Praha - Řidiči z ministerstva spravedlnosti si v loňském roce připsali nelichotivý rekord. Do služebních vozidel tankovali ze všech ministerstev nejdražší benzin a naftu.
Za litr pohonných hmot zaplatili v průměru 41,40 koruny. To je o plných dvanáct korun více, než za kolik nakupovali nejúspornější řidiči z ministerstva průmyslu.
Přitom i další úřady ukázaly, že lze nakupovat výhodněji. Úřady ministra obrany Martina Stropnického a ministra vnitra Milana Chovance platily za litr o sedm korun méně než na spravedlnosti.
Jak ohromně se ceny za palivo do státních limuzín a dalších služebních vozů liší, zjistil server Aktuálně.cz při průzkumu ministerských nákupů.
Jak jsme informovali v minulých dnech, nezvykle velké rozdíly se dají kromě benzinu a nafty najít i při pořizování kancelářského papíru, nákupu energií a dalších služeb včetně mobilního volání, internetu nebo ostrahy státních objektů. Z dat, která redakce získala podle informačního zákona, vyplývá třeba to, že některé úřady nakupují dvojnásobně dráž než ostatní.
Drahý benzín? Řidiči mají volnou ruku
Plýtvání při nákupu benzinu a nafty vzniká především proto, že někteří řidiči tankují, kde se jim zlíbí. Třeba na dálnicích, kde jsou ceny zbytečně vyšponované. Navíc nevyužívají dojednané slevy s konkrétními prodejci paliv. Stává se tak, že české úřady platí i ceny, které leží vysoko nad celorepublikovým průměrem.
"V současné době jsou pohonné hmoty nakupované jednotlivými řidiči ministerstva spravedlnosti podle aktuální potřeby tankování vozidel v terénu," zdůvodnila drahé nákupy paliva mluvčí ministerstva spravedlnosti Kateřina Hrochová, proč úřad loni za ministryně Heleny Válkové nakupoval v průměru litr benzinu a nafty za 41,40 korun, když se na některých čerpacích stanicích pohybovaly ceny jednoho litru i okolo dvaatřiceti korun.
Na otázku Aktuálně.cz, zda nákup za tak vysoké ceny nepovažuje za plýtvání, Hrochová neodpověděla. Uvedla jen, že v budoucnu chtějí na úřadu pořizovat palivo centrálně, jak plánuje ministerstvo financí Andreje Babiše.
"Centralizace této veřejné zakázky by s ohledem na objem poptávaného plnění mohla přinést nemalé úspory," tvrdí Hrochová. Kolik by se uspořilo, ovšem nezaznělo.
Drahá paliva pro služební superby
Podle Českého statistického úřadu se v Česku v letech 2013 a 2014 pohybovaly průměrné ceny za naftu a benzin okolo 36 korun za litr. Dráž si pohonné hmoty pořizovaly v tomto období krom spravedlnosti i Úřad vlády, ministerstvo financí nebo úřad ministra školství Marcela Chládka.
Chládkovi úředníci přitom to, že je v loňském roce stál benzín a nafta okolo 38 korun za litr, vysvětlují tím, že například do limuzín Škoda Superb nakupují prémiová kvalitnější paliva. Tedy i dražší.
Úřad vlády a ministerstvo financí pak vyšší ceny za pohonné hmoty zdůvodňují tím, že řidiči tankují kartami CCS na čerpacích stanicích po celé republice. Takže je nikdo nehlídá, kde benzin nebo naftu natankují.
"V průměru nejvyšší je počet natankovaných pohonných hmot v Praze, kde i ceny jsou vyšší, než je údaj Českého statistického úřadu. Zajistit levnější ceny pohonných hmot v Praze by bylo možné pouze na základě zřízení vlastní čerpací stanice," prohlásil mluvčí Sobotkovy vlády Martin Ayrer. Vybudovat takovou benzinku v areálu objektu Úřadu vlády podle něj kvůli zákonům možné není.
Babišův úřad chce změnu
Úřad ministra Andreje Babiše však chce na řidiče dohlédnout. Už si nepřeje, aby tankovali, kde chtějí. "Ministerstvo financí vydává doporučení, aby referentští řidiči využívali pokud možno levnějších čerpacích stanic," prohlásil mluvčí Radek Ležatka.
Zároveň podotkl, že v současné době na financích připravují veřejnou zakázku na centrálního dodavatele pohonných hmot pro více ministerstev. "Aby bylo dosaženo výhodnějších podmínek," dodal Ležatka.
Centrální nákupy by se neměly týkat jen benzinu a nafty. Od příštího roku by se takto mělo nakupovat kancelářské vybavení, počítače a datové služby, energie nebo služební auta. Celkově jde o zboží a služby za téměř 13 miliard korun. Kolik by se tím ušetřilo, ale ministerstvo financí zatím neuvedlo.