Praha - První povolební rozpočet využily radnice ke zdražení městské dopravy. Nejdrsnější jsou zatím radní Českých Budějovic a Chomutova, kde se měsíční předplatné zvyšuje o stokorunu, jinde se spokojí s padesáti korunami.
Všechny může překonat Praha, jejíž dopravní podnik zveřejnil své představy právě dnes.
VÍCE ZDE: Dopravní podnik navrhl, jak zdražit jízdné
Nejobvyklejší zdražení jednoho lístku je o dvě koruny, mírnější je v tomto ohledu Ostrava a Plzeň. Překročit Rubikon se i v tomto ohledu chystá hlavní město, která plánuje zvýšení o deset korun.
Pro rodiny z velkých měst, které využívají veřejnou dopravu, tak bude zdražení jízdného bolestnější než tolik obávané poplatky u lékaře.
"Nedá se nic dělat"
Radní své rozhodnutí obvykle zdůvodňují tím, že se nedá nic jiného dělat. Zvyšují se ceny pohonných hmot a města budou muset z jízdenek odvádět státu namísto pěti procent DPH o čtyři procenta víc. Tři roky před dalšími komunálními volbami si to mohou zastupitelé dovolit
Hlavní důvod zdražení však může být jinde, konkrétně v hospodaření Dopravního podniku. V pražském případě si to myslí zastupitelka Petra Kolínská, v Pardubicích zastupitel Jan Linhart (oba ze Strany zelených).
Radní nikdy nezdůvodňují zdražení ekonomickými analýzami fungování městských dopravních podniků. Přesto jsou k dispozici kritéria, podle kterých je možné kvalitu dopravních podniků hodnotit.
Nejlepší je Hradec a Jihlava
Při srovnání velkých měst dopadá nejlépe městská doprava v Ostravě, Zlíně, Hradci Králové a Jihlavě. Lístky tam patří k lacinějším, navíc v Hradci ani Jihlavě se přes zvyšování DPH ani nebude zdražovat. Přesto patří místní tramvaje, autobusy a trolejbusy k těm méně opotřebovaným.
Pochvalu zasluhují dopravní podniky v Hradci Králové, Pardubicích, Mostě a Chomutově za to, že nabízejí občanům čipové jízdenky. Protože se ušetří za jich distribuci, mohou být levnější, ve východočeských městech dokonce o polovinu.
Most (a menší Mladá Boleslav) jsou bílými vránami v tom ohledu, že jízdné nejen nezdražují, ale dokonce umožní dětem jezdit zadarmo. V případě Mostu ovšem jde o riskantní rozhodnutí, protože tamní vozový park patří k těm nejméně kvalitním.
Liberec a Karlovy Vary jsou dražší, patří však do kategorie měst s kvalitním vozovým parkem.
Mezi města s problémy se řadí především Ústí nad Labem, Plzeň a Brno. Ceny za lístky jsou nadprůměrné, přitom vozový park je opotřebovaný. Nutnost zdražení v nich zřejmě opravdu vychází z hospodářských potíží dopravních podniků.
Praha jako Berlín
Praha se snaží zdůvodnit zdražení se radní snaží srovnáním s velkými evropskými městy.
Přitom však hlavní město republiky patří na první pohled k problémovým městům, kde stav vozového parku svědčí o hospodářských potížích dopravního podniku.