Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) se ve čtvrtek sešel s farmářkou Ludmilou Havránkovou, jejíž pozemky chce stát získat pro dostavbu dálnice D11.
Zhruba hodinové jednání se uskutečnilo v Praze na ministerstvu dopravy. Konkrétní výstup ale schůzka, kromě vyjádření vůle ze strany ministra situaci řešit, nepřinesla.
"Schůzka proběhla v přátelském duchu," potvrdil online deníku mluvčí resortu Karel Hanzelka. "Obě strany vyjádřily vůli tu situaci řešit. Paní Havránková zopakovala, že ji nejde o peníze, ale o pozemky, kde by mohl hospodařit. Ministr ji vyslechl a přislíbil, že bude hledat řešení."
Zatím však není jasné, zda se ministerstvo pod novým vedením bude držet původní již sjednané dohody směnit 3 hektary pozemků za 3 hektary, doplacení rozdílu v ceně, a pronájem pozemků.
Ministr se však s farmářkou dohodl, že se potkají ještě jednou a znovu situaci a konkrétní možnosti proberou. Na pátek pak Bárta chystá návštěvu Hradce Králové a inkriminovaného sporného úseku dálnice.
O situaci by měl jednat s hejtmanem kraje i primátorem města, není vyloučeno, že navštíví farmářku Havránkovou v jejím bydlišti v Plačicích.
Nepodepsané smlouvy
Úřednická vláda Jana Fishera v květnu tohoto roku rozhodla, že pozemky Havránkové vyvlastní, a to i přesto, že s návrhem smluv o směně pozemků souhlasila.
Někteří ministři však tento postup ostře kritizovali. Vláda posléze své rozhodnutí zabrat farmářce pozemky pozastavila a dosáhla shody také s další spolumajitekou pozemků Ludmilou Štrosovou.
V den plánovaného podpisu smluv však Havránková nedorazila do Prahy kvůli nemoci. Její stav se dlouhodobě nelepšíl, nevyřešené převody pozemků tak přešly na novou vládu.
Zájmy developerů
V případě dálnice D11 se nejednalo pouze o pozemky paní Havránkové, ale také o podnikatelské zájmy developerských skupin, které koupily pozemky u dálnice se záměry na výstavbu nákupních center.
Ve vládním dokumentu, který má Aktuálně.cz k dispozici, se dokonce přímo hovoří o tom, že dohodu státu o pozemcích farmářky komplikují zájmy developerů.
Spekuluje se o tom, že právě v důsledku jejich tlaků ministerstvo dopravy pod taktovkou Gustava Slamečky posunulo sjezd z dálnice o kilometr dál, než bylo v původních plánech. Tím zhatilo záměry firmy Unimex a naopak otevřelo cestu k ziskům firmě Endeta.
Ministerstvo nyní nevylučuje, že Slamečkův návrh přehodnotí a vrátí se k původní variantě umístění křižovatky.