Prachař na odchodu: Babiš mi závidí, mé důvody pochopil

Mikuláš Klang Mikuláš Klang
13. 11. 2014 5:30
Kritika mé osoby nebyla zcela oprávněná, tvrdí ministr dopravy Antonín Prachař v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Odmítá přitom spekulace, že by ho k demisi donutilo vedení hnutí ANO.
Foto: Vojtěch Marek

Rozhovor - Když ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO ve středu na mimořádně svolaném dopoledním brífinku oznamoval za asistence stranického šéfa Andreje Babiše svou rezignaci, třásl se mu hlas. Chvílemi se dokonce zdálo, že ani nedořekne větu.

O několik hodin později po jednání vlády už ale působil uvolněně, spadlo z něj prý velké závaží. Ocení to podle jeho slov zejména jeho rodina, protože v práci trávil i dvacet hodin denně. Namísto něj by měl do vedení exponovaného resortu naskočit dosavadní generální ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok.

K rezignaci Prachaře údajně dohnaly události z posledních týdnů, kdy se na něj ze všech stran hrnula kritika. Tu za neúspěšné hledání šéfa Ředitelství silnic a dálnic, tu za prodlevy při řešení sesuvu dálnice D8, v posledních dnech pak i za personální rošády v Českých drahách a za plánovanou výměnu ředitele Drážní inspekce. Od té sice nakonec Prachař ustoupil, ale jinak si stojí za tím, že jeho desetiměsíční působení ve státní správě bylo úspěšné.

Aktuálně.cz: Výtky na vás zaznívaly dlouho, několik týdnů už se spekulovalo o tom, že vládu opustíte. Co bylo tím okamžikem, který rozhodl?

Antonín Prachař: Poslední kapkou byly diskuse okolo Drážní inspekce. V Rakousku je na drážní inspekci pět lidí, v Německu dvacet. A u nás jich je čtyřiapadesát. Pan Šigut (ředitel Pavel Šigut - pozn. red.) je tam od vlády pana Topolánka, a když jsem po něm chtěl koncepci, tak to byla katastrofa. A reakce ze strany inspekce? Srovnávání situace na dráze s metylalkoholovou kauzou, kdy pan Šigut lže a říká, že metylalkoholová kauza byla sranda v porovnání s tím, kolik mrtvých bude na drahách. To už je výsměch.

A.cz: Takže šlo čistě o události několika posledních dnů?

To se skládá, od začátku do konce. Jasně, nemáme generálního ředitele ŘSD, ale je tam fungující management, je vypsáno více než deset výběrových řízení. Když se ráno dívám na dopravní zpravodajství, tak na modernizované D1 nejsou žádné kolony, žádné zásadní překážky, v listopadu pouštíme do provozu další pruhy. A jestli se kritizuje, že jsem zastavil úsek u Jihlavy – kdybych to neudělal, tak zase přijde kritika, že je tam zhoršená kvalita, protože je zima. To si nevyberete. A nemá cenu jít do rizika, do nějakých zúžených pruhů, které v konečné fázi mohou mít za následek vážně zraněné nebo mrtvé.

A.cz: Kritiku opozice nepovažujete za objektivní a nepřipouštíte si ji?

Nepřipouštím, absolutně. To je folklor. Někdy je kritika tvrdší, někdy mírnější.

A.cz: A čím si vysvětlujete, že zrovna vás opozice kritizovala soustavně a poměrně tvrdě?

Asi jsem s nimi moc nekomunikoval, moc věcí jsem jim nevysvětloval a snažil se pracovat. Já nejsem poslanec a v Parlamentu jsem netrávil tolik času, kromě projednávání zákonů nebo interpelací…

A.cz: A nevidíte to zpětně jako chybu?

Já vstoupil do vrcholné politiky před deseti měsíci a předtím jsem se pohyboval na komunální úrovni, takže jsem zvyklý na práci, a ne na nějaké vysedávání a vyjednávání s opozicí. To je pro mě o ničem, pro mě je důležitý výsledek. A myslím, že si to veřejnost zhodnotí sama.

A.cz: Takže si stojíte za tím, že vaše působení v čele ministerstva bylo úspěšné? Třeba jeden z vašich předchůdců Zbyněk Stanjura z ODS říká, že vaše rezignace přišla dvacet minut po dvanácté...

Opozice, opozice… Houby. Stanjura bude vždycky vykládat takové nesmysly. Když byl na ministerstvu šest měsíců, tak neudělal vůbec nic. My jsme alespoň začali vykupovat pozemky, vypisovali jsme výběrová řízení, vyřešili jsme dálnici D11. Nevím, jestli pan Stanjura ví, že smlouva s paní Havránkovou byla podepsána už v roce 2012, jenom ji jeho úředníci zapomněli vložit do katastru. Co tenkrát dělal, proč se o to nestaral? Teď se bude sanovat svah na D8. Byl tam jako poslanec, když se to stalo? Podle mě ne, nikdo se o to nezajímal. A toto jsou naprosto konkrétní, nezpochybnitelné výsledky. A to, co dnes napsal...

A.cz: A vaše rezignace? Byla skutečně dobrovolná, nebo vám vedení hnutí ANO naznačilo, že byste měl odstoupit?

Šel jsem sám. Už jsem i slyšel spekulace, že za mnou včera (v úterý) přišli lidé z ANO a že mi to v podstatě nařídili.  Ale to je nesmysl. S panem Faltýnkem (místopředseda ANO - pozn. red.) se potkáváme běžně, včera (v úterý) za mnou přišel na kafe a normálně jsme se bavili o zákoně 13, kdy by mohl jít do Parlamentu, o zákonu o veřejných zakázkách… A při té příležitosti mi řekl: "Jsi nějaký otrávený, ministře". Já jsem mu odpověděl, že mě to nebaví.

A večer jsem napsal Andreji Babišovi, že už toho mám opravdu dost, že jsem mluvil s předsedou poslaneckého klubu. A že bych si s ním chtěl promluvit a že nevylučuji, že bych rezignoval. Ráno jsme se potkali a během půl hodiny se dohodli, zcela bez emocí. On pokrčil rameny a řekl, že je to rozhodnutí každého člověka. A že tomu rozumí, vnímá. Usmál se a řekl: "Vlastně vám docela závidím".

A.cz: Co budete dělat dál? Naznačil jste, že se vrátíte do privátní sféry – budete se vracet do Omega Holding Services (spediční firma, kterou Prachař založil a řídil - pozn. red.)?

Ne, do dopravy a OHS se vracet nebudu. Až do konce října 2015 mám konkurenční doložku v dopravě a smlouvy plním.

A.cz: A je nějaká oblast, o které uvažujete?

Já jsem původně stavař, mám vystudované dopravní stavby a možná to je jedna ze sfér, kde se budu nějakým způsobem angažovat. Například v nějakých stávajících menších stavebních společnostech regionálního významu. Ale myslím, že ve dvaapadesáti letech není ani pozdě na to začít nějaký nový byznys. Nicméně teď se musím pobavit s panem Ťokem, a pokud bude chtít, tak jsem připraven do konce listopadu docházet na ministerstvo dopravy a postupně ho seznamovat s jednotlivými obory, lidmi a agendou.

 

Právě se děje

Další zprávy