Cyklisté chtějí přednost před auty jako chodci

Lenka Smyčková
23. 4. 2008 10:30
Zákon lidem na kolech znepříjemňuje život
Na každém přechodu stezka končí. Sesednout a zase nasednout. Třeba každou minutu
Na každém přechodu stezka končí. Sesednout a zase nasednout. Třeba každou minutu | Foto: Jan Langer

Brno - Tři sta metrů na kole a deset pěšky, zase tři sta na kole a zase pěšky. To není nová sportovní disciplína. Tak často vypadá běžná jízda na bicyklu napříč českými městy.

Například Brno už sice má několik kilometrů cyklostezek napříč centrem, chybí však na nich přejezdy vyznačené přes silnice. Silniční zákon přitom nařizuje sesednout na křižovatce z kola a využít přechodu pro chodce.

"Jízdu po souběžné silnici zákon vysloveně zakazuje. Je-li podél silnice cyklostezka, je cyklista povinen ji užít," uvedl Miloš Hotař z Hnutí Duha.

Nesmyslnost zákona demonstrovali brněnští příznivci jízdy na kole během oslav Dne Země. A lidé, kteří se problémy cyklistů zabývají také v jiných městech, jejich argumetny potvrzují.

"Nesmyslů je v zákonu hodně, přejezdy jsou jedním z nejpalčivějších problémů," souhlasí předseda Komise Rady Hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu Pavel Polák.

Cyklisté přednost nemají

Odborníci na dopravu, ale třeba také obchodníci se sportovním zbožím se navíc shodují, že cyklistika je v České republice stále v nevýhodě oproti jiným způsobům dopravy.

Čtěte také: Západ Čechům ujíždí. Do práce jezdí na kole

Cyklisté uspořádali demonstrativní jízdu v místě, kde právě přejezdy chybí. Pro radnice a policisty je podle nich výhodnější, když lidé z kola sesednou a jdou přes přechod pro chodce.

Riziko dopravní nehody je pak podstatně menší, protože cyklisté nemají přednost jako chodci.

Hnutí proto společně s brněnským sdružením Bicybo apeluje na ministerstvo dopravy, aby se legislativa změnila a cyklisti dostali na přejezdech před auty přednost, jakou mají chodci na přechodech.

Na nesmyslnou legislativu poukázali brněnští cyklisté
Na nesmyslnou legislativu poukázali brněnští cyklisté | Foto: Jan Langer

Také Komise Rady Hlavního města Prahy ministerstvu dopravy adresovala dvanáct návrhů k novele silničního zákona, které se týkají cyklostezek a cyklistických pruhů.

Kromě uzákonění přednosti na přejezdech pro cyklisty navrhuje například také legalizaci předjíždění ve vyhrazených pruzích. To je dnes oficiálně zakázané.

Navrhla například jasněji definovat kolečkové bruslaře a lyžaře nebo třeba stanovit boční odstup aut od cyklisty.

"V německé právní úpravě je zmíněn dostatečný odstup v centimetrech. Na základě ustálené judikatury je to minimálně jeden a půl metru," srovnává člen komise Slávek Syrový.

Ministerstvo zatím neslyší

Návrhy na úpravu zákona adresovala komise na ministerstvo už loni v listopadu. I s názornými fotografiemi z Česka a zahraničí. Na ministerstvu dopravy v těchto dnech pracuje na změnách silničního zákona expertní skupina.  

My jsme taky doprava!
My jsme taky doprava! | Foto: Jan Langer

"Bohužel, z dosavadních informací vím, že o kolech se v rámci expertní skupiny ještě moc nejednalo," tvrdí Pavel Polák.

Jeho informace potrvdil i mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Zákon je otevřený. V pátek se znovu sejde expertní skupina. Vzhledem k tomu, že cyklisté jsou zranitelnými účastníky dopravy, nebudeme se bránit diskuzi na toto téma," slíbil Hanzelka.

Jen zalepit díry v legislativě ovšem podle Poláka nestačí. "Mnohdy jde jen o odvahu legislativu používat. Jako u těch přejezdů. My se je například snažíme ochránit světelnou signalizací, podbarvením nebo je vyvýšíme," uvedl Polák.

 

Právě se děje

Další zprávy