Lovosice - Dokončení dálnice přes České středohoří se odkládá.
Krajský soud v Ústí nad Labem totiž minulý týden po sedmi letech sporů zrušil územní rozhodnutí na celou trasu D8 přes tamní chráněnou krajinnou oblast.
Ačkoli větší část dálnice už je rozestavěná a soudní rozhodnutí na ní nemůže mít vliv, bez stavebního povolení stále zůstává posledních 1,8 kilometru.
"Bez platného územního povolení není možné vydat ani stavební povolení," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země, jednoho z hlavních kritiků dálnice přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří.
Kdy dálnici dokončíme? Nevíme
Ministerstvo dopravy zatím neví, jak na soudní verdikt zareaguje. "Budou se tím zabývat právníci, pravděpodobně podáme kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu," řekl Aktuálně.cz mluvčí resortu Karel Hanzelka.
Dodal, že dokončení dálnice se každopádně oddálí. "Jestli to bude o rok, o dva, to teď nevíme," konstatoval Hanzelka. Ředitelství silnic a dálnic jako poslední termín otevření D8 uvádělo konec roku 2011.
Nemohli jsme bránit krajinu
Kasační stížnost na rozhodnutí soudu ovšem nemá příliš nadějí na úspěch. Nejvyšší správní soud se totiž sporem už několikrát zabýval a vždy dal za pravdu Dětem Země a dalším odpůrcům dálnice.
"Ze šesti našich námitek uznal soud dvě. Úřady nám neumožnily vyjádřit se k zásahu do krajinného rázu České středohoří a zároveň vydaly územní rozhodnutí, aniž by měly výjimku ze zákona k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů," vysvětlil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Odhaduje, že nové územní rozhodnutí mohou úřady vydat nejdříve na konci letošního roku.
"Do té doby nelze vydávat žádná další stavební povolení," upozornil Patrik, podle něhož není reálné dálnici D8 dokončit dříve než za několik let.
Zakonzervování stavby vyjde na miliony
Úsek přes České středohoří je poslední nedokončenou částí dálnice z Prahy do Drážďan. Z celkové délky 16,4 kilometry je podle společnosti Metrostav, která se na stavbě podílí, vydanými stavebními povoleními pokryto 12,8 kilometrů. Chybí tedy 3,6 kilometru.
"Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady na zakonzervování tak můžou dosáhnout miliony korun," řekl František Polák, mluvčí Metrostavu, který je členem Sdružení pro výstavbu dálnice D8.