Praha - Sobotní tragédie v Lopeníku, kdy při nehodě na závodě rallye zemřely čtyři dívky, znovu otevřela diskusi o zodpovědnosti pořadatele za bezpečnost diváků.
Jelikož kontrola nad pořádáním automobilových závodů je mimo kompetenci ministerstva dopravy, závisí vše na rozhodnutí samotných obcí, které navíc ani nemusí respektovat stanovisko dopravní policie.
Pořádání akcí jako byla tragicky ukončená RallyShow Uherský Brod upravuje stejný předpis, který je využíván například při umísťování billboardů u silnic.
"V rámci správního řízení se vyjadřuje Policie ČR, vlastník či správce dotčené pozemní komunikace, při úplných uzavírkách i obce. Rozhodnutím příslušný silniční správní úřad určuje i podmínky, za kterých to povolí. Ty je pak možné kontrolovat a sankcionovat," popisuje povolovací proces šéf odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje Jan Čáp.
Podle ministra dopravy Pavla Dobeše by měla obec ve svém rozhodování vycházet ze stanoviska místního oddělení dopravní policie.
Mimo dosah ministerstva dopravy
V případě negativního stanoviska by obec sice neměla akci povolit, ale vázána jím není. A pokud stanovisko policie ignoruje, což podle zákona může, nese odpovědnost za případně vzniklé problémy.
"Máme maximálně poradní funkci, tyto závody jsou plně v kompetenci organizátora. Pokud policejní stanovisko ignoruje, může mu to ale v případě problémů přitížit během vyšetřování," řekl pro Aktuálně.cz policejní mluvčí Tomáš Hulan a dodal, že policie funguje při těchto akcích jako dohled - avšak pouze v okolí závodiště, nikoliv v místě konání samotném.
Zde funguje jako kontrolní orgán podle Hulana úřad, který povolení ke konání této akce vydal. Lépe než policie na tom ale není ani samotné ministerstvo dopravy.
"Za ministerstvo nemůžeme podobné akce regulovat," přiznává Dobeš.
Podle Dobeše byla rozhodovací kompetence přenesena na obce i proto, že místní úřady by měly nejlépe vědět, jestli je možné u nich takové akce pořádat, či nikoliv.
Moudré obce?
"Jinými slovy mají znalost místních poměrů a mohou dát do rozhodnutí takové podmínky, které co nejvíce eliminují negativní dopady," doplňuje ministrův mluvčí Martin Novák.
S tím je ale spojen jiný problém - o pořádání závodů rozhodují mnohdy snadno ovlivnitelné místní samosprávy. Přitom právě na ně by se měl člověk obrátit v případě, že trať vede zrovna kolem jeho domu.
"Já bych se obrátil na orgán, který akci povolil, či který o žádosti jedná (zejména v případě částečných uzavírek), a v případě úplných uzavírek i na obec," konstatuje v tomto případě Čáp.
Poměrně volně nastavená legislativa by se však mohla v nadcházejících týdnech či měsících změnit.
"Máme nyní otevřený zákon o místních komunikacích, takže jsme schopni tento problém legislativně řešit a příslušné paragrafy do něj zakomponovat. Nicméně iniciativa musí vzejít z orgánů, které mají tuto problematiku ve své gesci," říká Dobeš.
"Z médií víme, že Federace automobilového sportu a Autoklubu ČR chtějí zpřísnit podmínky, za kterých by bylo možné akce konat. V případě, že nás jejich zástupci osloví, jsme připraveni v oblasti dopravní legislativy spolupracovat," dodává k tomu Novák.
Konec závodů?
Autoklub České republiky udělá první kroky zřejmě už v nejbližších dnech. Jeho prezident Roman Ječmínek pro ČTK potvrdil, že v úterý navrhne zrušení zbývajících dvou letošních rallye.
"Musíme to zrušení závodů zvážit. Pokud by k tomu mělo dojít, muselo by se to udělat okamžitě," řekl Ječmínek ČTK.
Kompetence k tomu Svaz rallye Federace automobilového sportu AČR má. "Jsme si vědomi, že už se to dlouho připravuje a bylo by to pro pořadatele finančně ztrátové. Na to ale nemůžeme brát zřetel," podotkl šéf Autoklubu.
Jen je škoda, že těmto rozhodnutím musela předcházet tragédie, která si vyžádala čtyři lidské životy a která počet obětí rallye v Česku zvýšila na patnáct za posledních deset let.