Lepší ochrana lidí před smogem z aut? Vláda to zamítla

Pavel Baroch
24. 7. 2011 19:30
Ministerstvo životního prostředí neuspělo se zákonem o ochraně ovzduší
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Vláda odmítla plán ministerstva životního prostředí na lepší ochranu obyvatel měst i menších obcí před smogem z automobilů.

Úřad ministra Tomáše Chalupy chtěl získat větší pravomoci při povolování nových autostrád v těsné blízkosti zastavěných území, ale kabinet Petra Nečase tuto verzi v zákoně o ochraně ovzduší tento týden zamítl.

Chalupův předchůdce Martin Bursík vypracoval návrh, podle něhož by ministerstvo mohlo nepovolit novou silnice s hustým provozem v blízkosti obce, pokud by se prokázalo, že by výfukové zplodiny příliš zamořily přilehlé domy.

Anebo mohlo ministerstvo požadovat, aby mezi silnicí a zástavbou vysadil investor pás zeleně, která by exhalace zachycovala, či aby výduchy, které odvádějí výfukové zplodiny, byly dál.

Ekologii porazila doprava

S tím od počátku nesouhlasilo ministerstvo dopravy, které nakonec při středečním jednání vlády prosadilo svou variantu, že toto právo zůstane Chalupovu ministerstvu jen u autostrád procházejících přes obce.

Podle právníka, který se na původní verzi zákona podílel a s nímž redakce Aktuálně.cz hovořila, ovšem zákon mířil na nové obchvaty měst a další frekventované silnice v blízkosti zastavěných území.

Co zamítla vláda

"Ministerstvo životního prostředí vydává závazné stanovisko k umístění stavby a ke stavbě pozemní komunikace v zastavěném území obce nebo ve vzdálenosti do 100 metrů od zastavěného území obce o předpokládané intenzitě dopravního proudu 15 tisíc a více vozidel za 24 hodin v návrhovém období nejméně 10 let a parkoviště s kapacitou nad 100 parkovacích stání, k řízením podle jiného právního předpisu."

"Obávám se, že do varianty ministerstva dopravy se moc nových staveb nevejde. Řekl bych, že počet kapacitních silnic, které by vedly přes obec, se bude blížit ročně k nule," řekl právník, který si nepřál být jmenován, protože už tento zákon nemá na starosti.

EIA není závazná

Náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč uvedl, že resort úplně bez pravomocí nezůstane, i když vláda jeho návrh nepřijala.

"Možnosti jsou i dnes, každopádně při posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Tohle bych pokus ukotvit to ještě v zákoně a učinit rozptylovou studii závaznou," napsal Aktuálně.cz v krátké textové zprávě Hlaváč.

Jenže problémem je, že EIA není závazná, je to pro ostatní úřady pouze doporučení.

Platný zákon na automobilismus vůbec nemyslí

Platný zákon o ochraně ovzduší na automobilismus nijak nemyslí, ačkoli jde o jednoho z nejvýznamnějších znečišťovatelů.

Třeba na emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí asi z jedné třetiny. V případě nejjemnějších částic téměř z poloviny. Vliv dopravy na kvalitu ovzduší přitom stoupá.

Chystaný zákon rovněž počítá s tím, že by města podle německého vzoru dostala pravomoc vytvořit takzvané nízkoemisní zóny, kam by nesměly jezdit staré automobily s vysokými exhalacemi.

Tento návrh, předložený ještě před dokončením nového, komplexního zákona o ochraně ovzduší, už předložila skupina poslanců, ale vetoval prezident Václav Klaus, který předlohu vrátil do sněmovny.

 

Právě se děje

Další zprávy