Praha - Ministr dopravy Dan Ťok navrhuje, že by motoristé na pěti úsecích dálnic a rychlostních komunikací nemuseli platit za jejich použití.
Šlo by celkem asi o 30 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Ťok to řekl v dnešní Partii v TV Prima. Vládě chce tento návrh předložit v nejbližších týdnech.
Ťok to popsal tak, že některé dálnice se stavěly v trase silnic první třídy. Řidič se tedy po ní dostane k dálnici, po ní pokračuje několik kilometrů a poté z ní zase sjede.
"V těchto úsecích si myslíme, že je nefér, abychom po těch řidičích chtěli, aby platili dálniční známku," řekl. Na výběr mýtného by to podle něj mělo okrajový vliv a šlo by řádově o desítky milionů korun. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun.
Ministr chce změnit sazbu mýtného
Podle Ťoka jde o úsek na D1 Kývalka - Brno, Brno - Holubice, úsek D3 Čekanice - Měšice, rychlostní komunikaci R6 v úseku Jesenice - Cheb sever a rychlostní komunikaci R10 Bezděčín - Mladá Boleslav.
Ťok chce také mluvit o zvýšení sazeb mýtného. "Je to věc, která by se měla probírat zejména na vládě, měla by se probírat rovněž s našimi sociálními partnery, to znamená na tripartitě. A já to téma jsem připraven zvednout," řekl.
Ministerstvo by podle něj také mohlo rozšířit úseky na dálnicích, kde je zakázáno vzájemné předjíždění kamionů. Uvažuje o tom, že by příslušná dopravní značka zakazovala jízdu kamionů v levém jízdním pruhu. Zakázat kamionům předjíždění všude na dálnicích podle něj není dobrý nápad.
Auta a mýtné místo známek? Spíše ne
Ťok také nepočítá s tím, že by osobní auta měla v nejbližších letech začít platit mýtné místo placení známek. "Osobně nepočítám s tím, že by se výkonové zpoplatnění pro osobní auta mělo nějak rychle zavádět, ta možnost by tam být mohla," řekl Ťok v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
Podle něj by na takové změně měla zavládnout široká politická shoda a je to také otázka konkrétního zadání soutěže na výběr nového provozovatele mýtného systému.
Ťok také řekl, že by byl rád, kdyby prezident Miloš Zeman nevetoval novelu, kterou nedávno schválili poslanci a která umožňuje zvýšit povolenou rychlost na některých úsecích dálni až na 150 km/h.
"To, aby padla pod stůl, není dobré řešení," podotkl v ČT. Zopakoval, že tato povolená rychlost nebude automatická, ale půjde o možnost. Uvedl, že by prezidentovi rád vysvětlil, že nebezpečí z nově schválené nejvyšší rychlosti není tak velké. Ministerstvo dopravy ale podle něj nevidí vhodné úseky pro zvýšení rychlosti, a proto je nebude ani aktivně vyhledávat.
Zeman již dříve řekl, že novelu vetuje, protože rozhodnutí poslanců považuje za nezodpovědně. Po Sněmovně ji musí ale ještě posoudit Senát.
Předlohu kritizují i dopravní experti. Například odborníci z Univerzity Palackého v Olomouci a Asociace dopravních psychologů ČR tvrdí, že mezi rychlostí automobilu a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím panuje jasná souvislost.