Praha - Ještě nikdy se neprodávaly motorky tak dobře jako letos. Od ledna do května si lidé pořídili 10 258 nových motocyklů, což je o čtvrtinu víc než vloni. V těsném závěsu za novými motocykly jsou ojetiny: Češi si dovezli ze zahraničí přibližně devět tisíc strojů.
Zároveň ovšem výrazně přibývá i nehod, které motorkáři zaviní. Policejní statistiky ukazují, že letos od ledna do května zavinili řidiči malých motocyklů o 19 nehod víc než vloni, u silnějších strojů je toto číslo vyšší dokonce o 327. Bouraček motorkářů ale přibývá už od loňska, kdy zavinili přes 2,2 tisíce havárií.
Riziko, že při dopravní nehodě zaviněné motorkářem někdo zahyne, je přitom osmkrát větší než v případě jiného dopravního prostředku. Na každou tisícovku všech bouraček vloni připadlo pět usmrcených. V případě motorek to ovšem bylo osmkrát víc - na tisíc nehod, které zavinili motorkáři, připadá 41 zabitých lidí.
Vloni zahynulo 108 motocyklistů a spolujezdců. "Z řad motorkářů bylo jedenáct procent všech obětí dopravních nehod, což je poměrně alarmující," soudí Roman Skřepek z preventivně informační skupiny Policejního prezídia.
Trh s motorkami
PRODANÉ ZNAČKY (od ledna do května)
- 1. Yamaha: 1089 strojů
- 2. Honda: 1047 strojů
- 3. Suzuki: 753 strojů
- .
- 33. Jawa: 68 strojů
Za první čtvrtletí letošního roku zahynulo na silnicích o 18 procent lidí víc, přičemž motorkáři se na tomto nárůstu podle policie podíleli ze 70 procent.
Víc zábava než doprava
Rekordnímu prodeji motocyků napomáhá, že šly jejich ceny v posledních letech výrazně dolů, u některých modelových řad až o třetinu. Češi jsou navíc stále bohatští.
"Lidé už na to mají, mohou si dovolit dát peníze i na své koníčky. A motorka není dopravní prostředek v pravém slova smyslu, je to spíše zábava," tvrdí Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. Jeho slova potvrzují i sami prodejci.
"Na rozdíl od jiných evropských trhů, které více či méně stagnují, není český trh ještě zdaleka nasycen," citovala ČTK ředitele společnosti Suzamoto Jakuba Šebestu.
Podle Pavla Tunkla ze Svazu dovozců automobilů obchodníkům pomohlo i to, že letos nebyla prakticka žádná zima. "Sezóna začala dříve," řekl Aktuálně.cz Tunkl.
Za tragické nehody si mohou sami
V netradičně dlouhé motorkářské sezóně vidí Tunkl i jeden z důvodů, proč letos dopravních nehod - včetně těch nejtragičtějších - přibylo.
"Je otázka, jestli za všechno mohou oni. Nejsme na motorky v povozu zvyklí. Řidič auta ji přehlédne, prostě ji nevidí," konstatoval Tunkl. Motocyklisty obhajuje i Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.
"Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější, takže se hodně prodávají. Více nehod je tedy i proto, že se motorek více prodalo. Netvrdil bych, že motorkáři jezdí hůř než před deseti lety," řekl Aktuálně.cz Dekoj.
Podle policejních záznamů si ovšem motorkáři za většinu nejvážnějších nehod mohou sami. "Ze 108 loňských obětí jich celkem 54 zemřelo kvůli vysoké rychlosti. Nedání přednosti v jízdě na motocyklu mělo na svědomí dalších 21 životů a dalších 13 lidí zemřelo po špatném předjíždění a následné kolizi s jiným vozidlem," řekl Roman Skřepek z Policejního prezídia.
Dodal, že alkohol měl na svědomí ztrátu čtyř životů. Zbývajících šestnáct obětí na životech policejní protokoly přičítají jiným porušením pravidel silničního provozu, případně technické závadě.
Na motorky se příliš nemyslí
Václav Špička, který se bezpečností dopravy zabývá v Autoklubu, také soudí, že motorkáři nehody zaviní většinou sami. Zároveň si myslí, že úřady bezpečnost motocyklů spíše opomíjejí. Pokud stát organizuje nějaké akce, jsou zaměřeny především na řidiče automobilů.
Jako příklad uvedl Špička svodidla podél silnic, která sice pomáhají při nehodách autům, ale pro motorkáře se mohou stát osudnými.
Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace poznamenal, že v zemi patrně neexistují žádné motorkářské kurzy nebo školy smyku, jako se organizují pro automobilisty. "Vím, že takové kurzy existují ve Velké Británii a v Německu. U nás nevím o ničem, co by bylo speciálně pro motorky. Dobré by to ale určitě bylo," řekl Aktuálně.cz Dekoj.
Zítra čtěte: Kvůli motorkářům se mění zákon
Pozítří: Rozhovor se šéfem motorkářské organizace