Dálnice do Budějovic na vedlejší koleji. Tak to vidí EU

Petr Holub
30. 10. 2011 6:00
Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 investovat především do železnic a do přístavů
Dálnice do Bohumína? A co říká Evropská unie?
Dálnice do Bohumína? A co říká Evropská unie? | Foto: Petr Protivánek

Praha/Brusel - Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 investovat především do železnic a do přístavů. Co z toho plyne pro české dálnice?

Čechům bruselští úředníci v první řadě doporučují, ať společně s Němci připravují stavbu vysokorychlostní železniční trati, která by propojila Drážďany s Prahou.

Kromě toho by měli zavést železniční spojení na ruzyňské letiště, zlepšit plavební podmínky na labské vodní cestě do Pardubic a společně s Poláky postavit železniční koridor mezi Ostravou a Katovicemi.

Návrh vyplývá ze studie, která popisuje síť evropské dálkové dopravy TEN-T a teď zamíří do europarlamentu. Pokud poslanci návrh schválí, mohou se členské země spolehnout, že Evropa podpoří doporučené stavby dotacemi ve výši 50 miliard eur, tedy více než bilionem korun.

První a čtvrtá osa

Evropští dopravní experti doporučují výše zmíněné stavby, protože jsou součástí dvou z deseti hlavních dopravních os přes evropský kontinent.

První osa míří z Finska do italských Benátek a jedna z větví spojujících Katovice s Vídní prochází přes Ostravu a Brno.

Čtvrtá osa z Hamburku do Atén vede přes Prahu, Pardubice a Brno.

Politika Evropské unie doporučuje kombinaci všech druhů dopravy, a proto v plánech do příštích let zanedbává silnice. Evropská dálniční síť je totiž do značné míry hotová, anebo se dokončuje.

Do Mnichova a Vratislavi

Evropská dopravní síť TEN-T se neomezuje jen na hlavní osy.

Významné jsou i stavby, které tvoří takzvanou jádrovou síť (Core Network). Z českých silnic se do této kategorie dostala pouze oprava dálnice z Prahy do Brna, propojení Brna s Vídní a prodloužení dálnice D11 Praha-Hradec Králové přes Trutnov až do polské Vratislavi.

Nápaditější jsou evropští úředníci při vymýšlení nových železnic. Češi s Poláky by měli například vypracovat studie na výstavbu vysokorychlostních tratí z Prahy do Vratislavi a do Vídně, společně s Němci by měli dostavět železniční koridor z Prahy přes Plzeň a Domažlice do Mnichova.

Až v nejméně důležité kategorii evropských staveb (Comprehensive Network) se najde větší počet silničních projektů. Čechy Evropa podpoří při stavbě dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, z rychlostních silnic doporučuje R6 Praha-Karlovy Vary, R35 Liberec-Hradec Králové-Přerov, R43 Moravská Třebová-Brno a R55 Hulín-Břeclav.

 

Právě se děje

Další zprávy