Inspekce podle Řebíčka? Vyberou ti, které má hlídat

Tomáš Netočný, Petra Sasínová, Jiří Hloušek
13. 11. 2008 19:15
Nezávislost ministerské komise vzbuzuje pochybnosti
Závěry drážní isnpekce jsou často klíčové pro policisty vyšetřující vážné nehody vlaků nebo tramvají. Úřad proto musí být maximálně nezávislý na těch, kterých se šetření týká
Závěry drážní isnpekce jsou často klíčové pro policisty vyšetřující vážné nehody vlaků nebo tramvají. Úřad proto musí být maximálně nezávislý na těch, kterých se šetření týká | Foto: Petr Sznapka

Praha - Kontrolovaní mají vybrat, kdo je bude kontrolovat. Tak vypadá výběrové řízení na nového generálního inspektora Drážní inspekce České republiky, které právě zahájila komise ministerstva dopravy.

Drážní inspekce vyšetřuje všechny mimořádné události na železnici, včetně nejvážnějších neštěstí, při kterých umírají lidé a vznikají milionové škody. Podle zákona i evropských norem to proto musí být nezávislý úřad, zcela mimo vliv politiky i byznysu.

Přesto je většina z devíti členů komise ve střetu zájmů, protože vzhledem ke svému postavení mohou být zainteresovaní na tom, kdo bude drážní inspekci řídit.

"Sestavili jsme komisi z akademiků a nezávislých odborníků," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Neřekl ale pravdu. Jeho tvrzení může platit pouze o třech z devíti členů komise a je to patrné na první pohled.

Členem komise je například generální ředitel státní společnosti Správa železniční a dopravní cesty Jan Komárek. Jeho instituce spravuje téměř všechny železniční tratě, po kterých v České republice jezdí vlaky, včetně zabezpečovacích zařízení a systémů.

Smrt na kolejích: Studénka, Ostrava i Moravany

Pokud se kdekoli na železnici stane nehoda, patří konkrétní zaměstnanci SŽDC k těm, u kterých drážní inspekce prošetřuje, zda za událost nesou odpovědnost. Výsledky šetření jsou potom jedním z důkazů také pro policii, státního zástupce i soudy.

Drážní inspekce se například zabývá tím, jaký vliv měla SŽDC na neštěstí ve Studénce, při kterém letos v srpnu zahynulo osm lidí a desítky dalších byly zraněny.

Stejně tak inspekce dosud neuzavřela, jaký podíl na tragické nehodě mají České dráhy. Také tento státní podnik a téměř monopolní firma v osobní dopravě má ve výběrové komisi svého zástupce. O novém generálním inspektorovi bude rozhodovat Ivo Veselý z personálního odboru generálního ředitelství Českých drah.

Kdo vybere šéfa inspektorů
Autor fotografie: Petr Sznapka

Kdo vybere šéfa inspektorů

  • Petr Moos
    děkan Fakulty dopravní ČVUT, bývalý ministr dopravy
  • Václav Skurovec
    proděkan Fakulty dopravní ČVUT
  • Václav Cempírek
    vedoucí Katedry technologie a řízení Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice
  • Jaroslav Hanák
    prezident Svazu dopravy České republiky
  • Tomáš Ignačák
    předseda Asociace podniků českého železničního průmyslu
  • Jan Komárek
    generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty
  • Antonín Macháček
    výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků České republiky
  • Jan Šatlava
    předseda představenstva společnosti Jindřichohradecké místní dráhy
  • Ivo Veselý
    personální odbor generálního ředitelství Českých drah

Pro policisty, kteří vyšetřují nehody na dráze, bývá přitom šetření drážní inspekce často klíčové. "Třeba v případě tragické srážky tramvají v Ostravě byl pro nás posudek inspektorů jednou z nejdůležitějších věcí," uvedl vyšetřovatel Jiří Jícha.

Policista se specializuje na podobné nehody a vyšetřuje i neštěstí ve Studénce. Drážní inspekci považuje za nezávislý úřad. "Je to nezávislý státní orgán, který je způsobilý vydávat odborné posudky a vyjádření k nehodám," řekl.

Na otázku, zda podle jeho mínění není ohrožena nezávislost tohoto orgánu, pokud jeho vedení vybírají například manažeři Českých drah či Správy železniční a dopravní cesty, odmítl odpovědět. "K tomu se nevyjádřím. To je už politika," řekl policista.

Ministr Řebíček to tak chtěl

Členy komise vybral ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. "Kde je napsáno, že tito lidé by v komisi být neměli?" reagoval jeho mluvčí Karel Hanzelka na dotaz, zda ministerstvo skutečně považuje personální obsazení za nezávislé.

Předseda výběrové komise, děkan dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy Petr Moos se přímému hodnocení personálního složení komise vyhnul.

"Členy jsem nenominoval a nepřísluší mi hodnotit rozhodnutí ministra," uvedl Petr Moos. "Byl jsem pověřen řízením komise. Ta rozhodne jako celek nezávisle a bez vnějších vlivů. Věřím, že výběr dopadne zcela standardně."

Složení komise však kritizuje například stínový ministr dopravy a primátor města Brna Roman Onderka z ČSSD.

"Složení výběrové komise, ve které figurují třeba zástupci Českých drah a SŽDC je přinejmenším nešťastné. Nemělo by být normální, aby si kontrolovaný vybíral toho, kdo jej bude kontrolovat," uvedl Onderka.

Brusel kritizuje poměry v Česku

Ministerstvo dopravy začalo s výběrem nového šéfa Drážní inspekce jen několik dní poté, kdy Evropská drážní agentura oficiálně upozornila, že v České republice došlo k vážnému politickému pokusu ovlivnit vyšetřování nehody v Moravanech.

Lokomotiva tam v květnu narazila do osobního vlaku a její strojvůdce zahynul. Drážní inspekce zjistila, že hlavní příčinou nehody bylo špatně fungující zabezpečovací zařízení. Ministerstvo dopravy však vyšetřování zpochybňovalo a snažilo se jeho výsledky utajit.

"V České republice se odehrál masivní pokus politického ovlivňování nezávislého šetření tragické nehody na železnici," shledal úřad odpovědný za bezpečnost železniční dopravy v Evropské unii.

Roman Šigut, generální inspektor Drážní inspekce
Roman Šigut, generální inspektor Drážní inspekce | Foto: Ondřej Besperát

Současný generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut, podal začátkem října trestní oznámení na neznámého pachatele, který se podle něj snažil ovlivnit vyšetřování květnové srážky vlaků v Moravanech.

Už krátce po neštěstí se totiž ukázalo, že nejde o selhání některého z účastníků nehody, ale o technický problém, který může ohrozit bezpečnost cestujících také na dalších místech České republiky.

Drážní inspekce se od začátku vyšetřování zabývala možností, že bezprostřední příčinou nehody bylo selhání bezpečnostního zařízení ESA 11 české soukromé firmy AŽD Praha. A to se nelíbilo hned několika lidem, o kterých Roman Šigut i jeho podřízení tvrdí, že se vyšetřování snažili ovlivnit.

"Spojili se politici, úředníci a soukromá firma a vyvinuli extrémní tlak, kterým se snažili vyšetřování zásadním způsobem ovlivnit," prohlásil tehdy Roman Šigut.

 

Právě se děje

Další zprávy