Praha - Bruselští úředníci dorazili v pondělí na ministerstvo dopravy.
Mají za úkol zjistit, jak se především v období Aleše Řebíčka rozdělilo 160 miliard. Do konce týdne navíc prověří dalších 140 miliard určených pro ministerstvo životního prostředí.
Příchod evropských expertů oba zmíněné úřady potvrdily.
300 miliard v ohrožení
Pro čerpání eurodotací nastává okamžik pravdy. Během pěti dnů provedou úředníci cílenou kontrolu dvaceti projektů a výsledky předloží Evropské komisi. Ta potom rozhodne, jestli Čechům povolí už koncem roku další čerpání ze strukturálních fondů, anebo jestli bude požadovat další nápravu.
Probíhající kontrola navíc určí, jakou část přislíbených dotací Evropská komise České republice škrtne. Ztráty pro Česko mohou dosáhnout desítky procent nejen z částky 300 miliard korun určených na dopravu a životní prostředí, ale z celkové částky 750 miliard, která je pro Čechy určena na období 2007-2013.
Evropská komise poslala své experty, aby nějak reagovala na květnovou zprávu Evropského účetního dvora. Ten zjistil, že zdejší ministerstva "systematicky upravují" výsledky svých kontrol tak, aby neprozradila před Evropskou komisí žádné chyby. Bruselští úředníci proto procházejí část projektů, které byly zkontrolovány jejich tuzemskými kolegy, a zjišťují, jestli se kontroly opravdu "systematicky upravovaly".
Co dělá Viamont na koridoru
Výběr projektů z dotačního programu Doprava nedává vyhlídky na dobrý výsledek. Seznam projektů, který na žádost Aktuálně.cz poslalo ministerstvo dopravy, obsahuje pět železničních a stejný počet silničních projektů v celkové hodnotě 35 miliard bez DPH.
Na železnici si experti vyžádali dokumentaci staveb na III. a IV. koridoru. Nejnápadnější chyby prozrazují projekty, které byly stavebníkům přiděleny na sklonku období Topolánkovy vlády na jaře 2009.
Na osmnáctikilometrovém úseku mezi Benešovem a Voticemi se prostaví téměř sedm miliard bez DPH. Trať podražila během přípravy o jeden a půl miliardy, protože státní investor rozhodl postavit v mírně zvlněné krajině pět tunelů, aby vlaky mohly dosahovat rychlosti dvou set kilometrů za hodinu, tedy o 40 kilometrů víc, než předpokládal původní projekt. Tím cesta z Prahy do Českých Budějovic zrychlí o dvě minuty.
Soutěže se účastnila pouze dvě podnikatelská sdružení a cena stavby během soutěže ještě vyrostla.
Modernizace čtrnáctikilometrové trati mezi Českým Těšínem a Bystřicí nad Olší vyjde na poloviční cenu, o manipulaci však svědčí, že soutěžní podmínky připustily pouze jednoho zájemce.
U pěti vybraných železničních staveb upozorňuje na manipulace také fakt, že členy vítězných sdružení bylo s jedinou výjimkou pět firem. Tří projektů se účastní společnost Viamont, jejíž akcie prodal během svého úředního období ministr Řebíček.
Křižovatka u Hleďsebe
O něco lépe může dopadnout kontrola na silnici. Do pětice vybraných projektů se dostala tzv. moravská křižovatka složená z úseku dálnice D1 Kroměříž-Říkovice a části silnice R55 Hulín-Otrokovice. Veřejně dostupné dokumenty o investici za 11,5 miliardy neukazují na rozdíl od dálnice D8 přes České středohoří žádnou nápadnou manipulaci.
Problémy zřejmě nastanou u tří lacinějších staveb v celkové hodnotě 1,3 miliardy. U každé z nich se dodavatel vybíral losovačkou. Například mimoúrovňovou křižovatku u Velké Hleďsebe na Karlovarsku tak získalo koncem roku 2008 sdružení vedené Řebíčkovým Viamontem s nabídkou, která zvyšovala nabídnutou cenu o pětinu. Ještě během přípravy projektu se původně schválená cena zvýšila o 80 procent.
Z pohledu tuzemského čerpání je rizikovým projektem také řízení silničního provozu v Praze. Počátkem roku 2007, ze kterého pocházejí odposlechy primátora Pavla Béma s lobbistou Romanem Janouškem, získala zakázku za pět miliard firma Eltodo v soutěži, do níž se nikdo jiný nepřihlásil. Evropská unie zaplatí jen něco přes desetinu této částky, přesto bude podrobně zkoumat, jak projekt probíhá.
Pro Českou republiku přitom nebude nejhorší zprávou případné zjištění, že se peníze rozdělovaly proti pravidlům Evropské unie, ale to, že si zdejší úřady nevšimly žádné chyby a že poslaly Bruselu žádost o proplacení sporných projektů.
Rizikové čistírny
Deset staveb zkontrolují experti Evropské komise také v dotačním programu Životní prostředí. Na rozdíl od ministerstva dopravy ekologický resort zatím nezveřejnil projekty, jejichž dokumentaci si bruselští úředníci vyžádali.
Mluvčí Matyáš Vitík uvádí pouze to, že bylo vybráno deset z dvaadevadesáti projektů, které už letos kontrolovali auditoři ministerstva životního prostředí a ministerstva financí.
Program Životní prostředí podporuje zpravidla mnohem lacinější projekty, než je zvykem v Dopravě. Nejdražší jsou stavby nových čistíren odpadních vod v řádu stovek milionů korun.