Dojíždění malých dětí do škol nechceme, říká Fiala

Jakub Novák
21. 4. 2013 7:00
Ministr školství Petr Fiala mluví o reformě regionálního školství
Ministr školství Petr Fiala.
Ministr školství Petr Fiala. | Foto: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

Praha - Do konce volebního období zbývá přibližně rok, během kterého by mělo ministerstvo školství dokončit a předložit vládě několik klíčových dokumentů.

Jedním z nich je reforma regionálního školství, která by kromě jiného měla pomoci udržet školy v malých městech a obcích.

"Musíme myslet zejména na žáky, kterých se to týká, a chránit je. A vystavit malé děti dojíždění je opravdu zbytečné a z hlediska cílů vzdělávacího systému také nežádoucí," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr školství Petr Fiala.

Aktuálně.cz: Co je ještě reálné do konce volebního období stihnout a co zůstane na nového šéfa resortu?

Po vyřešení nejpalčivějších problémů, od státních maturit až po evropské fondy, jsem se začal soustředit na věci koncepčnější, zejména na ty, které jsme představili v rámci "2x5 kroků ke kvalitnímu školství" - o těchto věcech jsem přesvědčen, že budou do konce volebního období připraveny a některé z nich i zavedeny do praxe.

Důležitá je především novela zákona o vysokých školách, kterou bych rád dovedl do úspěšného konce. Potom je to také novela školského zákona, ve které bychom se chtěli mimo jiné soustředit na reformu financování regionálního školství.

Podívejte se: Comenia script v akci

Dále je tu dokončení koncepce Strategie 2020 nebo příprava kariérního systému pro učitele.

A.cz: Takže reforma financování regionálního školství by se měla do konce tohoto volebního období stihnout?

5 kroků ke kvalitnímu regionálnímu školství

  • Stejná kvalita výuky pro všechny děti.
  • Větší zájem dětí o matematiku a technické obory.
  • Stát musí školám pomáhat, nejen je hlídat.
  • Učitel jako respektované a ceněné povolání.
  • Méně byrokracie, více času na výuku.

Zdroj: MŠMT - "2x5 kroků ke kvalitnímu školství"

Je to velmi důležité - a nikoliv proto, aby se ušetřily finanční prostředky a optimalizovala například síť středních škol. To jsou všechno vedlejší efekty - musíme zde postupovat rozumně, protože za slabšími ročníky přicházejí silnější, které máme již nyní na nižších stupních základních škol a v mateřských školách. Na této změně financování je důležité zabránit rostoucím rozdílům v podmínkách pro žáky téhož stupně školy a téhož oboru napříč republikou. Tyto rozdíly jsou poměrně značné a týkají se financování na jednoho žáka. Z dosavadních jednání vyplývá, že cesta, kterou chceme jít - tedy zavést jednotný normativ na žáka téhož oboru na celém území státu - je v zásadě správná.

Podívejte se: Waldorfská volba

A.cz: V jaké fázi jsou jednání ohledně reformy financování regionálního školství?

Reformu připravujeme v souvislosti s novelou školského zákona a důkladně ji diskutujeme se zástupci krajů, obcí i škol. První verzi novely projednáme ještě tento měsíc ve sněmovním školském výboru a potom bychom ji dali do vnějšího připomínkového řízení tak, abychom ji v květnu mohli předložit na vládě.

Konec "optimálních" tříd

A.cz: Onu v minulosti živě diskutovanou myšlenku "optimální třídy" jako součást chystané reformy již ministerstvo definitivně opustilo?

Chtěl bych podotknout, že v nyní navrhované novele školského zákona ve skutečnosti nejde o velké reformy školského systému - jde o rozumné úpravy vyplývající z jiných předpisů či vývoje situace. V případě "reformy" financování nepočítáme s žádnými ukazateli, jako je zaplněnost tříd nebo něco podobného. To bylo obsaženo v minulém, staženém návrhu ministerstva, jenž vyvolal obavy z rušení malých škol. Náš model je založen na oborovém normativu na žáka s tím, že ještě pracujeme s institucionálním příspěvkem, který by se vztahoval ke každé škole na prvním stupni, tak abychom dosáhli ochrany malých škol, které považujeme za důležité. Musíme myslet zejména na žáky, kterých se to týká, a chránit je. A vystavit malé děti dojíždění je opravdu zbytečné a z hlediska cílů vzdělávacího systému také nežádoucí.

Podívejte se: Reportáž ze školy, kde inkluze není cizí slovo

 

Právě se děje

Další zprávy