Praha - Soukromý železniční dopravce Leo Express plánuje i v dalších letech vysílat své vlaky hlavně z Prahy na Moravu. Zájem má i o pětici tras, na které by měla vláda do konce tohoto roku vypsat tendr. Spojení mezi okresními městy jej naopak příliš nelákají.
"Z Moravy pochází přibližně sedmdesát procent cestujících. Tak jsme si řekli, vezmeme Moravu do Prahy," uvedl generální ředitel Leoš Novotný na čtvrteční tiskové konferenci.
To je podle něj i jeden z důvodů, proč dopravce v novém jízdním řádu od 9. prosince už nebude zastavovat v Pardubicích.
Vyplatí se jen některé tratě
Do soutěží o nové tratě, které má stát v rámci liberalizace české železnice v dalších letech vypisovat, se Leo Express zapojí. Ale pouze do některých.
"Spousta tendrů jsou nesmysly vzhledem k tomu, že na některých regionálních linkách se vůbec nemá jezdit vlakem. Na některých z nich stojí vlak 150 korun na kilometr, jede tam dvacet lidí, které můžete za třicet korun vozit autobusem," vysvětluje Novotný. Jde podle něj hlavně o spojnice okresních měst.
Z toho důvodu se hodlá účastnit jen tendrů na tratě, které podle jeho názoru mají budoucnost, a ne těch, kde poptávka není a "vozí se vzduch". "Kriticky se díváme na trasy tak, aby dávalo smysl, že tam dlouhodobě bude jezdit vlak," říká.
Toto kritérium podle něj splňují všechny linky, na které by měla vláda ještě letos vypsat soutěž. Jde o spoje Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb, Praha - Ústí nad Labem - Děčín, Liberec - Pardubice, Liberec - Ústí nad Labem a Plzeň - Most. "Těchto pět tras nás apriori zajímá, čekáme ale ještě na konkrétní zadání a podmínky," dodává Novotný pro Aktuálně.cz.
Kromě toho Leo Express usiluje o to, aby jeho konkurenti na trase Praha - Ostrava začali používat jeho slevovou s:)mile kartu. "Oslovili jsme České dráhy i RegioJet, na reakci zatím čekáme," uvedl ředitel zákaznických služeb společnosti Alexandr Janušek.
Pendolino za tisícovku
Samotné České dráhy ale Novotný označil za "potížistu". Vadí mu hlavně to, že podle něj nejezdí za tolik, kolik je provoz vlaků z Prahy do Ostravy skutečně stojí.
"Kdyby to tak bylo, tak pendolino jezdí za tisícovku a rychlíky za pět stovek," komentuje. "Pokoušejí se nás vytlačovat z trhu tím, že nasazují stejné ceny jako my, ačkoliv mají vyšší náklady," říká.
S jakým finančním výsledkem Leo Express po prvním roce na českých kolejích skončil, Novotný nesdělil. Čísla budou podle něj k dispozici až za celý rok 2013. Poslední údaje pochází tedy z pololetní zprávy - za leden až červen podnik skončil ve ztrátě 85,47 milionu korun.
"Účetní ztráta byla ovlivněna zejména cenovou válkou na trase Praha - Ostrava a jednorázovými náklady, jako byl například vývoj nového rezervačního systému nebo mobilní aplikace pro zákazníky," uvádí firma. Zároveň ale Novotný zdůrazňuje, že od poloviny letošního roku dosahují už kladné měsíční EBITDA, tedy provozní zisk bez odpisů. Od 13. listopadu 2012 převezl dopravce necelých 800 tisíc cestujících.