Lokomotiva zatím stojí na louce těsně vedle kolejí. Na jeřáb se umisťují závaží, aby se při manipulaci nepřevážil, protože německá lokomotiva váží přes 80 tun. Za ní už je pouze jeden vagon expresu, ostatní dopravce odtáhl. Protější nabouraný regionální osobní motorový vlak je stále na místě. Práce komplikuje rozbahněný povrch a déšť. Na místě, které je ohraničené policejními páskami, jsou týmy Správy železnice (SŽ) a Českých drah (ČD), vyprošťovací firmy se dvěma nákladními vozy a přes deset hasičů.
"Tahač, který přivezl závaží, klouže a zapadl a pomalu ho tlačí buldozer," uvedl fotoreportér ČTK. Podle pracovníků SŽ už byla louka ve středu měkká a navíc jí rozjezdila vozidla záchranářů.
"Poškozených je zhruba 200 až 300 metrů kolejí a musí se vyměnit výhybka. Přesně se to ukáže, až tam ty vlaky nebudou a celé se to projde," řekla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. SŽ tam teď naváží pražce, které se budou měnit. Pokud těžký jeřáb odstraní lokomotivu a regionální vlak kolem dnešního poledne, je podle mluvčí možné dodržet termín zprovoznění jednokolejné trati do pátečních 18:00.
Podle Dušan Gavendy ze SŽ už policie, inspektoři Drážní inspekce a SŽ ukončili šetření na místě nehody. Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti.
Do Milavčí na Domažlicku v noci přijela další vyprošťovací technika, která odstraní lokomotivu a části motorové jednotky. Následovat bude zjištění rozsahu poškození kolejí a oprava. Pražce už navážíme. Obnovení provozu budeme upřesňovat, předpoklad je v pátek 6. 8. kolem 18. h.. pic.twitter.com/eeqBc3QlFm
— Správa železnic (@Spravazeleznic) August 5, 2021
Vlaky se srazily ve středu kolem osmé ráno. Jedním z nich byl expres z Mnichova, v němž cestovali také cizinci. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, jeden řídil německý rychlík. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí byly zraněny, někteří těžce. Podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.
Spolupráce záchranářů šla hladce, zabezpečení železnic je ale špatné, hodnotí Němci
Na místě pomáhali také záchranáři z Německa. Šéf zásahu bavorských záchranářů Tobias Muhr řekl, že spolupráce s Čechy byla hladká, protože každý věděl, co má dělat. Společné přeshraniční nasazení chválí také německá média, která zároveň kritizují zabezpečení české železnice.
"Z mého pohledu vedoucího zásahu bavorských záchranných sil byla spolupráce na místě velice dobrá," řekl Muhr, který je v okrese Cham členem místního vedení Bavorského červeného kříže. "O postupu se rozhodovalo rychle, jazykových problémů jsme měli jen málo," uvedl s tím, že bavorští záchranáři si s sebou vzali tlumočnici.
Bavorský červený kříž na místo tragédie vyslal 15 záchranářských a sanitních vozidel. "Bylo tam 50 záchranářů z Bavorska," doplnil Muhr. Němečtí záchranáři se soustředili především na péči o zraněné z Německa, kterých bylo deset. Po zaopatření na místě jim zajistili přepravu do nemocnic v Chamu, Schwandorfu a Řezně. Muhr řekl, že všichni zranění Němci jsou už ve vlasti a že v Německu žádní zranění Češi hospitalizováni nebyli. Televize ARD dnes v ranním magazínu Brisant uvedla, že mezi zraněnými Němci byli i mladí lidé, kteří mířili do Prahy na prázdniny.
Pět lidí bylo po nehodě ve vážném stavu a pět utrpělo středně těžká zranění. Většina zraněných je v plzeňské fakultní a v domažlické nemocnici, dva přepravili záchranáři do Prahy. Desítky lidí utrpěly lehčí zranění. "Celkem jsme ošetřili 67 lidí," řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Dalších zhruba dvacet lehce zraněných cestujících neuposlechlo, aby počkali na místě, a odešli.
Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících PRO BAHN v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl, že hlavním českým problémem na železnici je nedostatečné zajištění bezpečnosti jízdy vlaků a chybějící traťové zabezpečovače. "Pokud jde o železniční přejezdy, tak to v Česku není o moc horší než v Německu. Na vedlejších tratích je i u nás mnoho přejezdů bez závor, které jsou na předních místech statistik nehodovosti," uvedl.