Náznak obratu: Češi vystupují z aut a jezdí autobusem

Pavel Baroch
15. 1. 2012 6:00
Podle pravidelné ekologické zprávy výrazně narostla silniční veřejná doprava
Florenc 13:30. V hlavní roli autobus.
Florenc 13:30. V hlavní roli autobus. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Po dlouhých letech neustálého narůstání individuální automobilové dopravy přináší aktuální Zpráva o stavu životního prostředí, poprvé opačnou zprávu.

Osobní auta v roce 2010 nenajela víc kilometrů než v roce předchozím, naopak zřetelně posílily autobusy. Jedním z důvodů je nejspíš i to, že lidé šetří a hledají levnější druhy dopravy.

"Přepravní výkony veřejné silniční dopravy (linkových a nepravidelných autobusů mimo MHD) v roce 2010 meziročně narostly o 13,9 procent, čímž se zvýšil podíl autobusů na celkovém přepravním výkonu osobní dopravy o 1,7 procentního bodu na 10 procent," uvádí se ve zprávě, kterou každoročně sestavuje Česká informační agentura životního prostředí CENIA.

Autobusy převezly o 13,5 milionů víc cestujících

Dokument konstatuje, že na pravidelných autobusových linkách přibylo zhruba 13,5 milionů cestujících, což je meziročně více než o 4 procenta.

Individuální osobní doprava naopak poklesla, spoluautor ekologické zprávy Jan Mertl z agentury CENIA je však opatrnější a soudí, že doprava osobními auty spíše stagnovala. Za  poklesem vidí spíše novou metodiku výpočtu.

I tak to podle Mertla na něco ukazuje. "Nepokračuje individualizace dopravy, která byla tak typická pro 90. léta. Trend vypadá spíše opačně, ale jestli se potvrdí, na to si budeme muset počkat," řekl Aktuálně.cz Mertl.

Předběžné údaje publikované na internetové stránce ministerstva dopravy zatím ukazují, že minimálně v první polovině loňského roku byl počet cestujících v autobusech na zhruba stejné úrovni jako v roce 2010,  pak pasažérů mírně ubylo.

Ministerstvo však zatím nemá k dispozici čísla za celý rok.

 

Žaludovy vlaky neuspěly.
Žaludovy vlaky neuspěly. | Foto: Zuzana Hronová

Železnice prohrává

Zajímavé je rovněž to, že zatímco autobusům cestujcích přibylo, v MHD nebo ve vlacích zůstává osobní přeprava na zhruba stejné úrovni.

"To mohlo být způsobeno tím, že se konkurence mezi autobusovými společnostmi na dálkových linkách přiostřuje," řekl Aktuálně.cz někdejší náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták, který nyní působní v občanském sdružení Dopravní federace.

Petr Šlégr z Centra pro efektivní dopravu soudí, že autobusy vydělávají na rozšiřování dopravní infrastruktury. "Pomáhá jim to, že se staví nové dálnice," tvrdí Šlégr, podle něhož na většině dálkových tratí nemůže železnice autobusům konkurovat.

Lidé šetří, benzin je drahý

"Důvodů, proč lidé jezdí více autobusy, bude ale nepochybně více," řekl Šlégr.

Spoluautor aktuální Zprávy o stavu životního prostředí Jan Mertl uvedl, že se například zdokonaluje příměstská integrovaná doprava a lidé raději do města jedou autobusem než autem - také proto, aby ušetřili za benzin. "Lidé bydlí dále od zaměstnání a benzin je drahý," poznamenal Mertl. 

Podle ekologické zprávy naopak autobusům dlouhodobě ubývá cestujících na linkách do zahraničí. Od roku 2008 to bylo o více než 300 tisíc pasažérů ročně méně. "Autobusy nedokáží konkurovat letecké dopravě," řekl Aktuálně.cz Mertl.

 

Právě se děje

Další zprávy