Tápání, bouřlivý rozvoj, útlum, čekání na déčko. Jak se za 50 let rozšiřovalo metro?

Jiří Kropáček Mirko Kašpar Jiří Kropáček, Mirko Kašpar
11. 5. 2024 13:42
Pražské metro tento týden oslavilo 50. výročí zahájení provozu. Od té doby se rozrostlo z původních devíti na současných 61 stanic. Podívejte se v grafice Aktuálně.cz, jak rozšiřování postupovalo.
Infografika: Aktuálně.cz

Rok 1974

Počet přepravených cestujících
1974
1974: 38 904 000
1975
1975: 63 989 000
1976
1976: 95 547 000
1977
1977: 102 832 000
1978
1978: 144 082 000
1979
1979: 206 961 000
1980
1980: 216 926 000
1981
1981: 254 785 000
1982
1982: 259 650 000
1983
1983: 269 902 000
1984
1984: 272 888 000
1985
1985: 335 151 000
1986
1986: 410 961 000
1987
1987: 431 418 000
1988
1988: 446 088 000
1989
1989: 459 362 000
1990
1990: 472 002 000
1991
1991: 556 503 000
1992
1992: 629 162 000
1993
1993: 554 868 000
1994
1994: 531 401 000
1995
1995: 413 442 000
1996
1996: 406 127 000
1997
1997: 407 010 000
1998
1998: 408 297 000
1999
1999: 428 076 000
2000
2000: 423 187 000
2001
2001: 442 448 000
2002
2002: 416 516 000
2003
2003: 458 642 000
2004
2004: 496 013 000
2005
2005: 515 098 000
2006
2006: 531 239 000
2007
2007: 537 266 000
2008
2008: 596 893 000
2009
2009: 584 880 000
2010
2010: 578 515 000
2011
2011: 530 493 000
2012
2012: 589 165 000
2013
2013: 583 867 000
2014
2014: 450 136 200
2015
2015: 456 820 000
2016
2016: 461 160 000
2017
2017: 435 586 000
2018
2018: 430 919 000
2019
2019: 440 489 000
2020
2020: 251 423 000
2021
2021: 237 946 000
2022
2022: 338 136 000
2023
2024
2031

1974–1983 zmenšit

První úsek metra (Kačerov – Sokolovská, dnes Florenc) na lince C se otevřel v roce 1974. Čtyři roky poté následovalo áčko (Leninova, dnes Dejvická – Náměstí Míru).

V roce 1980 se obě trasy prodloužily, A na Želivského a C do stanice Kosmonautů (Háje). Metro mělo 23 stanic.

1984–1993 zmenšit

V druhé dekádě se linka C prodloužila na Fučíkovu (Nádraží Holešovice). V roce 1985 se otevřela nová linka B ze Sokolovské na Smíchovské nádraží. Uzavřel se tím tzv. přestupní trojúhelník v centru města.

Béčko pokračovalo oběma směry, na Dukelskou (Nové Butovice) i Českomoravskou. Na áčku přibyly Strašnická a Skalka. V roce 1990 se přejmenovalo 13 stanic s ideologickými názvy.

1994–2003 zmenšit

Ve třetí dekádě se rozrůstala jen linka B. V roce 1994 dojely vlaky na Zličín. O čtyři roky později na Černý Most.

Kvůli nedostatku peněz se dvě stanice (Kolbenova, Hloubětín) dokončovaly se zpožděním.

2004–2013 zmenšit

Následoval rychlý rozvoj céčka severním směrem. Nejdříve v roce 2004 z Holešovic na Ládví, o čtyři roky později do Letňan, kde se plánoval olympijský stadion.

Na áčku vznikla stanice Depo Hostivař.

2014–2023 zmenšit

Dosud poslední rozšíření zažilo metro v roce 2015, kdy áčko z Dejvické dojelo až k Nemocnici Motol. Prodlužování stávajících tří tras tím na dlouhou dobu skončilo.

