Jak učit o zločinech komunismu? Vyšla na to příručka

Petra Sasínová
4. 6. 2009 17:40
Agentura Služby škole vydává příručku pro školy "Přes práh totality".
Vychází příručka pro školy, jak učit o zločinech komunismu.
Vychází příručka pro školy, jak učit o zločinech komunismu. | Foto: Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Debaty o tom, že se čeští školáci ve školách dozvídají jen povrchně anebo vůbec o zločinech komunismu, vyústily v konkrétní čin.

Vzdělávací agentura Služba škole v Mladé Boleslavi právě vydává za podpory nadace Open Society Found metodickou příručku, která by měla pomoci učitelům učit kvalitněji o moderních československých a českých dějinách po druhé světové válce.

Název příručky, která je první svého druhu, je Přes práh totality. Materiál vytvořil kolektiv autorů, většinou učitelů historie. Zabývá se ve školství doposud opomíjenými kapitolami historie, kterými se táhnou komunistické zločiny.

Příručka obsahuje například texty o partyzánském hnutí na konci války, odsunu Němců, perzekuci kněží, kolektivizaci, politických procesech, popravách. Přináší obecné informace i konkrétní osudy lidí.

Autoři rozebírají například, jak komunisté postupovali vůči úspěšné obuvnické firmě Baťa. Součástí knihy jsou materiály, které dokumentují život v uranových dolech v Jáchymově, kde si v otřesných podmínkách odpykávalo trest mnoho antikomunistů. Zvláštní oddíl je věnován například známému masakru v Babicích.

Čtenáři se mohou v této souvislosti seznámit například s článkem Václava Havla Kolektivizace a Babice, který autor zaslal v roce 1984 do Toulouse, kde mu tamní univerzita udělila čestný doktorát.

Autoři se věnuji i méně známým mimopražským politickým procesům, například s bývalým ostravským četníkem Janem Buchalem, který byl za své protikomunistické postoje přičleněn k procesu s Miladou Horákovou a v roce 1950 také popraven.  

„Podnětem k vytvoření příručky byl fakt, že toto období je mnohými učiteli neprávem opomíjeno. Jednou z příčin tohoto stavu je nedostatek zpracovaných didaktických textů k tématu," uvedl jeden z autorů Michal Šimek.

Na knížce pracovali učitelé historie a farář

Šimek je evangelickým farářem, publicitou a také manažerem mladoboleslavské agentury Služba škole, která příručku vydala. V době normalizace pracoval jako topič. Ostatní autoři, Jana Pešatová, Zdeněk Brom, Radek Kotlaba a Petr Šimíček, učí na středních a základních školách.
    
„Autoři se rozhodli využít svých praktických pedagogických i publicistických zkušeností. Učitelům nabízejí náměty pro hodiny dějepisu, popřípadě základů společenských věd," uvedl Šimek.

Srp a kladivo. Symbol komunismu a Sovětsvkého svazu. Mnozí mladí lidé dnes neví, jaká zvěrstva se děla pod tímto symbolem
Srp a kladivo. Symbol komunismu a Sovětsvkého svazu. Mnozí mladí lidé dnes neví, jaká zvěrstva se děla pod tímto symbolem | Foto: Bleskově

Jestli bude mít příručka skutečně vliv na zlepšení výuky dějepis, se dá těžko odhadnout. Vychází však v době, kdy ministerstvo školství zadalo u Výzkumného ústavu pedagogickému vypracování metodického pokynu pro školy, jak toto období učit.

„Materiál by měl být hotov na podzim," uvedla Helena Müllerová z ministerstva školství. Zdůraznila, že pokyn nebude pro školy závazný.

Metodický pokyn vytváří skupina expertů. Pracují v ní odborníci na problematiku totalitismu i učitelé z praxe, kteří se z vlastní iniciativy novodobým dějinám věnují podrobně a využívají při tom moderních didaktických metod včetně zkoumání v archívech a rozebíráním filmových dokumentů, specializovaných seminářů.

„Věříme, že právě vyšlá příručka se může stát vhodným doplňkem ministerského pokynu. A zároveň pomůckou učitelům, žákům a studentům," uvedl Michal Šimek.

Součástí příručky je CD. „Na CD jsou například texty věnované historii Vojenského obranného zpravodajství. Tato instituce totiž hrála klíčovou roli při postupném získávání absolutní moci KSČ již od roku 1945," upozornil Šimek.

Překvapivý bude pro mnohé asi text historika Jaroslava Rokoského o osudu agrární strany  po 2. světové válce, která byla zrušena na nátlak KSČ za souhlasu ostatních politických stran Národní fronty s odůvodněním, že kolaborovala s nacisty.

 

"Kdo dnes ví, že hrdina československého protinacistického odboje Jan Kubiš, podílející se na atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, byl členem dorostu agrární strany," doplňuje Šimek.

 

Komunismus jako sněť, pravil básník

 

Materiál obsahuje dobové prameny, metodické náměty, komentáře, otázky a úkoly pro žáky, přehled odborné literatury a podobně.

Na podstatný nedostatek českých škol ve výuce dějin dlouho upozorňuje společnost Člověk v tísni, která školám také zprostředkovává příběhy pamětníků, dokumenty o popravených, vězněných i jinak pronásledovaných lidech.

Komunistům se to nelíbí. Například předsedkyně pražské rady KSČM Marta Semelová vyjádřila obavy, že je do českých školáků bude vtloukán antikomunismus.

Příručku Přes práh totality uvádějí citáty. Například tento od Jana Zábrany: „Komunismus je jako sněť - ti rozčarovaní jej vidí v aureole jakéhosi odvěkého, šťastného, velkého zítřka, jejž chtěli. I ty vraždy jsou ochotni vidět ve vonném oparu švestkových květů."

 

Právě se děje

Další zprávy