reklama
 
 

Kdo vyhrál a prohrál poslední debatu? Máme výsledek

11. 1. 2013 22:40
Foto: Vojtěch Marek
Aktuálně.cz publikuje obsáhlou analýzu ohlasů na poslední vystoupení kandidátů

Praha - Necelé dva miliony diváků před televizní obrazovkou a všech devět prezidentských kandidátů za řečnickými pultíky na pódiu před moderátorem pokládajícím otázky. Uchazeči o úřad hlavy státu dostali jen několik hodin před otevřením volebních místností poslední velkou příležitost ovlivnit mínění voličů a rozhodnout tak o svém výsledku v první přímé volbě prezidenta.

Jak se jim to povedlo? Jako čistě online deník jsme se rozhodli podívat se na to, jak výkon jednotlivých kandidátů hodnotili lidé v diskusích na internetu a sociálních sítích.

Největší ohlas, bez ohledu na to, zda pozitivní, či negativní, měla vystoupení Miloše Zemana a Vladimíra Franze. Bezprostředně po debatě se jejich výkonu týkala zhruba tisícovka příspěvků. Na třetím místě skončil s odstupem Karel Schwarzenberg. Nejmenší ohlas měl naopak výkon Jiřího Dienstbiera a Přemysla Sobotky.

Pokud jde o poměr pozitivních a negativních komentářů na výkon v debatě, nejlepší výsledek zaznamenala trojice kandidátů: Táňa Fischerová, Zuzana Roithová a Karel Schwarzenberg. U všech dosáhl podíl pozitivních reakcí 70 procent.

Zuzana Roithová si mezi trojicí vítězů připsala nejmenší počet negativních ohlasů, šlo jen o desetinu z celkového počtu příspěvků týkajících se jejího představení v diskusi. U Fischerové a Schwarzenberga dosáhl podíl negativních reakcí 20 procent.

Za vítěznou trojící se umístili Jiří Dienstbier a Vladimír Franz, oba si vysloužili shodně 60 procent pozitivních ohlasů.

Propadákem byla debata pro Jana Fischera, kterého příznivě hodnotilo jen 10 procent příspěvků. Špatně dopadli i Přemysl Sobotka a Jana Bobošíková, oba s 20 procenty pozitivních zmínek.

Když při hodnocení výkonů jednotlivých kandidátů zkombinujeme množství příspěvků a jejich hodnotící zabarvení, dosáhli u lidí nejlepšího výsledku Zuzana Roithová a Karel Schwarzenberg.

Táňa Fischerová se v důsledku toho, že - měřeno počtem příspěvků - vyvolala u lidí malý ohlas, propadla na šesté místo. V „indexu popularity" ji předstihli Jiří Dienstbier, Miloš Zeman a Vladimír Franz. Na posledních příčkách jsou Jan Fischer, Přemysl Sobotka a Jana Bobošíková.

Pokud jde o slovní hodnocení pozitivně vnímaných účastníků debaty, u Táni Fischerové použili lidé slova jako slušná, zásadová, důvěryhodná. Zuzanu Roithovou hodnotili navíc jako sympatickou a zkušenou. U Karla Schwarzenberga vyzdvihli navíc především mezinárodní zkušenosti.

Miloše Zemana viděli lidé jako vyhořelého prominenta opoziční smlouvy, který se dopouštěl povrchních bonmotů. Přemysl Sobotka byl pro lidi bezbarvý, Jan Fischer morous a Vladimír Franz pomalý a občas mimo. Jiřího Dienstbiera hodnotili lidé jako politika bez praktických zkušeností a dobrého kandidáta do příštích voleb. Jana Bobošíková působila na lidi jako kariéristka a prospěchářka.

Lidé vnímali negativně především Zemanovy útoky na novináře a jeho komentář k napojení na firmu LukOil. Zabodoval naopak výrokem, že Viktor Kožený byl také Čech, a proto není důvod být hrdý na vše, co je české.

Zuzana Roithová si lidi získala svým vymezením se vůči Václavu Klausovi, kdy řekla, že prezident nesmí lidi urážet a poučovat.

Jana Bobošíková se u lidí nesetkala s pochopením, když zaútočila na Karla Schwarzenberga za to, že haní v zahraničí státní symboly. Schwarzenberg naopak nepochodil s tvrzením, že nezná zkorumpované velvyslance.

Z výroků Jiřího Dienstbiera lidé vysoko hodnotili ten, v němž označil Klausovu amnestii za podkopání hrdosti národa.

Táňa Fischerová si lidi naklonila svým výrokem, že jezdí místo autem tramvají.

Poslední veřejné vystoupení všech devíti kandidátů na prezidenta mělo na internetu velký ohlas. Zájem lidí se výrazně zvýšil: od čtvrteční osmé hodiny večer, kdy debata začala, do páteční deváté hodiny ráno se počet všech zmínek bezprostředně se týkajících kandidátů téměř zdvojnásobil.

Analýzu ohlasů na prezidentskou superdebatu jsme provedli ve spolupráci s firmou Yeseter Now, která pro ni využila vyhledávací platformu Yeseter

autor: Pavel Tomášek | 11. 1. 2013 22:40

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama