Praha - Odkládá se rychlostní silnice z Brna do Vídně a obchvat Třince. Ušetřené peníze se utratí za pokračování dálnice D1 na střední Moravě, začne se stavět obchvat Řevničova a Českých Budějovic.
Takové jsou jediné zásadní změny, které proti dosavadním plánům přináší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012. Výdaje ve výši 66 miliard musí ještě schválit sněmovna.
Jak řekl Řebíček
Stavitelům dálnic nastává další chudý rok. Poslední verze dopravních investic se omezuje na dokončování a pokračování staveb, které v letech 2007-2009 zahajoval ministr Aleš Řebíček.
Řebíček neměl plán, podle kterého by se co nejrychleji dokončila páteřní síť dálnic. Místo toho se snažil zahájit co nejvíc staveb, které spolu navzájem nesouvisí. Proto se bude v příštích dvou letech platit za dokončení cca 20 zpravidla nevýznamných úseků ve dvaceti různých regionech.
Jedinou výjimkou je dálnice D47, která do konce příštího roku spojí za pět miliard Ostravu s polskou hranicí. Poláci slibují, že svůj úsek do Katovic postaví už v červnu.
V květnu 2013 se ještě dostaví část jihočeské dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí za 13,5 miliardy. Poslední významnější stavba propojí koncem stejného roku Žatec s Chomutovem. Šestnáctikilometrový úsek rychlostní silnice R7 přijde stát na 6 miliard.
Opět se odkládá dálnice D8 přes České středohoří spojující Prahu, Ústí nad Labem a Drážďany. Podle dopravního rozpočtu nebude dokončena dříve než koncem roku 2014. Ještě o dva roky později se plánuje dotažení dálnice D11 do Hradce Králové.
Do Karlových Varů a okolo Budějovic
Nový ministr Pavel Dobeš přišel pouze s několika novými projekty. Hodlá propojit Přerov s Lipníkem nad Bečvou po dálnici D1, zahájí severní úsek obchvatu Českých Budějovic a hodlá investovat do osmi kilometrů silnice R6 z Prahy do Karlových Varů, kde se postaví především obchvat Řevničova.
Jde opět o izolované úseky. Dálnici D1 bude i po roce 2016 chybět deset kilometrů dlouhý úsek mezi Hulínem a Přerovem, tříkilometrový úsek budějovického obchvatu významně nezmění dopravní situaci jihočeské metropole, R6 spojí Prahu s Karlovými Vary až po dostavbě dalších 70 kilometrů.
Ministr Dobeš našel peníze na zmíněné stavby pouze díky tomu, že rezignoval na stavby, které se plánovaly v dopravním rozpočtu na letošní rok. Nebude se stavět třinecký obchvat, který měl usnadnit cestu kamionů z nošovické továrny Hyundai na Slovensko.
Peníze nezbyly ani na spornou čtyřpruhovou silnici z Brna na rakouskou hranici, pro kterou vídeňská vláda nechce postavit pokračování.
Evropa platí koridory
Dobeš bude pokračovat v dostavbě třetího a čtvrtého železničního koridoru z Prahy do Plzně, resp. Českých Budějovic, které loni naplánoval jeho předchůdce Vít Bárta.
Na nejdražší železniční stavby české historie půjde jen v příštím roce devět miliard, které z větší části uhradí Evropská unie. Značná část koridorů bude dokončena do tří let. K tomu ministr nově naplánoval rekonstrukci obou tratí z Prahy do Berouna a opravu železnice mezi Libercem a Tanvaldem.
Evropa naopak nechce platit opravu dálnice D1 z Prahy do Brna. V oslabeném dopravním rozpočtu na příští rok se našly jen dvě miliardy a oprava se protáhne do roku 2025.