vrácení peněz vyhnout. Mohou se obrátit na ministra financí či pověřeného úředníka. Tomu umožňuje zákon o rozpočtových pravidlech, aby „z důvodů hodných zvláštního zřetele" vrácení peněz prominul. Tyto důvody nedefinuje žádná zákonná norma.

Ministr financí má fakticky postavení panovníka. Rozhoduje o tom, kam kontrolu pošle, a také může prominout případný finanční trest. Obdobnou pozici vůči krajským organizacím a obcím mají hejtmani.

Víc odpovědnosti, méně pravomocí

Novým zákonem by se mohl feudální systém kontroly úplně zrušit.

Ukončí totiž libovolné plánování kontrol na jednotlivých úřadech. Vedoucí manažeři budou s pomocí svých kontrolních odborů povinni ověřit, jak efektivní jsou všechny zakázky. Za každou nesrovnalost ponesou plnou odpovědnost kontroloři, kteří si jich předem nevšimli, i jejich ministři.

Důslednost kontrol prověří nezávislý vnitřní audit. Také dnes mají ministerstva a další úřady tzv. odbory nezávislého auditu, ty jsou však plně závislé na ministrovi resp. hejtmanovi. Ministr jmenuje šéfa svého auditu a musí schválit auditní plán. Pokud ho neschválí, nesmí žádný audit proběhnout.

Napříště bude o auditech rozhodovat ředitel auditu a ministr ho bude smět úkolovat jen prostřednictvím tzv. „auditního výboru", ve kterém budou zasedat vedle úředníků také představitelé odborných společností.

Vnější kontrolu, jestli úřady vydávají státní peníze efektivně, už nebude mít na starost ministerstvo financí. Zůstane dohled Nejvyššího kontrolního úřadu, který se rozšíří také na kraje a obce.

Návrh ocenil jménem Evropské komise Robert Gielisse z Generálního ředitelství pro rozpočet: „Dnes by již nemělo být cílem kontroly pouze zjištění, že se veřejné peníze využily podle plánu, ale také že jsou vynakládány dobře," popsal Gielisse hlavní přínos zákona.

„Nový zákon rozdělí odpovědnost mezi správce všech kapitol veřejných rozpočtů, odstraní duplicitní kontroly, omezí rostoucí výdaje na kontrolu a sjednotí její pravidla v celé veřejné správě," slibuje si od nového zákona analýza Světové banky z května 2010. Současný zákon je podle expertů Světové banky příliš složitý a jeho nejasné paragrafy kontroly zbytečně komplikují.

Pod kobercem

Na snahu ministra financí za TOP 09 zamést převratný zákon pod koberec zatím nereagovali ostatní ministři ani představitelé koaličních stran.

„Žádný návrh na změnu zákona o finanční kontrole jsme z financí oficiálně nedostali," vysvětluje náměstek ministra vnitra František Vavera, který má na starost protikorupční právní předpisy.

Předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) tvrdí, že případné stažení nového zákona o finančním řízení zpochybní celou vládní protikorupční strategii.

Ministr se ohrazuje

Po zveřejnění tohoto článku reagoval ministr financí Miroslav Kalousek textem, který si můžete přečíst ZDE

 

Právě se děje

Další zprávy