Všechny přípravy i finance směřovaly k nové lince D, její stavba začala v roce 2022 z Pankráce na Olbrachtovu.

2024+ zmenšit

Letos má začít stavba dalších tří stanic déčka. V příštích dvou letech pak tuneláři zamíří k Písnici i z Pankráce na Náměstí Míru. Stavba se ale kvůli problémům s tendry opakovaně posunuje.

Otevření celého déčka se nyní plánuje až na rok 2031.

Poznámka: Skokový pokles počtu přepravených cestujících od roku 2014 je způsoben změnou metodiky výpočtu.

První nápad na vybudování podzemní dráhy pochází z roku 1898, radnice ho ale odmítla. Podrobnější plány vznikly ve 20. a 30. letech. Všechny počítaly se třemi až čtyřmi linkami a směry přibližně odpovídaly současným trasám. Před válkou dokonce stavba metra začala, konflikt a poté komunistický převrat ale projekt zastavily. Pražané museli čekat dalších třicet let.

Zoufalá dopravní situace v 60. letech vedla k oživení plánu. V lednu 1966 se začala stavět podpovrchová tramvaj. O rok a půl později ale vláda rozhodla o změně na metro. Narychlo se proto upravovaly plány a stavba se protahovala. První úsek linky C o devíti stanicích se otevřel v roce 1974.

Získané zkušenosti se zúročily, následoval rychlý rozvoj. V roce 1978 se otevřela linka A, o dva roky později se áčko i céčko prodloužily o další úsek. První etapa výstavby se završila v roce 1985 s linkou B. Dokončila přestupní trojúhelník v centru města. V krátkém sledu se pak béčko prodloužilo oběma směry, na áčku vznikly dvě nové stanice. V závěru 80. let je ale znatelný útlum a stavby nabírají zpoždění, upadá i úroveň stanic.

Po pádu komunismu se v roce 1990 přejmenovaly stanice s ideologickými názvy. V 90. letech se rozšiřovala linka B, na Zličín i Černý Most. Po roce 2000 se prodlužovalo zejména céčko severním směrem až do Letňan. Na lince A vznikla nová konečná v depu.

Dosud poslední rozšíření zažilo metro v roce 2015, kdy áčko dojelo až k Nemocnici Motol. Prodlužování stávajících tří tras tím na dlouhou dobu skončilo. Přípravy a finance se soustředily na novou linku D. Její budování provázejí od počátku potíže. Stavba začala v roce 2022 stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Další tři se mají začít stavět letos. Otevření celé nové linky s deseti stanicemi se plánuje na rok 2031.

 
LK
Ladislav Kubapřed 2 měsíci

Pan Lipavský není člověk na svém místě. Vypadá to že nemá zájem nebo není schopen se pouštět do takových diskusí, protože by to nezvládl. Ten se za dobu svého působení v této funkci naučil akorat hlasovat, brát peníze, tak že se nedivím že mu tohle zpoždění vyčítají i v koalici pro jeho nemohoucnost, a především neschopnost řešit důležité věci týkající se bezpečnosti naší zemi.

MZ
Miroslav Zikmundpřed 2 měsíci

"Panáček" má před sebou cca 9 měsíců ve funkci, spíše by měl balit saky paky a poohlédnout se po nějakém zaměstnání, kde bude ku prospěchu ...

JH
Jan Horákpřed 2 měsíci

Muze ministr L delat co chce, ale CLR je o trochu vetsi a ma nepatrne silnejsi ekonomiku ne CR...smutne, ale pravda FED

Radek Černýpřed 2 měsíci

Soubor zbožných přání a úplných nesmyslů. Vztahy s Čínou nebudeme určovat my, ale Čína. Nicméně současná vláda zatím dělá všechno proto, aby našeho ministra zahraničí přijal k audienci maximálně třetí asistent pomocného zahradníka v letním sídle čínského ministra pro obtížný hmyz.

Právě se děje

Další zprávy