Brno - Přes protesty obyvatel, které skončily až u soudu, bude mít Brno silniční tunel za osm miliard korun. Se zpožděním jeden a půl roku proti původnímu termínu začali dnes stavaři s jeho ražbou v městské části Královo Pole.
Tunel je v Česku unikátní tím, že neprotne skálu, ale povede měkkou jílovitou horninou. A jeho ústí bude ležet jen šest metrů pod zástavbou obytných domů.
To byl také důvod, proč obyvatelé Králova Pole proti stavbě tunelu protestovali a dostali spor až před soud.
První průzkumnou štolu stavitelé vyrazili již v roce 2002. Jihomoravský krajský úřad vydal povolení ke stavbě v květnu 2006 i přesto, že lidé již dva roky se stavbou nesouhlasili.
Žalobu proti stavbě podali lidé z okolních ulic obávající se o poškození statiky svých rodinných domů při ražbě tunelů.
Žaloba podaná u Městského soudu v Praze vycházela z posudku znalce z oboru statiky staveb, podle kterého projektant podhodnotil rizika pro rodinné domy.
Městský soud v Praze v září 2006 nejdříve pozastavil platnost stavebního povolení, loni v září však stavbu povolil.
Dva souběžné jednosměrné tubusy dlouhé kilometr a čtvrt mají být v provozu od roku 2011.
Podloží jsme zajistili
Tunel je součástí konceptu velkého městského okruhu Brna. "Jde o poslední část mozaiky severní části okruhu," uvedl brněnský primátor Roman Onderka.
Jiří Rup ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že na domy nad tunelem nebude mít stavba vliv. "Podloží domů jsme zajistili. Nastanou-li poklesy, tak maximálně v centimetrech. A pokud nastanou prokazatelné škody na majetku, uhradíme je," uvedl Rup.
"Kontrola zabezpečení domů je velmi pečlivá, provádíme měření jak v podzemí, tak na povrchu," sdělil Jan Vintera, ředitel sekce důlních staveb společnosti Subterra.
"Na okolních budovách jsou stovky geodetických bodů, které se denně měří, vše se průběžně hlídá. Nejkritičtější fáze nastane asi v 150 metrech, bude na úrovni domů, které jsou v nejhorším stavu."
Hlavním investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic. "Město Brno přispívá částkou šest set osmdesát milionů korun," uvedl tiskový mluvčí magistrátu Pavel Žára.
Ojedinělá stavba
První tubus tunelu z Králova Pole do Žabovřesek povede prakticky přímo pod ulicí Dobrovského. Ražen je více než kilometr, zbytek je hlouben. Druhý tunel povede o sedmdesát metrů jižněji a bude o více než dvacet metrů delší.
Ve specifických podmínkách jílovité horniny a husté zástavby využívají stavbaři ocelových výztuží, které umísťují okamžitě po vyrubání části tunelu.
"Obtížností a technologií ražby jsou tyto tunely ojedinělé. Tuto metodu a výztuž využili stavaři zatím pouze ve Švýcarsku," uvedl Petr Kuchár, generální ředitel společnosti Subterra.