Na krizové situace jsme připraveni, hlásí vlakoví dopravci

David Kohout
24. 7. 2015 17:21
Náhradní vlakové soupravy či využití autobusů. Menší železniční dopravci hledají způsob, jak zajistit plynulost dopravy i v případech větších závad či nehod na trati.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - Každý den jezdí přes Studénku desítky vlaků. Modré soupravy Českých drah (ČD), žluté RegioJetu či černozlaté z Leo expressu. Středeční tragédie kromě diskuse o bezpečnostních opatřeních vyvolala také otázku dostatečného zajištění náhradních vlakových souprav.

Největší český železniční dopravce při nehodě ve Studénce přišel během pár minut o jednu celou soupravu. České dráhy ale s náhradou problém nemají. Co by se však stalo, kdyby podobná nehoda postihla soukromé společnosti RegioJet, nebo Leo express?

RegioJet provozuje klasické soupravy, tedy lokomotivy a vozy, které se dají spojovat, rozpojovat, mohou jezdit samostatně a mohou být podle potřeby zaměňovány. "Celkově máme na kolejích přibližně stovku vozů a desítku lokomotiv," říká tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Náhradní vozy v depu však firma nemá. "Nicméně vozy na trati nasazujeme tak, abychom stále měli volné kapacity pro případ mimořádné událost," dodává Ondrůj.

Druhý soukromý dopravce Leo express pak jezdí s výrazně menší kapacitou. Na kolejích je celkově pět souprav této firmy. Ty navíc tvoří - stejně jako soupravy Pendolino - celek, který se nedá rozpojit. Náhradními vlaky firma nedisponuje. V případě poruchy či havárie by tedy Leo express musel využít autobusů. "Vzhledem k tomu, že spolupracujeme s několika autobusovými společnostmi po trase, jsme schopni náhradní autobus zajistit mnohem rychleji, než by na místo dojela náhradní vlaková jednotka," vysvětluje mluvčí Leo expressu Petra Valentová.

S problémy na kolejích se nepotýkají jen České Dráhy, zkušenost s nimi mají všichni soukromí dopravci. Leo express přišel na několik týdnů o jednu soupravu. Stalo se tak při nehodě u Jistebníku, kdy na přejezdu zůstalo zaklíněné osobní auto. "Využili jsme za úplatu vagóny IC/EC spojích ČD a současně jsme cestující finančně kompenzovali za nižší komfort," dodává Valentová.

Oba dopravci pak mají své vlaky pojištěné. U Leo expressu je pojištěno všech pět jednotek Stadler Flirt. Jedna souprava dopravce vyšla na 350 miliónů korun. To je pro doplnění zhruba polovina ceny Pendolina. Jednotky jsou pak pojištěny v plné výši jejich pořizovací ceny.

Největší zásah do provozu Regiojetu způsobila ledovka loni v zimě. Při ní musel dopravce zajistit náhradní autobusovou dopravu a následně si pronajal i vlakovou soupravu. "Veškerá vozidla jsou pak kompletně pojištěná částkou odpovídající jejich hodnotě. Navíc u pronajaté lokomotivy jsou pojištěné přímo vlastníkem," dodává Ondrůj. Přesnou částku však neuvedl.

Středeční nehoda na trati u Studénky zastavila provoz mezi Hranicemi a Ostravou a to až do pozdních večerních hodin. Cestující rozvážela náhradní autobusová doprava, kterou nasadily jak ČD, tak i soukromí dopravci. ČD pak poškozenou jednotku nahradí jinou soupravou typu EuroCity a InterCity.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře, měl urazit prezidenta a policii

Běloruský soud poslal na rok a půl do vězení novináře Sjarheje Hardzijeviče, kterého shledal vinným z urážky prezidenta země a pomluvy dvou policistů. S odvoláním na Běloruskou asociaci novinářů o tom informovala agentura AP, podle níž je verdikt součástí represí, které běloruské úřady rozpoutaly proti nezávislým médiím a obhájcům lidských práv. Hardzijevič vinu nepřiznal, obhajoba se hodlá proti rozsudku odvolat.

"Nemám s těmito zločiny nic společného, nepokládám se za vinného," prohlásil u soudu ještě před vynesením rozsudku padesátiletý novinář, který nyní musí rovněž zaplatit odškodné policistům ve výši 2000 běloruských rublů každému z nich (přibližně 17 000 korun) a státu poplatek 174 rublů (1500 korun).

Hardzijevič skončil před soudem kvůli obviněním v souvislosti se zprávami v chatovací skupině v aplikaci Viber, kterou někdo loni smazal. Jeho obhájci požadovali, aby bylo obvinění staženo kvůli nedostatku důkazů a kvůli nemožnosti prokázat trestný čin, píše AP. Co konkrétně v údajně urážlivé zprávě zaznělo, nicméně agentura ani asociace nespecifikovaly.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

USA předaly Rusku seznam diplomatů, kteří musí opustit zemi

Spojené státy předaly ruskému velvyslanectví seznam 24 diplomatů, kteří musí do 3. září opustit zemi. V rozhovoru pro magazín National Interest to řekl ruský ambasador ve Washingtonu Anatolij Antonov. Z jeho vyjádření není jasné, zda požadavek Spojených států vyvolal nějaký konkrétní spor, napsala agentura Reuters. Podle agentury TASS diplomaté odjíždějí kvůli končícím vízům. Mluvčí americké diplomacie označil velvyslancovy výroky za nepřesné.

"Téměř všichni odjedou bez toho, aniž by byli nahrazeni, protože Washington náhle zpřísnil postup vydávání víz," uvedl Antonov a zároveň prohlásil, že ruské diplomatické mise ve Spojených státech jsou "bezprecedentně omezovány" a restrikce se podle něj stupňují.

"Američtí kolegové jsou v tomto ohledu vytrvalí a kreativní. Vyhošťování diplomatů se tu a tam děje pod za vlasy přitaženými záminkami. Loni v prosinci ministerstvo zahraničí jednostranně stanovilo tříletý limit pro dobu nasazení ruského personálu ve Spojených státech, které - pokud je nám známo - neuplatňuje vůči žádné jiné zemi," nechal se slyšet ruský velvyslanec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy