Nová kampaň ekologů: Větrná energie

Pavel Baroch
13. 2. 2006 0:00
Praha - Kromě nabídky aut či praček najdou čtenáři regionálních deníků v listě výjimečně i reklamu na větrné elektrárny.

Ekologické Hnutí Duha chce touto cestou, kterou zatím využívají spíše prodejci spotřební elektroniky či cestovní kanceláře, upozornit na přínosy energie z větru.

Reklama vychází v regionálních novinách v devíti okresech, kde se právě rozhoduje o budování nových větrníků a kde mnozí lidé nejsou tomuto způsobu získávání energie příliš nakloněni.

Není to úplně poprvé, co se Češi potkají s cílenou "reklamou na čistou přírodu". Asi nejvíc ji před několika lety proslavil spot, který natočila britská pobočka Greenpeace a v němž mimozemšťané hodnotí Zemi jako neperspektivní planetu, kterou mohou zlikvidovat, protože ji její obyvatelé stejně zničí. Jednoho z mimozemšťanů ztvárnil i herec Jim Broadbent, držitel Oscara za film Iris.

Ještě dříve, v roce 2002 odvysílala ČT asi šedesátkrát reklamní spot ekologické organizace Zelený kruh.

1/8 za 60 tisíc

Propagovat svou práci by chtěly i další organizace. Jenže - chybí jim peníze.

Hnutí Duha vyšla reklama v regionech na 60 tisíc korun. "Zjistili jsme, že máme prostředky na propagaci obnovitelných zdrojů, proto jsme se rozhodli pro takto cílenou reklamu," řekl Petr Holub z Hnutí Duha.

Podotkl, že například v Německu dělá takovou kampaň tamní ministerstvo životního prostředí.

Infobox

CO DÁVÁ VÍTR

  • Větrné elektrárny, s nimiž lze do roku 2010 realisticky počítat, sníží emise oxidu uhličitého, který vyprodukuje půl milionu aut.
  • Jedna moderní turbína vyrobí energii pro zhruba dva tisíce domácností.
  • V EU vyrobí větrné elektrárny víc energie, než je celková výroba Česka včetně vývozu.

Peníze ovšem vystačí jen na velice skromnou propagaci - za šedesát tisíc to bude osmina jedné reklamní strany a pouze na dva dny.

My peníze nemáme

I to je však pro jiné ekologické organizace zatím jen nesplnitelný sen. "Kdybychom měli peníze, určitě bychom do toho šli. Jenže náklady jsou pro nás příliš vysoké," řekl Marek Jehlička, mluvčí sdružení Arnika.#reklama

Organizace už dokonce jednala s agenturou, která byla ochotna pro Arniku reklamní spot do televize natočit jen za režijní cenu. Zhruba 100 tisíc korun se však nepodařilo sehnat.

Světová Greenpeace takové starosti nemusela řešit - její reklamní spot Invaze vetřelců natočila britská agentura zadarmo. Českou verzi tohoto krátkého filmu pouštěla ČT jako "reklamní doplněk". V programu neměl pevné místo, ve vysílání se objevil v okamžiku, kdy vzniklo volné okno.

 

Právě se děje

Další zprávy