Praha - Desítkám tisíc lidí v Česku nechodí od úterního rána noviny. Může za to nový distributor tisku PNS, který společně s firmou Mediaservis od ledna převzal rozvážku předplacených novin od České pošty. Mediální domy, které vydávají denní tisk, tak momentálně řeší, jak noviny dostat k předplatitelům. Největší problém je ve Středočeském kraji, v Praze a na severní Moravě.
"Největším a jediným problémem je personální obsazení firmy Mediaservis na úrovni doručovatelů," vysvětluje výpadek předseda představenstva PNS Petr Novák. PNS má na starosti rozvoz předplacených novin z tiskáren zhruba do 2500 míst, kde je mají přebírat doručovatelé Mediaservisu. Ti je pak roznesou do schránek.
Roznášku v průměru čtvrt milionu novin denně mělo v Mediaservisu zajistit zhruba 4000 doručovatelů. Jenomže nová služba si vyžádala přijetí dalších pracovníků. Firma je však nenašla. "Společnost Mediaservis řeší problém okamžitým náborem nových doručovatelů. Průběžně nahrazujeme úbytek doručovatelů ze sítě. Jedná se o poměrně jednoduchý a krátký proces, nicméně zabere řádově několik dní," uvádí Novák.
Přestože PNS mluví o nápravě do několika dní, pro mediální domy může výpadek znamenat velké problémy - například ztrátu předplatitelů. Třeba čtvrteční vydání Mladé fronty Dnes s televizním programem patří k nejsilnějším, stejně tak i sobotní vydání Deníku Víkend nebo páteční Hospodářské noviny.
"Chtěl bych ubezpečit předplatitele, že nespoléháme jen na náhradní opatření distributora, ale hledáme také vlastní. Rád bych požádal naše čtenáře o trpělivost, samozřejmostí je finanční kompenzace nekvalitní dodávky," říká Roman Latuske, generální ředitel mediálního domu Economia, který vydává Hospodářské noviny, Respekt nebo Ekonom.
Podle předsedy představenstva PNS Petra Nováka je kompenzace otázkou vydavatele. "Nicméně jsme i v této otázce v úzkém kontaktu s vydavatelem a jsme dohodnuti a připraveni nést kompenzace za krátkodobý výpadek v doručování," doplňuje Novák.
Zaměstnanci Mediaservisu nedoručili tisíce kusů tiskovin mediálního domu CNC (vydává Reflex, ABC či Blesk), Hospodářských novin vydávaných mediálním domem Economia, deníků Mladá fronta Dnes či Lidových novin od skupiny Mafra a do schránky nedošly ani Deníky od vydavatelství Vltava Labe Media.
Noviny roznesou i redaktoři
"Kromě toho, že to řešíme neustále s Mediaservisem, jsme aktivovali lidi uvnitř firmy. Přímo se podílejí na distribuci, část redaktorů je zapojena do ranního roznosu a druhá odpolední vlna reaguje na reklamace od jednotlivých čtenářů," přibližuje Roman Gallo, ředitel redakcí Vltava Labe Media. Do roznášky novin se zapojí také zaměstnanci Hospodářských novin.
Česká pošta před pěti lety převzala roznášku předplaceného tisku právě od Mediaservisu, když se dohodla s jednotlivými vydavateli. Pošta se však pro letošek s vydavatelskými domy nedohodla na zvýšení ceny za distribuci.
"Vzhledem k rostoucím nákladům na straně České pošty nebyl tento stav udržitelný a ani přes snahu všech smluvních stran nedošlo k dohodě o navýšení odměny. K tomuto kroku se rozhodla přistoupit zejména s ohledem na finanční nerentabilitu této poskytované služby," dodává mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
PNS se v posledních letech snaží hledat cesty, jak pokles výnosů kvůli snižujícímu se nákladu prodávaných novin nahradit. Zkoušela například doručování balíků z internetových obchodů pod názvem Baliczech. Projekt ale nezapadl do jejího distribučního modelu, a tak jej ukončila.
Loni PNS a Mediaservis společně testovaly možnost podání a doručení dopisů a pohlednic v trafikách PNS. Akciová společnost je vlastněná mediálními domy - Vltava Labe Media v ní mají 35 %, CNC 27 %, Mafra 26,27 % a Bauer Media 11,24 %.