reklama
 
 

Na Facebooku kvete prodej skupin i s lidmi. Vynáší to

17. 2. 2010 19:30
Reklamní odkaz stojí na zdi facebookové skupiny stovky korun

Praha - Vydělat si na internetu nelegálně, snadno a rychle peníze? Není problém. Stačí si na internetové sociální síti Facebook založit skupinu, která naláká co nejvíce fanoušků, a můžete se dát do "podnikání".

Členové skupiny přitom ani nemusí tušit, že se přidali ke stránce vytvořené jen za účelem zisku. Nebo že jejich skupinu správce prodá někomu jinému.

Že tento nový byznys, i když je Facebookem zakázán, vynáší, potvrdili online deníku Aktuálně.cz dva takoví čeští "podnikatelé".

"Byl to nápad, jak zbohatnout, optimisticky řečeno, v tomto případě si spíše přivydělat. Na Facebooku jako sociální síti se soustřeďuje velké množství lidí - potenciálních zákazníků, tak proč toho nevyužít pro marketingové účely," popsal Aktuálně.cz počátky svého podnikání pan Jan.

Obdobně mluví i student výpočetních technologií, který si nepřál být jmenován. Internet a počítače ho budou v budoucnosti živit, proto ho napadlo vyzkoušet možnosti sociálních sítí, jako je Facebook, ve kterém se dá podle něj reklama velmi dobře zacílit.

"Facebookem protékají neskutečné peníze a já pevně věřím, že toto číslo poroste, takže jsem se rozhodl kousek si utrhnout," řekl Aktuálně.cz.

Že se to nesmí? Nevadí

To, že prodej skupin či prostoru pro reklamu načerno není uživatelům ve smluvních podmínkách Facebooku povolen, ani jednoho z nich netrápí.

"Řekl bych, že je to sporné. Dle pravidel se to nesmí. Skupinu ovšem mohu komukoli předat, a to, zda jsem dostal zaplaceno za skupinu nebo za konzultace, je velmi špatně prokazatelné," míní student výpočetní technologie.

Pan Jan ví, že skupina na Facebooku není jeho majetkem. Brání se ovšem tím, že skupinu vytvořil, dal jí název, spravuje ji a dělá marketing, aby určitou komunitu lidí na Facebooku vytvořil. Chce prý jen své snahy a stráveného času využít.

"Ve smluvních podmínkách Facebooku je napsáno, že když se na něco takového přijde, bude stránka či skupina bez prodlení smazána. To se doposud nestalo, tak to neřeším. A dle mého subjektivního názoru si myslím, že nikoho nezajímá několikatisícová česká skupina lidí, když Facebook má celkem přes 400 milionů uživatelů," doplňuje Jan.

Klidně skupinu zrušte, založíme jinou

A že by daná skupina na Facebooku mohla být zrušena, kdyby jejich nelegální podnikání někdo odhalil? To jim také nevadí. Panu Janovi je to dokonce úplně jedno.

"Na Facebooku není v současnosti vůbec složité vytvořit skupinu s několikatisícovou komunitou lidí během pár dnů, stačí mít jenom nápad," míní.

"Nebojím se toho, Facebook nemá skoro žádnou podporu v tomto ohledu v rámci České republiky. V USA mají speciální tým lidí, kteří se této problematice věnují a analyzují podezřelé skupiny a uživatele. Dokud nebudou mít v Česku alespoň pár externistů, šance na zrušení jsou mizivé," tvrdí student výpočetní technologie.

Redakce Aktuálně.cz s dotazem na opatření proti prodeji skupin či černé reklamě kontaktovala tiskové oddělení Facebooku, odpověď ale ani po dvou dnech nepřišla.

Legálně aspoň dolar denně

Zatímco zájemci o koupi facebookových skupin se zatím nehlásí, těch, kteří chtějí na Facebooku načerno zviditelnit svoje internetové stránky, firmy nebo jen odkazy, je dost.

"Zájemců je skutečně mnoho, ne všechny nabídky ovšem akceptuji. Neumístil bych odkaz na 'filmy pro dospělé' do žádné ze skupin," vysvětluje své hranice student výpočetních technologií.

Firma, která si na Facebooku umístí reklamu nebo odkaz na své stránky legálně, musí počítat s minimálním rozpočtem 1 dolar (tedy asi 19 korun) denně.

Jiná platba než v dolarech není na Facebooku možná. Nejdříve ovšem musí reklamu schválit dané oddělení Facebooku, což může trvat několik hodin. Reklamní sdělení jsou také jasně oddělena od obsahu, který vytvářejí uživatelé.

Odkaz na zdi stojí stovky

Cena místa pro reklamu "načerno" se u českých podnikavců pohybuje v řádu stovek korun. Záleží ovšem i na počtu členů skupiny a na jejím zaměření. Když je skupina velice lákavá, mohou firmy nabídnout i tisíce korun.

"Běžně se za vložení odkazu na stránku skupiny nebo stránky, kde je 20 tisíc uživatelů, platí mezi 200 a 350 korunami. Když má někdo deset skupin a na každé prodá měsíčně tři odkazy po 300 korunách, je to 9 tisíc korun. To není vůbec špatné v poměru k vynaloženému úsilí," vypočítává student výpočetní technologie.

Zadavatel tak neplatí peníze za reklamu denně, ale jednorázově za místo pro reklamu. Svůj odkaz vkládá přímo na zeď stránky a ten se sám časem propadne níž, kde ztrácí hodnotu, popsal systém nelegální facebookové reklamy student. Sám ale přiznal, že zatím na Facebooku nic neprodal.

"Počet fanoušků na mých stránkách roste o stovky a někde o tisíce fanoušků denně a cena se tím pádem každým dnem zvyšuje. Ještě počkám na nějakou skutečně pěknou nabídku," dodává.

Budoucnost ukáže, co dál

Pan Jan se už věnuje jen prodeji reklamy, o který je největší zájem. Prodej celých skupin se podle jeho slov ukázal jako neefektivní, a to i přesto, že některé jeho skupiny mají i sto tisíc členů.

"Teď už jsme se zaměřili na správu a marketing stránek pro firmy, e-shopy nebo jakékoliv jiné subjekty. Do budoucna plánujeme pokračovat jenom v tomto, ale kdo ví," prohlásil, čímž také prozradil, že v prodeji reklamy na Facebooku nepodniká sám.

Student výpočetních technologií ale do budoucna své facebookové podnikání rozšířit rozhodně neplánuje. Je majitelem několika už rozjetých internetových projektů, takže skupiny na Facebooku bude využívat především k tomu, aby na ně odkazovaly a upozorňovaly.

"Možná ani žádnou z mých skupin neprodám nikdy, vše se bude odvíjet dle poptávky. Určitě bych se tím ovšem nechtěl živit," dodává.

autor: Hana Pecinová | 17. 2. 2010 19:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama