Praha – Tu svízelnou situaci zažil každý řidič kamionu. Každou chvílí uplyne devět hodin, během nichž sedí za volantem, takže je nutné zastavit na povinnou stejně dlouhou přestávku. Jenže není kde. Odpočívadlo je plné, další je daleko a nejspíš bude pospávajícími řidiči také obsazené.
"Je to někdy zoufalé, uvíznete v zácpě, čas se vleče a pak musíte zastavit na prvním parkovišti. Jenže takových je víc, takže jedete dál, ale už hrozí průšvih z případné kontroly," popisuje časté dilema řidičů kamionů v Česku předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš.
Kde vzniknou odpočívadla nejdříve
D8 Siřejovice – na km 43,8 vpravo
D1 Střechov – na km 52 vpravo a vlevo
D1 Humpolec – na km 89,1 vlevo
D1 Troubsko – na km 187,5 vpravo
D2 Zeleňák – na km 17,1 vpravo a vlevo
D1 Studený – na km 70,1 vpravo
D1 Mikulášov – na km 95,7 vpravo a vlevo
D11 Horní Počernice – na km 2,8 vpravo
Nedostatku odpočívadel a parkovacích míst pro kamiony na nich si stát před časem konečně všiml. Ve středu proto vláda schválila dokument Koncepce nákladní dopravy v letech 2017 až 2023 i s kapitolou, která na problém chybějících 1500 parkovacích míst poukazuje a přichází i s řešením. Na stávajících dálnicích a silnicích první třídy by měly průběžně přibýt stovky nových odpočívadel, vybudovat je má Ředitelství silnic a dálnic.
To už má podle tiskového mluvčího Jana Studeckého hotovou studii, která vytipovala místa nových odpočívadel (ve studii a vládním materiálu jsou nazývané odpočívky) na všech nyní provozovaných dálnicích. "V běhu jsou dílčí vyhledávací studie i na připravované dálnice – hotové jsou na D11 z Hradce Králové na hranici, na části D35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí a D48 Bělotín – Český Těšín. Na základě těchto studií bude zahájena postupná příprava nových lokalit a rozšíření těch stávajících," uvedl mluvčí.
Na pěti místech D1, například v Humpolci, a po jednom na D2 (Zeleňák), D8 (Siřejovice) a D11 (Horní Počernice) se už podle Studeckého začalo s přípravou stavby. Nejblíže výstavbě jsou Siřejovice, kde už je požádáno o stavební povolení.
Náklady celé rozsáhlé akce, která by měla běžet po řadu let, zatím podle mluvčího přesně spočítány nejsou, měly by se však pohybovat v miliardách korun. Odpočívadla budou vznikat ve třech velikostech, ta malá budou bez restaurace, ale s nápojovými automaty, toaletami a nově místem pro cvičení, protažení těla. Střední budou nabízet více parkovacích míst a rychlé občerstvení, velká nabídnou kromě restaurace i zázemí pro řidiče kamionů v podobě sprch, případně možnosti ubytování. "Cílem je nabídnout více možností pro zastavení, včetně možnosti volby mezi klidem (malá odpočívka) nebo ruchem a službami (střední a velká)," uvedl Studecký.
Koncepce počítá i s budováním ramp na odklízení sněhu z vozů, což je nyní pro řidiče kamionů velký problém. Nesmí totiž na střechu, kde sníh zůstává, vylézt. "To je třeba i čtyři metry vysoko, jsou na to speciální předpisy na práci ve výškách. Jenže pak není jak sníh odstranit, přitom to předpisy logicky vyžadují," uvedl Lukáš. Rampy prozatím vzniknou na dálnici D5 (Rozvadov) a na D1 (Pávov). "Dále se připravují na ostatních odpočívkách v horských oblastech," řekl mluvčí. Na nových horských odpočívadlech by pak podle koncepce měly vznikat už při jejich výstavbě.