Praha - Sem ještě přijdou raketomety a tady dáme tu padesátikilovou německou bombu, aby návštěvníci měli vše přehledně rozdělené na spojenecký a nacistický koutek.
Miroslav Khol z kbelského leteckého muzea spolu s kolegy z týmu restaurátorů ladili celý týden poslední detaily vitrín v historickém dřevěném hangáru v areálu Staré Aerovky v Letňanech. V pátek měli na přípravy poslední den, v sobotu dopoledne už sem zavítali první fanoušci letadel.
Je to vůbec poprvé, co Vojenský historický ústav otevřel veřejnosti kromě tradiční expozice v kbelském muzeu ještě výstavu na jiném místě. Areál Staré Aerovky, který je takřka „přes ulici“ vzdálen jen několik stovek metrů, se ukázal jako ideální volba pro rozšíření výstavy široké sbírky letounů nejen českých, ale i světových dějin.
Historici v objektu u letňanského letiště v posledních dvou letech opravili za 34 milionů korun dva unikátní dřevěné hangáry z 20. a 40. let minulého století. Právě tyto zachráněné původní letecké stavby, na jejichž rekonstrukci přispěly téměř 23 miliony norské fondy a pod jejichž střechy se z kbelského areálu přesunuly stíhačky a bombardéry československé a české armády, patří k hlavním novinkám a lákadlům letošní 48. návštěvní sezony, která v sobotu začala.
Konečně kompletní sbírka MiGů
"Také poprvé představíme zkompletovanou sbírku všech modelů sovětských stíhaček MiG, které v minulosti patřily do výzbroje našeho letectva," pochlubil se ředitel vojenského historického ústavu Aleš Knížek.
Muzeu se dlouho nedařilo sehnat MiG-29, tedy poslední model řady, který českoslovenští piloti dostali těsně před revolucí v roce 1989.
Letecké muzeum Kbely
48. návštěvní sezona
Letecké muzeum Kbely zítra otvírá pro veřejnost 48. sezonu. Bylo založeno 1968 v areálu historického vojenského letiště Praha-Kbely, které bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa.
Sbírka stovek letadel
Početností a kvalitou sbírek patří k největším v Evropě. Má 275 letadel, z nichž téměř sto je vystaveno v halách, 25 venku a 155 v depozitářích. Řada letounů patří ke světovým unikátům. Ředitelem muzea byl v 90. letech i jediný československý kosmonaut Vladimír Remek.
100 tisíc lidí ročně
Ročně si expozice prohlédne téměř sto tisíc návštěvníků, obrovský zájem mají zejména cizinci. Muzeum je otevřeno od konce dubna do října, každý den kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Vstupné je zdarma.
Později po rozdělení federace šla část strojů na Slovensko a ty zbylé české se vyměnily do Polska za vrtulníky Sokol.
Letečtí nadšenci pak historikům dlouho vyčítali, že ve sbírce poslední model MiG-29 schází. "Po dlouhých jednáních se nám ho podařilo ze Slovenska získat. Přivezli jsme ho za policejní asistence po dálnici D1," popisuje ředitel Knížek.
Novinkou je také zrestaurovaná příď sovětské stíhačky Petljakov Pe-2, která se za druhé světové války zřítila v Norsku na zamrzlé jezero a pak se při tání ledu probořila do vody. Norové letoun vytáhli a později jej muzeum ve městě Bodø vyměnilo s kolegy v Praze. Část havarovaného letounu už je sice v Česku tři roky, teprve nyní ji ale návštěvníci uvidí opravenou. "Jde o skutečnou raritu, protože jsou už jen dva dochované exempláře tohoto modelu na světě," říká pracovník kbelského leteckého muzea Miroslav Khol.
Trosky letounu organizátoři umístili právě do jednoho ze dvou opravených dřevěných hangárů v areálu Staré Aerovky. Návštěvníci v něm uvidí další bojové letouny z minulého století, v nichž létali naši armádní piloti.
Výlet do dějin Aera
Druhá ze zrekonstruovaných budov je pak celá věnovaná téměř stoleté historii výrobce letadel Aero, který funguje od roku 1919.
Vystaveny jsou celkem čtyři letouny – stařičký dvouplošník Aero 18 z roku 1923, který byl úplně první československou sériově vyráběnou stíhačkou, a trojice cvičných proudových bitevníků Delfín, Albatros a současná L-159 Alca. Všechny tři stroje jsou přitom prvními prototypy, které se vydaly do vzduchu.
Kromě letounů je samostatně vystaveno i jejich vybavení včetně motorů, kanónů nebo špionážních kamer. Návštěvníci uvidí i historické kombinézy pilotů či speciální trenažér pro nácvik katapultáže stíhacího pilota.