Kdo je tu Hodný, Zlý a Ošklivý? 10 událostí kampaně

Jan Lipold Jan Lipold
15. 5. 2010 10:49
Podívejte se, jak pistolníci pálí do volebního terče ostrými náboji.
Foto: Jan Lipold

Do voleb zbývají necelé dva týdny a ve volební kampani se střílí ostrými. Už druhý týden v unikátním grafu, který se plní jako terč po zásazích projektilů, sledujeme, kdo jsou tu Hodný, Zlý a Ošklivý.

Letošní kampaň má už teď několik nej. Bude nejdražší, jakou jsme tu kdy měli. Politické strany v ní polepí nejvíc billboardů a nejraději mají ty, které jsou vysoko nad ulicemi a dálnicemi, takže je nemůže nikdo počmárat.

V reklamní části kampaně už teď padlo nejvíc osočení a nejvíc nepodařených pokusů o vtip. A nejvíc jízlivých vzkazů mezi kandidáty.

Ještě nikdy neproteklo tolik volební kampaně kyberprostorem. A tak dále.

Tady je průběžný seznam 10 událostí, chcete-li zářezů, urputné volební kampaně:

1. Špína. Negativní kampaň, kterou pěstují téměř výhradně ODS a ČSSD, může klidně skončit nulovým výsledkem. Stejné procento voličů utvrdí v jejich přesvědčení, ať už volit chtějí nebo nechtějí. A stejné procento negativní reklama od jejich volby odradí.

Kandidáti pod ochranou.
Kandidáti pod ochranou. | Foto: Ludvík Hradilek

2. Ruční argumenty. To není jen útok na Sobotku, ale i strkanice na mítincích, bodyguardi a temné poznámky v duchu „někomu se může něco stát". Pochmurné kulisy doplňují výroky ČSSD o „Henleinových ordnerech" a „bojůvkách".

3. Mámivá čísla. Všechny zkušenosti napovídají, že kromě pravděpodobného vítězství ČSSD není rozhodnuto o ničem. Ani o levicové nebo nelevicové většině, ani o tom, kolik menších stran se dostane do parlamentu. Vlastně právě proto politici i média výsledky průzkumů přeceňují.

4. Občan Web. Špatná nabídka politického establishmentu povzbudila internetovou poptávku voličstva. Ještě nikdy se nenašlo tolik lidí, kteří by si chtěli volební kampaň zařídit po svém. Viz Přemluv bábu a další počiny.

5. Faktor Klaus. Hlavní prezidentův výstup přijde až po volbách, jeho role ale není nepodstatná už teď. Nečasovu ODS lehce ocenil, zatímco hlasitě vetuje zákony, které ve sněmovně prosadila ČSSD.

Video dobré, složenka na 121 tisíc slabší.
Video dobré, složenka na 121 tisíc slabší. | Foto: Repro Aktuálně.cz

6. Kalouskova složenka. Nejviditelnější a také nejméně podařený prvek v jinak - na naše poměry - nadprůměrně nápadité a vkusné kampani TOP 09.

7. Studentský hlas. Výsledky středoškolských voleb jsou nejlepší zprávou pro TOP 09 a nejhorší pro ČSSD, která dostala míň hlasů než piráti nebo hnědí „dělníci". Ale čtrnáct dní je dost dlouhá doba, aby na to dospělí voliči zapomněli.

8. Bojkot médií. Jestli Paroubkovi ve volbách uškodí nebo ne, se nedá předvídat. Že to v očích těch, kdo ho nevolí, zdůrazní image nasupeného papaláše, je jisté.

9. Hlídky VV. Formát pouličních hlídek, který by patřil spíš do komunální než celostátní kampaně, vykreslil Věci veřejné jako populistickou stranu, která problém „nepřizpůsobivých" lidí řeší tak, že je „vyžene".

Rodinná kampaň.
Rodinná kampaň. | Foto: Ludvík Hradilek

10. Rodinné štěstí. Jiří Paroubek je jediný z předsedů, který v kampani ve velkém využívá podporu své ženy (a malé dcery). To je jasná „konkurenční výhoda", která může výsledku ČSSD jen prospět.  Například paní Nečasovou zatím nikdo nezná.

Zbylé dva týdny už to bude boj muže proti muži. Zbraně budou promlouvat do poslední chvíle.

Kampaň téměř jistě poběží až do dne voleb, zákon to dovoluje. Dvě největší strany z ní budou chtít udělat duel (Nečas a Paroubek se mají v televizi utkat třikrát), který na ně strhne pozornost váhajících voličů. Ale co když se bude smát někdo třetí?

A vůbec, podívejte se sami. Na cestě za pokladem by si nejradši zakroutili krkem, jenže každý z nich zná jiný kus příběhu, takže ani jeden nemůže zlato vykopat sám. Hodný, Zlý a Ošklivý.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy