Nemyslíš - zaplatíš! Emotivní kampaň zaútočí na řidiče

Markéta Chaloupská, Jiří Hloušek, mch, miz, jrk
29. 9. 2008 14:15
Kampaň za 150 milionů se spustí 1. října
Nemyslíš - zaplatíš! To je hlavní motto emotivní mediální kampaně ministerstva dopravy
Nemyslíš - zaplatíš! To je hlavní motto emotivní mediální kampaně ministerstva dopravy | Foto: Jiří Hloušek

Praha - Nejdražší akce zaměřená na bezpečnost na silnicích v českých dějinách. I tak by se dala charakterizovat emotivní mediální kampaň, kterou hodlá ve středu spustit ministerstvo dopravy.

Úřad ministra Aleše Řebíčka si od ní slibuje, že odradí řidiče od nebezpečného chování za volantem.

Kampaň za 150 milionů se objeví v televizi, rádiu, kině, na internetu, ale i na letácích. Měla by řidiče odradit od rychlé jízdy a alkoholu za volantem. A také jim připomenout, aby se, než vyjedou, připoutali.

Do svědomí chce sáhnout především mladým řidičům, motorkářům, chodcům a v neposlední řadě také profesionálním řidičům.

Čtěte více: Chování řidičů má změnit kampaň, jež zaútočí na city

A co se ve spotech objeví? Hlavně lidské příběhy, které zaútočí na emoce. A o tom svědčí i "krvavý" slogan celé kampaně: Nemyslíš - zaplatíš!

Slovo "nemyslíš" je napsáno velkými písmeny  na espézetce. A v kaluži krve je pak slovo "zaplatíš". To má symbolizovat, že člověk může za chvilku nepozornosti zaplatit vlastním životem. 

Diváky budou spoty "strašit" až do roku 2010.

Ministerstvo se nechalo inspirovat obdobnými kampaněmi v anglosaských zemích, kde lze běžně spatřit obrázky s drastickými obrázky obětí nehod. Slibuje si, že se stejně jako v zahraničí sníží nedovost o pět až sedm procent.

"U nás by to znamenalo, že každoročně na našich silnicích nezemře šedesát až sedmdesát pět lidí," říká dopravní psycholog Martin Kořán.

Spoty připravovala agentura Euro RSCG, která zvítězila mezi pěti uchazeči.

Cukr a bič na řidiče

"Na řidiče platí systém cukru a biče. Cukr pro ně je to, že když  například jedou na červenou, tak ušetří čas. Bič je hrozba pokuty či nehody. Řidiči musí být riziko připomínáno," říká Kořán.

A proto jsou potřeba informační kampaně v tisku a hlavně negativní reklamy, míní psycholog.

Již méně efektivní jsou podle něj tabule, které upozorňují řidiče na nebezpečí.

"Pokud je nainstalována statická tabule varující před nebezpečím, pravděpodobně brzy splyne s okolím a řidiči se jí nebudou věnovat," upozornil Kořán.

Podobně laděná zahraniční kampaň:

 

Právě se děje

Další zprávy