Praha - Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury stavěly loni dálnice a další významné dopravní stavby pomaleji, než se plánovalo.
Právě dopravní investice mají přitom být základním nástrojem proti pádu ekonomiky v době světové krize.
Nový ministr dopravy Petr Bendl poprvé oznámil přesná čísla a uvedl, že jeho předchůdci Aleši Řebíčkovi se loni nepodařilo proinvestovat 13 miliard korun.
V rozhovoru s Aktuálně.cz Bendl přesto tvrdí, že se navzdory zmíněnému výsledku objem dopravních investic významně zvýšil. Proti částce 69 miliard korun v roce 2007 se loni podařilo utratit o 18 miliard víc.
"V rozpočtu dopravního fondu bylo loni po navýšení asi 101 miliard korun. Proinvestovalo se o něco víc než 87 miliard a nebylo proinvestováno kolem 13 miliard korun. To nepovažuji za špatný výsledek a nikdo ho nečekal. V letošním roce chceme podporu státu směrem k dopravním investicím ještě zvyšovat," uvedl ministr Bendl.
Noční můra D47
Sporné dálnice
- D3: Proti středočeské části dálnice z Prahy do Českých Budějovic protestují ekologové. U jihočeské části není jasné, jestli se bude stavět z veřejných, nebo soukromých peněz.
- D8: Zdržel se poslední úsek mezi Lovosicemi a Ústím. Příčinou jsou chyby investora a spory s ekology.
- D11: Zdržel se poslední úsek před Hradcem Králové. Příčinou jsou chyby investora a spory s majiteli pozemků.
- R35: Vedle pražského okruhu a spojení s Ostravou jde o nejpotřebnější investici. Podle vládního harmonogramu má být rychlostní silnice z Hradce Králové do Olomouce hotova nejpozději ze všech velkých dopravních staveb.
- D47: Dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou se připravuje a staví už přes deset let. Další zdržení odkládá její dokončení až do roku 2011.
A.cz: Není neúspěch, když se nepodařilo vyčerpat 13 miliard?
Není. Jakkoli jsem loni nebyl hnacím motorem, tak jsem přesvědčen, že výsledek je dobrý.
A.cz: Kde se investice zdržely, když plány byly větší?
Po analýze důvodů, proč stavby trvají příliš dlouho, jsem přesvědčen, že hlavním důvodem je stav naší legislativy, která umožňuje stavbu protahovat, nezkolaudovat, brání ji vůbec začít. Například stejnou námitku je možné uplatnit při územním i stavebním řízení. Znám to z vlastní zkušenosti na kraji. Máte prostředky, chcete začít stavět třeba v červnu a protáhne se to do srpna, nebo do září. Pak kus stavby nestihnete.
Ministerstvo dopravy dělá velké infrastrukturní stavby za značné peníze a výsledek může být ještě horší.
A.cz: Zdržely se notoricky známé problémové stavby, jako jsou dálnice D8, D11, D3, kde protestují ekologické organizace a majitelé pozemků?
Ano, společně s D47.
A.cz: Tam někdo protestuje?
U D47 je v této chvíli problém pouze s financováním. Tam bychom potřebovali pokrýt ještě částku sedm miliard.
100 miliard jde utratit
A.cz: Nejde využít neutracených 13 miliard z minulého roku?
Ne, to jsou jiné peníze. Přitom jenom Ředitelství silnic a dálnic hlásí, že nám letos na plánované stavby chybí 11 a půl miliardy.
A.cz: Váš předchůdce Řebíček připustil, že dálnice D47 bude dokončena až v roce 2011. Bude nutný odklad o další rok?
Naším zájmem je urychlit všechny stavby, jak to půjde a jaké budou možnosti státního rozpočtu. Zcela určitě musím velmi brzy jednat s ministrem financí. Odvolám se na to, co řekla o dopravních investicích porada ekonomických ministrů spolu s Národní ekonomickou radou vlády.
V období krize odborníci i ministři doporučují posílit mobilitu obyvatel. To znamená zaměřit se na podporu veřejné hromadné dopravy a druhý zájem je podpořit investiční politiku státu.
Česká dálniční síť se v prosinci prodloužila o deset kilometrů, otevřena byla část rychlostní komunikace z Prahy na Karlovy Vary. Podívejte se na úsek ve fotogalerii. |
A.cz: Kdyby byly peníze, tak už dokážeme utratit za dopravní stavby 100 miliard ročně?
Bylo by to možné, i když na fondu dopravní infrastruktury v této chvíli máme částku přibližně 84 miliard. Součástí toho balíku jsou i evropské peníze. Nejsou to ale jen peníze na dálnice, rychlostní silnice a silnice 1. třídy.
A.cz: Zvýšit částku 84 miliard se v nejbližší době nepodaří?
Nechal jsem zpracovat analýzu, abych věděl, jestli jsme schopni investovat další prostředky, pokud budou k dispozici. Vedle 11 miliard na silnice bychom užili ještě tři miliardy na železnici. Možnosti získat peníze ale nevidím jinde než v Bruselu, anebo v úvěrech.
Raději dohodu než vyvlastnit
A.cz: Říkáte, že hlavní překážkou dopravních staveb je příliš složitá legislativa. Sněmovna už diskutuje o novém zákonu, který by měl stavby usnadnit. Podpoříte poslaneckou iniciativu?
Určitě chceme diskutovat o zjednodušení územního i stavebního řízení. Nikdo by neměl přijít o právo vznést námitku, ale zároveň by nemělo být možné vznášet stejnou námitku v dalších kolech schvalovacího procesu. Pokud se musí vypořádat znovu, je to strašná ztráta času, a tím i peněz. Je třeba se s tím vypořádat a uvidíme, jestli bude vůle v Poslanecké sněmovně.
A.cz: Ministr Řebíček doporučoval změnit pravidla vyvlastňování pozemků pro stavbu dálnic a také tím stavby urychlit. To by se také mělo v zákoně objevit?
To je jiná kategorie problému, než o které mluvím. Usnadnit vyvlastňování je citlivá věc, i politicky. Člověk by měl spíš hledat dohodu. To, co se stalo v minulosti, byly spíše chyby ve vyvlastňování. V budoucnu by se neměly opakovat.
Čtěte blog Petra Bendla na Aktuálně.cz |