Ostrava - Stovky tun vážící těleso rozestavěného mostu, které se počátkem srpna zřítilo ve Studénce na železniční trať, podpíraly před neštěstím dřevěné desky.
Policie po více než čtyřech měsících od neštěstí zveřejnila další detail z vyšetřování, proč došlo k tragédii, která si vyžádala osm mrtvých a desítky zraněných.
"Něco takového jsem v životě neviděl a také soudní znalci jen kroutili hlavou," řekl novinářům šéf vyšetřovacího týmu Jiří Jícha.
Už první informace naznačovaly, že na stavbě mostu přes mezinárodní železniční koridor panoval nepořádek. A nově zveřejněná fakta to potvrzují.
"Most vážil celkem 363 tuny. V bodech, ve kterých se opíral o podpěrnou konstrukci, spočívala tato obrovská hmota na devíti dřevěných deskách," přiblížil Jícha.
K neštěstí došlo v pátek 8. srpna v deset hodin dopoledne. Most se ve Studénce zřítil před projíždějící mezinárodní expres Comenius. Srážka zabila osm lidí, desítky dalších utrpěly těžká zranění.
Dnešní dílčí informace o situaci na stavbě je po téměř čtyřech měsících první, kterou vyšetřovatelé zatím zveřejnili. Naposledy informovali v srpnu o tom, že obvinili dva specialisty firmy Bögl a Krýsl. Firma zajišťovala nasouvání mostu pro generálního dodavatele stavby společnost ODS.
Vyšetřovatel Jícha informoval, že až dosud jeho skupina vyslechla téměř 200 osob. Byli mezi nimi například cestující, posádka vlaku i lidé ze stavebních firem.
„Předpokládám, že obviníme ještě další podezřelé," řekl Jiří Jícha. „Myslím, že to budou jednotlivci," odpověděl na otázku, kolik obviněných ještě asi bude.
Policie si objednala znalecké posudky u několika expertních skupin. Hlavní odborný posudek by měla dodat Stavební fakutlta ČVUT v Praze.
"Expertízu ze stavební fakulty bychom měli obdržet začátkem roku 2009," informoval vyšetřovatel. "Teprve potom budeme zřejmě schopni udělat konečný závěr, proč se most ve Studénce zřítil."