Praha - Před sedmdesáti lety, přesně 5. dubna v devět ráno, přistálo na novém, nablýskaném ruzyňském letišti první letadlo.
Stroj Douglas DC-2 na lince Československé letecké společnosti z Piešťan přes Zlín a Brno přišly přivítat davy lidí. Byl mezi nimi i tehdejší ministr veřejných prací Dostálek, belgický ministr dopravy Jasper, poslanci, vysocí státní úředníci a generálové.
"Včera odpoledne bylo odevzdáno veřejnosti letiště Praha v Ruzyni, které je největším a nejmodernějším letištěm naší republiky. Je průletní stanicí velkého počtu dálkových tratí a zároveň je výchozí stanicí našich tratí domácích," psaly druhý den po slavnostní události pražské deníky.
Zatímco před sedmdesáti lety Ruzyně odbavila 13 462 lidí, vloni pražské letiště překonalo hranici 11,5 milionů cestujících. A Ruzyně chce růst dál a stát se největším mezinárodním letištěm ve střední Evropě.
Nádražní střecha neprošla
Než byla vybudována Ruzyň, sloužilo v hlavním městě k letecké dopravě několik ploch, především ve Kbelích. Ty byly jedinou pozemní základnou pro mezinárodní civilní lety. Koncem 20. let se však ukázalo, že Kbely už nestačí. Letadla zde přistávala nebo vzlétala každou třetí minutu a víc se jich sem už nevešlo. Proto úřady rozhodly o stavbě nového letiště.
Komise leteckých expertů ministerstva veřejných prací vybrala mírně zvlněnou pláň zvanou Dlouhá míle mezi obcemi Ruzyně, Hostivice, Dobrovíz, Středokluky a Přední Kopanina. Jednou z výhod byla poměrně krátká vzdálenost od Prahy. Nadmořská výška 380 metrů zaručovala i menší výskyt mlh.
Z finančních důvodů komise zamítla smělé návrhy, jako například umístit nové letiště na rozlehlé střeše nad dnešním Masarykovým nádražím.
Letiště sloužilo 30 let
Výročí ruzyňského letiště
HISTORIE A SOUČASNOST
Trasy
- V roce 1938 obsahovala letecká síť ČSA 24 tras, z toho 12 vtnitrostátních a 12 do zahraničí.
- Dnes z Ruzyně létá přímo do 120 míst světa na 50 dopravců.
Dráhy
- V roce 1937 měla Ruzyně 5 travnatých drah a jeden odbavovací terminál. Rozloha byla 108 ha.
- Dnes má letiště 2 dráhy, 3 terminály pro odbavení cestujících a 2 pro náklady. Rozloha je 920 ha.
Poprvé
- První letoun přistál 5. dubna 1937 v devět ráno na trase Piešťany - Zlín - Brno - Praha.
- První mezinárodní spoj na trase Vídeň - Praha - Drážďany přistál o hodinu později.
- První mezikontinetální spoj z New Yorku do Kalkaty přistál 10. dubna 1946.
Cestující
- V roce 1963 poprvé letiště odbavilo milion cestujících.
- V roce 2006 už jich bylo 11 milionů.
Terénní úpravy začaly v roce 1933 a za čtyři roky přistál na tehdy ještě travnaté letištní ploše první letoun.
"Přestože tehdy neexistovaly žádné normy a nikde v Evropě nestálo moderní letiště, které by pro Prahu bylo vzorem, bylo ruzyňské letiště vybudováno tak dokonale a velkoryse, že mohlo i při bouřlivém rozvoji letectví sloužit plných třicet let," řekla Aktuálně.cz mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.
Nové letiště, které vyrostlo severně od původní "staré" Ruzyně, vzniklo v letech 1961 až 1968. Novou odbavovací halu v červnu 1968 slavnostně otevřel tehdejší prezident Ludvík Svoboda.
Už po měsíci - v noci na 21. srpen 1968 - prošlo nové letiště první zatěžkávací zkouškou, když na ranvej přistála sovětská letadla okupačních armád Varšavské smlouvy.
Konec vnitrostátních letů
Letiště se dál postupně rozšiřovalo, v roce 1972 byla například otevřena nová řídicí věž. Výrazný útlum nastal v osmdesátých letech. Kvůli úsporám pohonných hmot byla zastavena většina vnitrostátních letů.
"Vnitrostátní doprava byla prakticky zlikvidována a zachováno bylo spojení pouze mezi Prahou a Ostravou," řekla mluvčí letiště Krejčí.
Rychlý rozvoj letiště nastal po listopadu 1989, letiště se začalo modernizovat a rozšiřovat, takřka geometrickou řadou narůstal počet pasažérů.
Expozice o historii letiště
K sedmdesátému výročí ruzyňského letiště otevře Letiště Praha 5. dubna před vstupem na vyhlídkovou věž výstavu o historii Ruzyně, jejíž součástí budou dobové fotografie, dokumenty i dokumentární film. Před Terminálem Sever 2 bude vystavena současná letištní technika.
Letiště plánuje i večerní prohlídku vybraných prostor letiště, které nejsou běžně přístupné.