Kampaň: ODS i ČSSD investují 50 milionů

ČTK
2. 10. 2006 10:25
Česko - Po letní pauze politické strany opět chystají "hon na voliče". Kampaň před senátními a komunálními volbami v těchto dnech začíná.
Současná kampaň bude jen chudší sestrou té jarní
Současná kampaň bude jen chudší sestrou té jarní | Foto: Ludvík Hradilek

Nečeká se ovšem, že předvolební klání bude tak vypjaté a nákladné, jako to na jaře.

V porovnání se sněmovními volbami bývá již tradičně tato kampaň více decentralizovaná a regionální organizace stran či jednotliví senátní kandidáti mají větší volnost. Týká se to i financování kampaně, například v případě senátních voleb si kandidáti často shánějí sami sponzory nebo investují vlastní peníze.

Foto: Aktuálně.cz

Rekord: Do Senátu kandiduje 204 lidí ČTĚTE ZDE  

ODS i ČSSD utratí 50 milionů

Podle zatím známých informací hodlá ODS utratit za kampaň 50 milionů korun. Sociální demokraté dosud konkrétní částku neuvedli, ale podle výroku předsedy strany Jiřího Paroubka v rozhovoru pro internetový server Aktuálně.cz dala ČSSD na kampaň třikrát více než před čtyřmi lety, což by odpovídalo zhruba částce, kterou chce investovat ODS.

Komunisté hodlají utratit 4,5 milionu korun a Strana zelených plánuje nepřekročit hranici deset milionů. Lidovci podle jejich mluvčího Ondřeje Jakoba ponechávají podobu kampaně na regionálních organizacích a senátních kandidátech - na propagaci svých kandidátů vyčlenila KDU-ČSL 1,5 až dva miliony korun.

Hučín začal ostrou kampaň do Senátu

Na rozdíl od voleb do sněmovny nedostanou tentokrát úspěšné strany peníze přímo za voličské hlasy, ale mohou inkasovat pouze roční příspěvek 900.000 korun za mandát senátora a 250.000 korun za každého člena zastupitelstva hlavního města Prahy. Praha je totiž zároveň samostatným krajem a za krajské zastupitele mají strany na pravidelný příspěvek nárok.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Infobox

JAK SE VOLÍ DO SENÁTU?

Senátorů je 81, musí jim být více než 40 let a jejich mandát je šestiletý. Každé dva roky se obměňuje třetina Senátu. Do Senátu se volí dvoukolovým většinovým systémem - pokud v prvním kole nezíská žádný kandidát více než 50 procent hlasů, rozhoduje se mezi dvěma nejúspěšnějšími kandidáty v kole druhém.

Letošní kampaň je zatím poněkud ve stínu pokračujícího boje na politické scéně, který je důsledkem patového výsledku červnových voleb do sněmovny. Na druhou stranu ale výsledky podzimních voleb mohou jednotlivým stranám vyslat informaci, jak voliči vnímají jejich povolební chování a proto jsou očekávány s napětím.

Částky za kampaně stále rostou

Před čtyřmi lety, kdy se stejně jako letos volilo souběžně do Senátu a obecních zastupitelstev, si ODS naplánovala výdaje zhruba 20 milionů korun, lidovci deset milionů a komunisté čtyři miliony. ČSSD své senátní kandidáty podpořila částkou deset milionů korun a další prostředky investovala do komunálních voleb. V letošních sněmovních volbách měla nejdražší kampaň ČSSD - zhruba 120 milionů korun. ODS mluvila o 80 až 100 milionech, lidovci utratili asi 45 milionů, komunisté 30 milionů a Strana zelených 15 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy