Greenpeace: Vojáci nás ze stromů nenásilně spustili

mch
10. 6. 2008 13:40
Online odpovídal účastník protestu František Smrčka
Od dnešního poledne střeží armáda místo pro radar "všemi dostupnými prostředky". "Ploty přelézat umíme," říká na to Jan Piňos z Greenpeace
Od dnešního poledne střeží armáda místo pro radar "všemi dostupnými prostředky". "Ploty přelézat umíme," říká na to Jan Piňos z Greenpeace | Foto: Ludvík Hradilek

Brdy - Policisté v pondělí vyklidili tábor ve vojenském prostoru v Brdech, kde několik dnů na protest proti radaru tábořili aktivisté z hnutí Greenpeace.

Zásahu se zúčastnily desítky policistů. Šest aktivistů bylo zadrženo a předvedeno na policii.

Podle mluvčí aktivistů Lenky Borákové policie zatkla všechny české protestující, pouze dva Američané vylezli na stromy a odmítali slézt dolů. Policistům se je ale nakonec podařilo sundat.

Čtěte více:
Armáda vytlačila demonstranty z brdské kóty pro radar
Online z Brd: Více raket bezpečí nezajistí, říká aktivista

Greenpeace zatím nechtějí říct, zda se na kótu v Brdech vrátí. Bojovat proti radaru chtějí ale i nadále.

"Kampaň Greenpeace proti radaru samozřejmě pokračuje. Akce v Brdech byla jen jednou částí našich aktivit. Práce odborná, lobbystická, informační probíhá a bude probíhat nezávisle na akci v Brdech. Stát Peaceland má už navíc na 200 občanů a tak si nedokážeme představit, že by se nikdo z nich nechtěl na území svého státu vrátit," řekl při online rozhovoru jeden z aktivistů František Smrčka.

Aktivisté celý záznam z akce v Brdech natáčeli na videokameru. Během odpoledne se objeví i na Aktuálně.cz.

Přečtěte si celý rozhovor:

Odpovězeno: 10. 06. | 12:02Autor: Jaroslav Krupka

Otázka: Stojím za vaším rozh.jít do BRD a myslím že za tím názorem i když došlo k porušení zákona stojí dalších 70% národa.PS první kdo začal lidu lhát byla ODS.Máte dobré právníky aby ste ustáli ten HON co bude pořádat Kačer Donald Lenger?

František Smrčka: V prvé řadě děkujeme za podporu, víme že za námi stojí většina národa a vědí to i politici, proto věříme že sankce nebudou nijak drastické. Právníky samozřejmě máme a vše s nimi konzultujeme.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:06Autor: jaroslav Krupka

Otázka: Jaký máte názor na rovnici BILAK 1968=Topolánek 2008?

František Smrčka: Toto jsou podle mého nevhodné politické narážky, které nebudu raději jakkoliv komentovat.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:12Autor: Otrapa

Otázka: Ruske penize vam nesmrdi, americke ano? Ale ty vam nikdo nenabidl, ze?

František Smrčka: Greenpeace nikdy nepřijímá peníze od žádných států, vlád, firem a podobně. Jsme financováni prostřednictvím darů našich příznivců (fyzických osob). Každý dar je pečlivě zaevidován a naše financování prochází důkladným auditem. Výroční zpráva je ke stažení na webu. Pokud vás má odpověď neuspokojí, můžete nás navštívit v naší kanceláři kde vám veškeré doklady o našem financování zpřístupníme.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:15Autor: liliana

Otázka: Proč protestuje právě hnutí Greenpeace? Cožpak má i politické zájmy ohledně ochrany státu?

František Smrčka: Greenpeace je výsostně apolitická organizace. Naším hlavním cílem je zamezit novým závodům ve zbrojení a právě systém proti kterému vedeme kampaň, takové závody stimuluje.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:21Autor: merlinovic

Otázka: Dobrý den chtěl by jsem se zeptat jestli se chce do Brd vrátit nebo pořádat jiné akce proti radu???

dál by mě zajímalo jakym zpusobem byli oni aktivisté ze stromů sundáni ;) někde jsem se dočetl že pomocí lehkých donucovacích prostředků nicmeně sem se uz nedočetl jak ;)

František Smrčka: Kampaň Greenpeace proti radaru samozřejmě pokračuje. Akce v Brdech byla jen jednou částí našich aktivit. Práce odborná, lobbystická, informační probíhá a bude probíhat nezávisle na akci v Brdech. Stát Peaceland má už navíc na 200 občanů a tak si nedokážeme představit, že by se nikdo z nich nechtěl na území svého státu vrátit

Aktivisté byli ze stromu spuštěni :). Vše proběhlo nenásilně a velmi profesionálně. Navíc byli naši američtí dobrovolníci na stromě během zásahu natolik duchapřítomní, že celý zásah natáčeli na videokameru. Záznam během dneškě postoupíme médiím.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:25Autor: Macoun

Otázka: Greenpeace je myslím americká organizace, radar je také americký výmysl. Patříte do stejného pytle. Nechci ani radar ani Greenpeace, protože obé je projevem škodlivé globalizace. Kdy odejde Greenpeace spolu s radarem z Čech?

František Smrčka: Greenpeace není americká ale mezinárodní organizace, která navíc vznikla v Kanadě a v současnosti působí ve více než 40 státech po celém světě.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:29Autor: Utrejch

Otázka: Co byste poradili gruzinske vlade? Hlavne neprovokovat a vest dialog? (Jako mezi vlkem a zajicem) Ale rusko preci zadne imperialni ambice nema, to jen schnili i prohlinili americti velkoburzove.

František Smrčka: K tomu se nebudeme vyjadřovat. Omlouváme se, ale toto není otázka, která spadá do pole působnosti Greenpeace.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:38Autor: merlinovic

Otázka: tim vašim protestem vam muselo byt jasné že tam přilákáte spoustu lidí a tim se poškodí i tamní příroda ne ??

osobně jsem proti radaru, ale tamní oblast je vojenská a at uz novinař,politik nebo kdokoliv jiný tam nemá co pohledavat, nebylo by lepší protestovat přímo před budovou vlády ???

František Smrčka: Na kótě nás navštívili biologové, kteří oblast monitorují více než deset let a velmi nás chválili za náš přístup k místní přírodě. Navíc jsme velmi důkladně po celou dobu třídili odpad a ten odváželi do sběrných kontejnerů v okolních vesnicích.

Naší filosofií je přinášet svědectví přímo z místa a jelikož má radar stát v Brdech a ne před budovou vlády, protestovali jsme přímo na kótě 718.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:43Autor: Anonym

Otázka: Kdy a kde budete protestovat za zruseni vsech dani a obnoveni trestu smrti, jak si take preje prevazna vetsina naroda?

František Smrčka: Hlavním důvodem našeho protestu není skutečnost, že radar odmítá 70% občanů, ale snaha zabránit dalšímu zbrojení a zvyšování mezinárodního napětí. Pokud vás zajímají podrobnosti o naší kampani, podívejte se na stránky Greenpeace, konkrétně http://www.greenpeace.org/czech/protiraketova-obrana/

Odpovězeno: 10. 06. | 12:49Autor: zet-man

Otázka: Nevím, co tam šaškujete, radar bude součástí NATO, jsme součástí aliance, tak ji taky musíme něco obětovat. Radar to je to nejmenší. Běžte se radši uvazovat k vlakům s jaderným odpadem nebo ke komínům spaloven. Uděláte líp...

František Smrčka: Máte mylné informace. Radar je součástí amerického protiraketového systému a je velmi nepravděpodobné, že bude někdy podléhat společnému velení NATO. Člen NATO a nejbližší spojenec spojených států Kanada stejný radar na svém území odmítl s tím, že cesta jak řešit mezinárodní konflikty je kreativní diplomacie a ne budování dalších zbrojních systémů. Podobně se zachovala i Jižní Korea, která stejný systém též odmítla a není proto důvod proč bychom nemohli tyto státy následovat.

Odpovězeno: 10. 06. | 12:58Autor: Víťa táta dvou dětí

Otázka: Jste stateční bojovníci.Ve věku vyspělých satelitů je radar blbost!!!Češi =pokusní králíci.Mohu od Vás koupit samolepky na protest proti radaru?Radar 2008=okupace 1968.Tak to cítím.Co byste od lidí teď nejvíc potřebovali za pomoc?

František Smrčka: Díky za podporu. Podpořit nás můžete různými způsoby. Můžete se zapojit jako dobrovolník, nebo se stát naším dárcem, či se zapojit do našich kampaní přímo. Více informací naleznete na stránkách http://www.greenpeace.org/czech/cyber-kce

Odpovězeno: 10. 06. | 13:06Autor: Vladimír

Otázka: Mnohým vašim aktivitám jsem nerozuměl, o některých jsem věděl, že prosazujete nesmysly, ale v protestech proti radaru a zájmům americké zbrojařské loby z celého srdce fandím!

František Smrčka: Je nám líto, že naše ostatní aktivity jsou pro vás méně srozumitelné než kampaň proti radaru. Pokud však máte zájem naší práci více porozumět, můžete nás třeba přijít osobně navštívit, nebo si prohlédnout naše webové stránky na http://www.greenpeace.cz

Odpovězeno: 10. 06. | 13:07Autor: souhlasím s radarem, ale ne s vámi

Otázka: Radar 100% podporuji a nesouhlasím s nezákoným vniknutím do zakázaného porstoru. Nechcete si příště zvolit jiné místo na prostest, které by nestálo tolik prostředků?

František Smrčka: Na podporu radaru máte samozřejmě právo, stejně tak však máme my právo vyjádřit názor náš. Je skutečně pravda, že jsme se nacházeli v zakázaném prostoru, nicméně se domníváme, že tento náš přestupek je v porovnání s činností vlády, která bez mandátu a proti vůli občanů prosazuje vojenskou základnu, naprosto zanedbatelný. A ještě k tomu místu: Greenpeace vždy přináší svědectví tak zvaně z místa činu. A to je v tomto případě kóta 718.

Odpovězeno: 10. 06. | 13:09Autor: mowla

Otázka: Domníváte se, že máte 'právo' používat k prosazení svých nazorů nelegální/protizákonné prostředky??? Co/kdo vám takovéto právo případně dává???

František Smrčka: Ne vše, co je nelegální, je zároveň nelegitimní. Nenásilná občanská neposlušnost je v závažných případech, kdy politici ignorují názor občanů, po vyčerpání všech ostatních prostředků legitimní. Myslím, že na Vaši otázku mnohem podrobněji a přesněji, než to dokážu já, odpověděli H.D Thoreau, Mahátma Gándhí a Martin. L King. Zkuste si od nich někdy něco přečíst ;)

Odpovězeno: 10. 06. | 13:11Autor: liliana

Otázka: nechcete věnovat peníze greenpeace spíše na přírodu, než na právníky?

František Smrčka: Naši právníci pro nás pracují dobrovolně a zadarmo, za jejich služby jsme tudíž neutratili ani korunu.

Odpovězeno: 10. 06. | 13:12Autor: rejpal

Otázka: Dobry den ,
velice Vam drzim palce a jsem velice rozhorcen zasahem policie CR .Patrim ke generaci , ktera si jiz neco zazila od okupace r . 1968 az po tzv. "sametovou revoluci" pana Havla a tudiz mam na vse svuj nazor , ktery se neda ovlivnit vladni delat dale ?

František Smrčka: Díky za podporu. Naše aktivity proti plánu vlády nechat postavit v Brdech radarovou základnu budou samozřejmě pokračovat.

Odpovězeno: 10. 06. | 13:15Autor: Pobo

Otázka: Kdyby po Vaší organizaci chtěla armáda uhradit náklady, které ji vznikly řešením vniknutí vašich aktivistů do vojenského újezdu Brdy, uhradili byste je? Pokud ano z čeho? Pokud ne, zdá se Vám správné, aby to zase "odsrali" daňoví poplatníci?
Díky za odpověď

František Smrčka: Ne, nezdá se mi správné, že náklady budou platit daňoví poplatníci. Myslím, že by je měli platit ti, kteří o tomto zbytečném a předimenzovaném zásahu rozhodli. Aby bylo jasno: vojáci to rozhodně nejsou.

Děkujeme za zájem. Na otázky odpovídali dále Jan Freidinger, Martin Kloubek a Jan Rovenský, všichni z Greenpeace.

 

Právě se děje

Další zprávy