Doprava ve městech zdraží. Skoro bez výjimky

Petr Holub
8. 11. 2007 19:20
Lidé to pocítí víc než poplatky u lékaře
Pražské tramvaje
Pražské tramvaje | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - První povolební rozpočet využily radnice ke zdražení městské dopravy. Nejdrsnější jsou zatím radní Českých Budějovic a Chomutova, kde se měsíční předplatné zvyšuje o stokorunu, jinde se spokojí s padesáti korunami.

Všechny může překonat Praha, jejíž dopravní podnik zveřejnil své představy právě dnes.

VÍCE ZDE: Dopravní podnik navrhl, jak zdražit jízdné

Nejobvyklejší zdražení jednoho lístku je o dvě koruny, mírnější je v tomto ohledu Ostrava a Plzeň. Překročit Rubikon se i v tomto ohledu chystá hlavní město, která plánuje zvýšení o deset korun.

Pro rodiny z velkých měst, které využívají veřejnou dopravu, tak bude zdražení jízdného bolestnější než tolik obávané poplatky u lékaře.

"Nedá se nic dělat"

Radní své rozhodnutí obvykle zdůvodňují tím, že se nedá nic jiného dělat. Zvyšují se ceny pohonných hmot a města budou muset z jízdenek odvádět státu namísto pěti procent DPH o čtyři procenta víc. Tři roky před dalšími komunálními volbami si to mohou zastupitelé dovolit

Hlavní důvod zdražení však může být jinde, konkrétně v hospodaření Dopravního podniku. V pražském případě si to myslí zastupitelka Petra Kolínská, v Pardubicích zastupitel Jan Linhart (oba ze Strany zelených).

Radní nikdy nezdůvodňují zdražení ekonomickými analýzami fungování městských dopravních podniků. Přesto jsou k dispozici kritéria, podle kterých je možné kvalitu dopravních podniků hodnotit.

Nejlepší je Hradec a Jihlava

Při srovnání velkých měst dopadá nejlépe městská doprava v Ostravě, Zlíně, Hradci Králové a Jihlavě. Lístky tam patří k lacinějším, navíc v Hradci ani Jihlavě se přes zvyšování DPH ani nebude zdražovat. Přesto patří místní tramvaje, autobusy a trolejbusy k těm méně opotřebovaným.

Pochvalu zasluhují  dopravní podniky v Hradci Králové, Pardubicích, Mostě a Chomutově za to, že nabízejí občanům čipové jízdenky. Protože se ušetří za jich distribuci, mohou být levnější, ve východočeských městech dokonce o polovinu.

Most (a menší Mladá Boleslav) jsou bílými vránami v tom ohledu, že jízdné nejen nezdražují, ale dokonce umožní dětem jezdit zadarmo. V případě Mostu ovšem jde o riskantní rozhodnutí, protože tamní vozový park patří k těm nejméně kvalitním. 

Liberec a Karlovy Vary jsou dražší, patří však do kategorie měst s kvalitním vozovým parkem.

Mezi města s problémy se řadí především Ústí nad Labem, Plzeň a Brno. Ceny za lístky jsou nadprůměrné, přitom vozový park je opotřebovaný. Nutnost zdražení v nich zřejmě opravdu vychází z hospodářských potíží dopravních podniků.

Praha jako Berlín

Praha se snaží zdůvodnit zdražení se radní snaží srovnáním s velkými evropskými městy.

Přitom však hlavní město republiky patří na první pohled k problémovým městům, kde stav vozového parku svědčí o hospodářských potížích dopravního podniku.

 

Právě se děje

Další zprávy