Ekologické Hnutí Duha chce touto cestou, kterou zatím využívají spíše prodejci spotřební elektroniky či cestovní kanceláře, upozornit na přínosy energie z větru.
Reklama vychází v regionálních novinách v devíti okresech, kde se právě rozhoduje o budování nových větrníků a kde mnozí lidé nejsou tomuto způsobu získávání energie příliš nakloněni.
Není to úplně poprvé, co se Češi potkají s cílenou "reklamou na čistou přírodu". Asi nejvíc ji před několika lety proslavil spot, který natočila britská pobočka Greenpeace a v němž mimozemšťané hodnotí Zemi jako neperspektivní planetu, kterou mohou zlikvidovat, protože ji její obyvatelé stejně zničí. Jednoho z mimozemšťanů ztvárnil i herec Jim Broadbent, držitel Oscara za film Iris.
Ještě dříve, v roce 2002 odvysílala ČT asi šedesátkrát reklamní spot ekologické organizace Zelený kruh.
1/8 za 60 tisíc
Propagovat svou práci by chtěly i další organizace. Jenže - chybí jim peníze.
Hnutí Duha vyšla reklama v regionech na 60 tisíc korun. "Zjistili jsme, že máme prostředky na propagaci obnovitelných zdrojů, proto jsme se rozhodli pro takto cílenou reklamu," řekl Petr Holub z Hnutí Duha.
Podotkl, že například v Německu dělá takovou kampaň tamní ministerstvo životního prostředí.
Infobox
CO DÁVÁ VÍTR
- Větrné elektrárny, s nimiž lze do roku 2010 realisticky počítat, sníží emise oxidu uhličitého, který vyprodukuje půl milionu aut.
- Jedna moderní turbína vyrobí energii pro zhruba dva tisíce domácností.
- V EU vyrobí větrné elektrárny víc energie, než je celková výroba Česka včetně vývozu.
Peníze ovšem vystačí jen na velice skromnou propagaci - za šedesát tisíc to bude osmina jedné reklamní strany a pouze na dva dny.
My peníze nemáme
I to je však pro jiné ekologické organizace zatím jen nesplnitelný sen. "Kdybychom měli peníze, určitě bychom do toho šli. Jenže náklady jsou pro nás příliš vysoké," řekl Marek Jehlička, mluvčí sdružení Arnika.#reklama
Organizace už dokonce jednala s agenturou, která byla ochotna pro Arniku reklamní spot do televize natočit jen za režijní cenu. Zhruba 100 tisíc korun se však nepodařilo sehnat.
Světová Greenpeace takové starosti nemusela řešit - její reklamní spot Invaze vetřelců natočila britská agentura zadarmo. Českou verzi tohoto krátkého filmu pouštěla ČT jako "reklamní doplněk". V programu neměl pevné místo, ve vysílání se objevil v okamžiku, kdy vzniklo volné okno.