Brno - Dvacet let od pádu totality chtějí čeští komunisté zasahovat do toho, jak se o komunistických zločinech bude učit ve školách.
Tvrdí, že o jejich diktatuře v socialistickém Československu se učí jednostranně, nepravdivě a zkresleně. Žádají proto, aby tomu české školy učinily přítrž.
Čtvrt roku poté, kdy vstoupili do krajských zastupitelstev a získali významný vliv v některých regionech, napsali komunisté prohlášení, kterým chtějí ovlivnit, jak se ve školách bude učit dějepis.
V něm dokonce vyzývají učitele, aby do škol nezvali na přednášky politické vězně a sdružení, která se zabývají novodobými dějinami.
"Protestujme proti účelovým zásahům politických subjektů do vzdělávání našich dětí a mládeže, které se na základě polopravd a lží snaží ovlivnit novodobý výklad historie," píše se ve výzvě.
Pod výzvou odborné sekce školství ústředního výboru KSČM je podepsána předsedkyně Pražské rady KSČM, učitelka Marta Semelová.
Komunistům vadí, že semináře a přednášky o novodobých dějinách dělají ve školách sdružení jako Konfederace politických vězňů, Člověk v tísni nebo Ústav pro studium totalitních režimů.
"Vyzýváme vás všechny, kteří pracujete s dětmi a mládeží, abyste odmítli tyto aktivity, abyste usilovali o to, aby se naše budoucí generace seznamovala s objektivním výkladem historie a aby aktivně působila proti všem formám neonacismu, rasismu a antikomunismu," apeluje KSČM.
Mozky dětí budou vymyty
Proti výzvě se ohradil ministr školství Ondřej Liška i sdružení, která výzva zmiňuje.
Jak učit o komunismu?
- Přečtěte si celý text výzvy odborné sekce školství ÚV KSČM na stránkách Pražské rady KSČM.
- Materiály pro učitele o novodobých dějinách naopak uveřejňují stránky Postkomunismus.cz fungující pod záštitou Ústavu pro studium totalitních režimů a Mezinárodního politologického ústavu v Brně.
"Výzva členky komunistické strany je paradoxní a vyvolává spíše úsměv. Co nejotevřenější diskuse o našich dějinách je zcela žádoucí a byli to právě komunisté, kteří jí mnoho desetiletí bránili. A já doufám, že už se to nebude opakovat," řekl Aktuálně.cz Liška.
Za nesmyslnou označila výzvu i společnost Člověk v tísni.
"V průběhu čtyř let vzdělávacího projektu Příběhy bezpráví jsme zaregistrovali podobná negativní vyjádření pouze ze strany KSČM. Bylo by bláhové očekávat jinou reakci," nenechává se výzvou znepokojit ředitel projektu Příběhy bezpráví Člověka v tísni Karel Strachota.
"Například její předseda Vojtěch Filip v souvislosti s naším projektem užil termín 'goebbelsovské učení historie', poslankyně KSČM Ivana Levá hovořila o 'rozeštvávání české společnosti', Haló noviny psaly, že 'mozky malých dětí budou systematicky hněteny' a 'mozek dětí má být vymyt, lež za lží vsunuta'," vzpomíná Strachota.
Čtěte blog ministra školství Ondřeje Lišky na Aktuálně.cz |
Semelová: Špatné jsou už učebnice
Předsedkyně odborné sekce školství Ústředního výboru KSČM Marta Semelová si za obsahem výzvy stojí. Je přesvědčena, že narůstající antikomunistické nálady ve společnosti vedou k příklonu mladých lidí k neonacismu.
Začíná to podle ní už u učebnic. Semelová sama je učitelkou na základní škole Zárubova v Praze 12. Její domněnku, že české učebnice dějepisu a občanské výchovy poskytují jednostranný výklad událostí, podle ní prokázala analýza, kterou si KSČM nechala udělat.
"Učebnice by měli tvořit historici a nahlížet přitom na události z různých pohledů. Ne jen vidět negativní stránky všeho, co se dělo v poválečném období. Přece každé období má i pozitivní rysy," tvrdí Semelová.
Učí tedy podle ní ve školách děti neonacismu? "Všechno souvisí se vším. Určitý vliv má určitě zhoršená sociální situace, ale část je jistě způsobena médii nebo výchovou. Třeba tím, jaké dokumentární filmy běží v televizi. Je to všechno propojené," odpovídá Semelová.
Šéfka odborné sekce pro školství ale zatím nemá přesnou představu, co s "nestranným výkladem novodobých dějin" udělat.
"Zřejmě nebudeme vydávat žádnou příručku pro učitele, chtěli bychom s nimi ale o tom diskutovat. Třeba na konferenci, kterou uspořádáme ke Dni učitelů," uvažuje Semelová.
Pražská učitelka je svými vyhraněnými názory známá. V roce 2004 při výročí Gottwaldova úmrtí prohlásila, že "jeho odkaz pro nás stále platí." Své výroky pak musela vysvětlovat policii. Ta nakonec případ odložila.
Před senátorskými volbami v roce 2006 na svéráznou učitelku upozornily Hospodářské noviny a týdeník Respekt. V rozhovoru pro Hospodářské noviny totiž řekla, že v politických procesech v padesátých letech byli lidé souzení podle platných zákonů, tedy spravedlivě.
Působení Semelové na škole poté prověřovala školní inspekce. Pochybení ve výuce neodhalila.
Straničtí kolegové Semelovou dodnes podporují. Články v médiích označují za štvavé kampaně a porušování lidských práv.
Učitel: Historie není plastelína
Motivace komunistů k aktivitě na poli školství je jasná. Česko si letos připomíná dvacáté výročí Sametové revoluce. Neziskové organizace chystají nové programy, nejen pro školy.
A komunisté v krajských volbách posílili. V některých krajích jsou v radničních koalicích a kraje jsou zřizovateli většiny středních škol. Myšlenky, které dřív padaly jen na stranických sešlostech, prezentují zcela veřejně. Jak přesně se pokusí zabránit, aby se ve školách učilo to, s čím nesouhlasí, ale zatím netuší.
"Občanským sdružením samozřejmě nemůže nikdo zabránit dělat si různé svoje akce," přiznává Semelová. "Mně ale vadí, že je tím zastírána objektivita, když například chodí novodobé dějiny na školy vykládat jen Konfederace politických vězňů. Jestliže školy mají být apolitické, tak toto není v pořádku," dodává.
Učitel dějepisu a českého jazyka na ostravském Gymnáziu Olgy Havlové Petr Šimíček takové úvahy odmítá.
Sám si zve do hodin politické vězně, pouští studentům dobové dokumenty, ukazuje jim záznamy z archivů. Že by učil pod rouškou ideologie antikomunismu, ovšem nepřipouští ani na chvíli.
"Dnes se neučí podle žádné doktríny. Vyučování se má nést v duchu tradic parlamentní demokracie," je přesvědčený.
"Komunisté posuzují učitele podle toho, na co byli sami zvyklí. Historie podle nich vždy byla plastelína, kterou lze přizpůsobit. Oni mají pocit, že se to děje dodnes, ale naopak, než chtějí," dodává.