Praha - Nové písmo děti baví a neodrazuje je. Na některých školách už ho pro své potomky upřednostňuje více rodičů než standardní psací písmo.
Takové jsou závěry ankety, kterou na několika pilotních školách testujících nové písmo Comenia script provedlo Aktuálně.cz.
"Budeme v tom pokračovat, děti rychleji psaly a četly, písmo je neodrazovalo," pochvaluje si novinku ředitelka novopacké Základní a mateřské školy Brána Dana Kašparová.
Ukazuje se, že zjednodušení písma příznivě ovlivňuje také výkony žáků s různými speciálními poruchami učení.
Samozřejmě, že samotnou poruchu pouhá změna písma nevyléčí, ale rozhodně dětem takto postiženým přináší méně problémů.
Vyplývá to mimo jiné ze zkušeností ředitelky Dany Brdíčkové ze základní školy v Rosicích.
"Máme s tímto písmem vcelku pozitivní výsledky, mimo jiné jsme díky tomu poslali do poradny méně žáků s poruchami učení - to se týká zejména dysgrafiků," říká Brdíčková.
Podívejte se: Nové písmo ve školách. Děti budou psát jinak než vy
Pedagogové z pražské Základní a Mateřské školy nám. Svobody 2 mají zase přímo možnost mezi jednotlivými třídami porovnávat, jak si vedou děti s jedním a druhým typem písma.
"S novým písmem jsme spokojení, děti baví," říká ředitelka školy Michaela Rybářová.
Jasná volba
I když testování již skončilo, plánují v něm pokračovat i příští rok.
"Budeme mít zase jednu třídu s tiskacím a jednu s klasickým psacím písmem," říká Rybářová a dodává, že mezi rodiči pozoruje větší zájem právě o Comenia script než běžné psací písmo.
"Asi pěti nebo šesti dětem jsme nemohli vyhovět a umístit je do třídy s tiskacím písmem," dodává Rybářová.
Podívejte se: Nové písmo Comenia script v akci
Odtestováno. Co bude dál?
Poslední fáze testování, které se zúčastnilo na třiatřicet škol, byla ukončena 30. června. Od té doby měly školy dva měsíce na vypracování závěrečných zpráv.
Od července do listopadu má potom probíhat závěrečné vyhodnocení projektu, formulace závěrů a doporučení pro odbornou veřejnost, ministerstvo školství, Českou školní inspekci a další.
Písmo Comenia script vzniklo na základě doktorského studia Radany Lencové na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Mezi jeho výhody má patřit fakt, že například diakritiku napíší děti ihned nad písmenem a ne až po dokončení celého slova, jak se tomu děje u psacího písma, zjednodušit se má i čtení, jelikož se děti nemusí učit písmena čtyři, ale jen jedno nebo dvě.
Podívejte se: První pololetí nového písma. Porovnejte, jak děti píší
Není bez chyb
Nové písmo však má i své kritiky.
"Nejsme přesvědčeni, že nové písmo je pro děti lepší. Někteří odborníci tvrdí, že výuka současného písma podporuje rozvoj mozku a kreativitu. Myslím, že je důležitá i plynulost pohybu a rytmus, které děti získají," řekla třeba na začátku loňského roku učitelka Základní školy Ratibořická Ludmila Urbanová.
O jiném z problémů - mezerách mezi slovy - mluví i Rybářová.
"Ukázalo se, že vzhledem k mezerám mezi písmeny někdy děti zapomínají mezery mezi jednotlivými slovy. Ale s tím už podle reakcí našich pedagogů problém není," dodává Rybářová.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Základní školy v České republice.