Praha - Za prvních šest měsíců letošního roku zemřelo při dopravních nehodách sto chodců a 35 cyklistů. Na téměř 400 nehodách způsobených nemotorizovanými účastníky silničního provozu měl podíl alkohol, ukazují statistiky ministerstva dopravy.
Chodci letos zavinili 778 nehod, při kterých zahynulo 24 lidí. U 93 dopravních nehod byl u chodce zjištěn alkohol, což je o sedm případů více než loni za stejné období. Zvýšil se také počet nehod zaviněných dětmi.
Čtěte také: Největší zabiják na silnicích? Nedání přednosti v jízdě
Nejčastější příčinou dopravních nehod zaviněných chodci je náhlé vstoupení do vozovky. "Důležité je navázat oční kontakt s řidičem," připomíná jedno ze základních pravidel pro přecházení na přechodu Blanka Sunkovská z BESIP.
I když však chodci toto pravidlo dodržují, ve městech jim na silnicích s několika pruhy příliš nepomůže. Právě zde totiž často dochází ke střetu vozidla s chodcem, kterému dá přednost pouze auto v jednom pruhu.
Problematické jsou také přechody vedoucí přes tramvajové koleje. Chodci si totiž častokrát neuvědomují, že řidič tramvaje jim není ze zákona povinen dát přednost. Na možnou přítomnost tramvaje tak města a jejich čtvrti upozorňují nejrůznějšími způsoby - cedulemi nebo varovnými pruhy na silnicích.
Sjednocený způsob značení však neexistuje. "Je to problém. Třeba jen v Praze nalezneme na různých místech různá označení," říká Sunkovská.
Častěji umírají cyklisté bez přilby
Každoročně na českých silnicích zemře stovka cyklistů, za první polovinu letošního roku je jich již 35. Kromě dvou usmrcených neměli všichni ostatní ochrannou přilbu. To jen potvrzuje fakt, že by ji měli nosit i cyklisté starší osmnácti let, kterým to již neukládá zákon.
To zčásti potvrzuje i další údaj z policejní statistiky, podle něhož během první poloviny letošního roku zemřelo nejvíce cyklistů ve věku nad 64 let. Tedy lidí, kteří k nošení přilby nebyli nikdy vedeni. Naopak dítě nezemřelo jediné.
Celkem za toto období cyklisté zavinili 902 dopravních nehod, z toho 188 z nich bylo pod vlivem alkoholu.
Čtěte také: Cyklisté chtějí přednost před auty jako chodci