Ťok chce vlastní zákon pro stavby ve veřejném zájmu, musí ale změnit ústavu

ČTK ČTK
17. 12. 2015 14:21
Ministerstvo dopravy chce, aby byly stavby ve veřejném zájmu stanovené vlastním zákonem. Změna by měla například výrazně urychlit přípravu chystaných vysokorychlostních tratí, odblokovat dokončení pražského okruhu nebo výstavbu takzvané rychlodráhy na letiště. V Česku by ale pro toto opatření bylo potřeba změnit ústavu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Stavby ve veřejném zájmu by měly být stanovené vlastním zákonem, zvažuje ministerstvo dopravy. Projednání ve Sněmovně by tak mělo z části nahradit nynější proces přípravy staveb a zdlouhavé přípravy urychlit. Na setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že inspirací pro toto zvažované opatření jsou systémy ve Velké Británii nebo Dánsku. V Česku by ale pro toto opatření bylo potřeba změnit ústavu.

"Ministerstvo dopravy proto problém projednává s ministerstvy průmyslu a obchodu a zemědělství, které rovněž mají se zdlouhavou přípravou infrastrukturních staveb problémy," uvedl dále Ťok. Podle něj s návrhem zásadní problém neměla při předběžném jednání ani parlamentní opozice.

Změna by měla například výrazně urychlit přípravu chystaných vysokorychlostních tratí, odblokovat dokončení pražského okruhu nebo výstavbu takzvané rychlodráhy na letiště.

Druhou změnou, kterou chce ministerstvo dlouhodobě prosadit, je možnost začít stavět už ve chvíli, kdy nejsou vykoupeny ještě všechny pozemky. Vyřešení adekvátní ceny za vykoupený pozemek by se uskutečnilo až následně a nezdržovalo by výstavbu veřejně prospěšných projektů.

Oba dva principy obsahovala novela zákona o liniových stavbách, kterou ministerstvo začátkem letošního roku stáhlo z jednání vláda. Důvodem bylo podle Ťoka velké množství připomínek a skutečnost, že původní návrh byl "zjednodušeně řečeno jen okopírovanou zákonnou normou z Německa." Ta ale odporovala tuzemskému právnímu řádu. O nutnosti změnit ústavu uvažovalo ministerstvu už na jaře letošního roku poté, co muselo návrh zákona z jednání stáhnout.

Zákon o liniových stavbách, který do připomínkového řízení poslalo ministerstvo loni v říjnu, obsahoval rovněž návrh na spojení územního a stavebního řízení včetně procesu zkoumání dopadu stavby na životní prostředí (EIA) do jednoho řízení. Spory o náhradách za vyvlastněné pozemky měly podle návrhu řešit krajské soudy a v nejvyšší instanci Nejvyšší správní soud (NSS). Inspiraci pro legislativní změnu úřad našel v Německu.

 

Právě se děje

Další zprávy